exteriören på spanska hästar - dum fråga?

Seabaz

Trådstartare
När jag kollar på hästannonser på spanska hästar, typ pre och andalusier och så.. Då är dessa hästar så otroligt fint musklade, många av dom i alla fall. Då kollar jag på annonser på hästar som finns i spanien som man kan få köpa och importera.

När jag sedan kollar på annonser på svenska sidor om svenskfödda hästar av samma ras, dom är fina men har inte alls samma exteriör?! Vad beror det här på?

Visst att hästarna är individer och just pre kan se ut på många olika sätt, men i överlag är de svenskfödda inte alls lika finna som de utländska!?!

Det måste ju bero på hästhållning, foder och ridningen?
Någon som förstår vad jag menar? håller med / håller inte med?

Någon som vet varför?

Hingstar får ju naturligt mer nacke/hals och muskler men även ston och valacker på de spanska sidorna är finare än de "harkrankar" som säljs i sverige.. :crazy:
 
Sv: exteriören på spanska hästar - dum fråga?

ja det gör ju de flesta uppfödare men nu pratar jag om hästar som redan är ute på annons både här i sverige och i spanien. :idea:

Det jag undrar är typ "vad är hemligheten"?
 
Sv: exteriören på spanska hästar - dum fråga?

De har en lite annan kultur vad gäller utfodring där nere. Halm som enda grovfoder är vanligt, hästarna får det mesta av näringen från kraftfodret. Dessutom går de inte i hagar. Allt detta sammantaget ger bulliga muskler.

Hästar som går på mycket grovfoder och rör sig mycket i terrängen får inte lika bulliga muskler, men de kan vara minst lika starka.

Det är precis som med människor!
 
Sv: exteriören på spanska hästar - dum fråga?

Sanning med modifikation. De Iberiska raserna är runda i kroppen, oavsett foderstat. Det är ju ett av rasdragen. Du kan aldrig få en sån häst att se ut som en galoppör i musklerna.

Jag tycker man kan se hästar med fin exteriör i Sverige också.
De svenskfödda som säljs på annons är kanske inte de mest rastypiska exemplaren, därav skillnaderna.
 
Sv: exteriören på spanska hästar - dum fråga?

Det där är väldigt olika. Jag har själv en andalusier, har tränat flera andra och det har varit av varierande muskulatur beroende på t.ex. foder, träning och hagar. Men i regel så är de ju väldigt "biffiga" i kroppen på ett smäckert sätt.

Tror att mycket handlar om vad man får tag på, många tar ju de billigare hästarna till Sverige, de bästa kostar ju en förmögenhet och det är det ju inte många som har råd med. En annan sak kan vara att det i princip bara är hingstar i Spanien, i Sverige ska ju alla kastreras på en gång, och hingstar blir oftast finare i kroppen. Så en valack som säljs från Spanien och är 6 år kan ju vara nykastrerad, vilket ofta sker när de ska hit. Medan en valack i Sverige kanske har varit kastrerad sen den var två.

Sen beror det helt på vem som har haft hand om dem. Min andalusier var 4 år när han kom hem från Spanien, precis nykastrerad. Men han var smal som en sticka och hade inte en enda muskel. Men idag har han fin nacke och runda mjuka linjer.
 
Sv: exteriören på spanska hästar - dum fråga?

Jag håller med dig. Gjorde själv bort mig gruvligt för ett tag sedan när jag utbrast "gud vilken fin travare", ägaren morrade högt och sa att det är faktiskt en ÄKTA PRE!!! *oups*
 
Sv: exteriören på spanska hästar - dum fråga?

toughcookie skrev:
Jag håller med dig. Gjorde själv bort mig gruvligt för ett tag sedan när jag utbrast "gud vilken fin travare", ägaren morrade högt och sa att det är faktiskt en ÄKTA PRE!!! *oups*

Haha, det är inte alltid så lätt...;) :D
 
Sv: exteriören på spanska hästar - dum fråga?

Hej!

Jag har också suttit och tittat på pre-hästar och ibland undrar man verkligen.. Inte för att jag kunnat urskilja de svenska från de spanska alla gånger, men vissa svenska är verkligen hemskt fula. knappt några muskler, kantiga och vinda och inte går dom i en vettig form (eller i nån form alls). En riktig pre ska ju vara maffig och ha utstrålning och vara läcker, inte alldaglig och tråkig.. Fast jag tror att det mest handlar om foder/ridning faktiskt, för jag har sett riktigt snygga pre som dom släppt till sverige...

/ Lavinia
 
Sv: exteriören på spanska hästar - dum fråga?

Aahh okej! Tack för svaren!

Det där med kastrering kan nog göra mycket... Fast om man kastrerar när hästen är lite äldre så behåller den väl en del?


Och vilka hästar som kommer till Sverig beror ju också på hur mycket pengar köparen vill lägga ner. Jag har sett på annons så går de flesta "finare" andalusier/pre för ca 100 000kr och uppåt......
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 694
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
2 094
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp