Exteriörens olika uttryck

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Got2Be
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 4 557

Got2Be

Trådstartare
jag har börjat tycka att det här med exteriören är väldigt intressant därför undrar jag om nån kan se om jag har fattat det här rätt:angel:

1.djupet, är det bålens höjd sett från sidan?
2.överbyggd = stor, hög bakdel?
3.högställd, är det när rumpan är hög så bakbenen blir långa, så det typ ser ut som att hästen är byggd i nedförsbacke??
4.lågställd, är det när rumpan är låg och hästen ser ut att vara byggd i lite uppförsbacke??
4.öppen i bålen = avståndet mellan bakersta revbenet och höftbensknölen?? Ska man mäta med en handbredd??
5. vad menas med en djup bål??
6. vad menas med TUNN överlinje?

Tack på förhand:D:bow:

Senast ändrad:
Sv: Exteriörens olika uttryck

Överbyggd är när rumpan är högre en manken.

Mitt föl visar det här i en överdriven variant eftersom han både är överbyggd, 4 cm skillnad mellan fram och bak, och dessutom står i nedförsbacke på bilden.

061229-14.jpg

aaaah taack!:idea: kan du förklara dem andra punkterna eller har jag fattat det rätt?:smirk:

Högställd är när hästen har längre ben än den är djup, lågställd är precis tvärtom, alltså när hästen har kortare ben än den är djup.

En del tror också att en högställd häst = högrest
och en lågställd häst= dålig halsansättning och byggd i nedförsbacke vilket inte alls stämmer.

Sätter in en bild på en lågställd häst med mkt bra halsansättning.

OBS! Det är ett barn som sitter på ryggen och som lutar sig framåt, det är inte hästen som lutar framåt.

Merzedes.jpg

Jätteviktig poäng. Jag tar hellre en lågställd häst med bra bog och väl ansatt hals än en högställd med brant bog och lågt ansatt hals.

Högställd är när hästen har längre ben än den är djup, lågställd är precis tvärtom, alltså när hästen har kortare ben än den är djup.

En del tror också att en högställd häst = högrest
och en lågställd häst= dålig halsansättning och byggd i nedförsbacke vilket inte alls stämmer.

Sätter in en bild på en lågställd häst med mkt bra halsansättning.

OBS! Det är ett barn som sitter på ryggen och som lutar sig framåt, det är inte hästen som lutar framåt.

Merzedes.jpg

men hur djup hästen är, är det hur hög bålen är sett från sidan?:crazy:

men hur djup hästen är, är det hur hög bålen är sett från sidan?:crazy:

Ung. Du kan även mäta bålen bakom frambenet och rakt upp över manken. Det måttet påverkas sällan av hästens hull.
Hos halvbloden anger man mankhöjd och skenbensomfång. På ardenner anges även bålen, där SKA bålen vara djup.

Ung. Du kan även mäta bålen bakom frambenet och rakt upp över manken. Det måttet påverkas sällan av hästens hull.
Hos halvbloden anger man mankhöjd och skenbensomfång. På ardenner anges även bålen, där SKA bålen vara djup.

Jaha! Nu blev det värsta aha-upplevelsen när du sa att man kan mäta djupet vid manken oxå! :) Taack!:bow:
men alltså nu fattar jag det där med lågställd resp. högställd, men vad menas med hur djup hästen är.. alltså typ hur stor runt om eller?:confused:

och när man ska se om den är tex högställd, kollar man på benet upp till knät? (på bakbenet)

och när man ska se om den är tex högställd, kollar man på benet upp till knät? (på bakbenet)

Högställd = mankhöjden överstiger bålens längd

Kvadratisk = mankhöjd och bålens längd densamma

Lågställd = mankhöjden understiger bålens längd

Njä, det där är inte helt korrekt...
Det du beskrev är högrektangulär, kvadratisk resp lågrektangulär, vilket inte nödvändigtvis innebär samma sak som högställd och lågställd.
En högställd häst är högbent i förhållande till bålens djup. Det kan den vara även om den samtidigt är lång i kroppen...

Citerade författaren Staffan Philipssson, Travhästens exteriör.
Är begreppen annorlunda på varmblodig travare/ridhäst?

Njä, det där är inte helt korrekt...
Det du beskrev är högrektangulär, kvadratisk resp lågrektangulär, vilket inte nödvändigtvis innebär samma sak som högställd och lågställd.
En högställd häst är högbent i förhållande till bålens djup. Det kan den vara även om den samtidigt är lång i kroppen...

jaha, så om en häst har kortare ben än va den är djup då är den lågställd?? och höga ben än va den är djup = högställd?

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 823
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?