Exteriören på hopphingstar

C

CharliesAngel

Hallå alla avelsintresserade.
Jag undrar vad ni tycker och tänker om alla nya hopphingstar som godkänns?
Jag tycker nämligen att man verkar ta allt lättare på hopphingstarna exterörmässigt, år efter år. Det känns som om alla yngre hoppförmågor som man nu godkänner godkänns bara för att de kan hoppa kanonbra, men var är då vår fina (hopp-)halvblodsavel på väg om hopphästarnas gång (förutom galoppen kanske), utseende och benställning försämras. Jag tycker att även den bästa hopphästen bör vara kanonfin exteriört och gångartsmässigt. För att det ska bli så anser jag att kraven ska höjas för att hopphingstar ska godkännas. Annars om man tänker på alla de avkommor som inte ärver hingstens hoppförmåga, blir allroundhästar som varken kan hoppa eller röra sig bra.
Jag tycker att i alla fall att även hopphästarna måste utvecklas gångartsmässigt och exteriört, vad tycker ni?

Ps. Jag är väl medveten om att vi även har hopphingstar som rör sig och ser ut bra också, exempelvis bruksprovsvinnaren Fetcher N och Quite Easy (som nu tyvärr är utlånad).

Sv: Exteriören på hopphingstar

Det finns faktiskt fler hopphingstar som både ser trevliga ut och rör sig trevligt. Careful, Nobel, Ludwigs Champion, Alcatraz.. För att inte tala om Briar och Okeanos ;) oj jag märker att jag bara kan fortsätta och fortsätta ;). Jag kan hålla med om att det släpps igenom en del hingstar som jag kan tycka känns lite tvivelaktiga, men jag tror det handlar om att känna sitt sto och fundera på vad som är viktigast. Än så länge har vi ju fortfarande en hel del kvar som nästan kan räknas som hoppstammade multitalanger, och jag hoppas innerligt att det kommer att fortsätta produceras sådana.
Men jag har haft samma tankar som du. Få hoppryttare hoppar varje ridpass på samma häst, och markarbetet där emellan får gärna vara trevligt. Jag slipper gärna sitta på en symaskin som inte har fysik att någerlunda smidigt gå i form.
Ulrika

Jag tycker att extriören ska vara "hårdare". En extriört korrekt häst har juh trotts allt lättare för sig och det är väl de vi vill avla för ? Sen kanske dom andra är topphästar i sporten, men tkr man ska skilja på topphästar och avelshästar! Vistte kan båda prestera men är dom inte korrekta ska vi inte avla på de! Då får dom hålla sig till sporten :)
Som tex. Maloubet tkr jag är en sporthäst, sen om han nu har väldigt intressant blod spelar ingen roll, han kan få gå o vinna OS om han nu vill, skitbra för sverige! men ska vi ha en hingst som fick så pass lågt extriört (fick väl tom dispans va?) att avla framtidens "OS-vinnare" med?
Fast risken blir juh då istället att vi får ett mindre urval att välja från, eller att man tappar i hoppningen, de som vi verkligen vill åt ??

Fast det där är ju enormt mycket tycke och smak - se på nygodkände Niveau, exempelvis. Där ropar en del "Sporthäst som inte borde vara i avel!" medan andra säger att "Tja, jag avlar tävlingshästar, så länge de hoppar så bryr jag mig faktiskt inte hur de ser ut - ett tillskott till svensk avel!"

jo, visst vill man absolut inte göra avslag på kapaciteten osv. men borde vi inte sträva efter att få så extriöst korrekta hästar som möjligt!? menar för stora avvikelser spelar ju in på hållbarhet och ridbarhet!

Jag tycker det är stor skillnad på exteriöra avvikelser. Det ena kan vara ut hållbarhetssynpunkt och den andra kan vara ut skönhetssynpunkt. Som på Niveau så kan jag bara se att det skulle vara ur skönhetssynpunkt, han passar inte in i den ideala bilden på den topmoderna sporthästen, men hoppa kan han. Dessutom så har han en mycket trevlig stam. Borde absolut få vara i aveln enligt mig.
Ulrika

dom extriöra avvikelserna som är "Skönhetsfel" kan inte de vara mer som påverkar ridbarheten?
Har inte sett niveau så jag kan inte uttala mig om hans "avvikelser" eller vad de ska kallas, utan menar mer generellt

Jag menar precis som M_Q. Om man börjar avla på hästar som verkligen kan hoppa men som har exteriöra avvikelser (så att de t.o.m får dispens, Maloubet) så kan hållbarheten försämras, även tekniken, och man kommer inte ens upp i klasserna för att hästen inte håller. Sedan kan man ju faktiskt ha ett supersto som har exteriöen för sig och då skulle man kunna avla med en något sämre hingst. Om man gör det är ju chansen att få en korrekt häst 50/50.

Han hade exteriörpoängen 87876=36, så dispensen var väl för att totalpoängen var för låg. Men det borde ju inte vara något som påverkar hållbarheten.

Såhär var exteriöromdömet när han var 3:

Välutvecklad, ganska välproportiornerlig hingst. Långt huvud, brett ansatt hals. Underhals. Djup, välliggande bog. Mycket långt, välmusklat kors. Något tät fram, nöjaktigt korrekt. Ren, taktmässig skritt, något kort. Taktmässig, kort trav, med aktivt hasarbete.

Och såhär när han var fem:

Något oharmonisk hingst. Långt huvud, lång hals med tendens till underhals, lång manke, djup bog, långt kors. Nöjaktigt korrekt. Ren, taktmässig, avspänd och rörlig skritt. Taktmässig, kort trav med aktivt hasarbete. Då fick han poängen 77886=36.

Jo, Callahan fick 9 8 7 6 6 = 36 poäng exteriört. Han är även visad i två utländska förbund och har där inte blivit godkänd.

Omdöme exteriör: Välutvecklad och välproportionerlig hingst av god könskaraktär och med naturlig resning. Vackert huvud,
välansatt hals, djup välliggande bog, ngt kort manke, ngt öppet ländparti, välformat kors. Tåtrång fram, rakhasig. Energisk
skritt men kort och oelastisk. Lätt och energisk trav, men ngt kort och oelastisk.
Omdöme gångarter: Skritten är ren men spänd och kort. Traven är ganska taktmässig, avspänd men oengagerad och med
mindre god elasticitet. Galoppen är mycket välbalanserad, rytmisk och avspänd. En samarbetsvillig hingst under ryttare.
Omdöme hoppning: En positiv hingst med bra inställning. Bra tryck i sprången - något stel i sin överlinje.
Omdöme ridbarhet hoppning: SJ: En trevlig modell att sitta på. Bra framåtbjudning. Bra avstamp och trevlig känsla i
avsprånget. Drar lite i landningen men det känns som en utbildningssak. JW: Mjuk, välbalanserad, mkt ridbar och reglerbar,
ngt matt mot slutet. Mycket fint språng. Positiv hingst.

Sedan finns ju Chicago Z som har 8 7 6 7 6 = 34 poäng exteriört, han var 8 år när han godkändes.
Omdöme exteriör: Långsträckt hingst med god resning. Lång välansatt hals, lång manke och välliggande bog. Låg, lång rygg,
öppet ländparti, långt och plant kors. Tåvid fram, rakhasig med veka kotor bak. Taktmässig ganska avspänd men kort skritt.
Ganska taktmässig trav, avspänd, men något obalanserad och travar bakom sig.
Omdöme hoppning: Hingst med stort hopp och bra inställning. Bra teknik och fin ridbarhet. Han hoppar dock med något svag
ryggverkan och landar något tungt.

av nyfikenhet, vilka två förbund blev han inte gk. i?

Jo, Callahan fick 9 8 7 6 6 = 36 poäng exteriört. Han är även visad i två utländska förbund och har där inte blivit godkänd.

Jag funderar på att betäcka mitt stanford sto med Callahan men jag måste erkänna att det tar emot pga gångarterna....annars en mycket trevlig hingst,var o hälsade på han på flyinge..mycket trevlig.
Snygg o se på,har inte sett han riden mer än på webben men pratade med flyinge o gångarterna är inte bättre än så..
Så just nu snurrar tankarna väldigt mycket,såg att det skrevs om Sheraton som står på gränsbo o blev väldigt intresserad,han kan ju röra sig oxå..:D
Betäcker jag med Callahan frångår jag mina principer...:( ..dom ska ha bra gångarter oxå!!!
Jag gillar härstamningen o tanken är att fölungen ska säljas....
Nån som kan råda?

Jo, men en fölunge som inte rör sig eller har extriöra avvikelser blir ju svårare att sälja, inte sant!? så varför inte minimera risken för sånnt!
samt vad säger att Sheraton inte skulle sälja?

Jo, men en fölunge som inte rör sig eller har extriöra avvikelser blir ju svårare att sälja, inte sant!? så varför inte minimera risken för sånnt!
samt vad säger att Sheraton inte skulle sälja?

Ja men Callahan är väl exteriört bra:confused: o mitt sto ser inte så dum ut heller förutom lite åt det lågställda hållet...skritten o galoppen är bra på henne,callahan har bra galopp vilket är viktigt om jag vill ha en bra hopphäst,vilket jag hoppas det kan bli:angel:
Jag gillar stammen på C...Sheraton måste jag säga att jag är dålig på men givetvis går den att sälja,har inte sagt annat...
Som sagt det snurrar för fullt uppe i huvet...

Sedan finns ju Chicago Z som har 8 7 6 7 6 = 34 poäng exteriört, han var 8 år när han godkändes.
Omdöme exteriör: Långsträckt hingst med god resning. Lång välansatt hals, lång manke och välliggande bog. Låg, lång rygg,
öppet ländparti, långt och plant kors. Tåvid fram, rakhasig med veka kotor bak. Taktmässig ganska avspänd men kort skritt.
Ganska taktmässig trav, avspänd, men något obalanserad och travar bakom sig.
Omdöme hoppning: Hingst med stort hopp och bra inställning. Bra teknik och fin ridbarhet. Han hoppar dock med något svag
ryggverkan och landar något tungt.

Har sett Chicago Z Vid ett flertal tillfällen. Verkar väldigt trevlig, men personligen ingen jag skulle använda, för dålig exteriör (då tänker jag främst på tåvid, rakhasig och veka kotor. Tänk vad dessa avvikelser kan ge för besvär.....)

Jag var väl en av dom som "rös värst" när Chicago Z visades första gångerna, vistt han hoppade mkt fint :bow: för NiclasP, men ujadå vilket bakställ.:cry:

Nu har jag däremot sett runt tio avkommor efter honom, och ingen av dessa har ärvt hans bakben, däremot är där några som skruvar rejält bak...
iofs är de inte så gamla ännu, men så veka kotor o raka haser som sin far har dom inte iallfall...

Då jag själv inte har ett sto med perfekt benställning, hon har 7 på ben, så försöker jag välja hingstar med bra benställ och skulle aldrig betäcka med någon som har lägre poäng än 7 på benen oavsett hur bra de hoppar eller rör sig. Därför går en del superhoppare bort som har 6 på extremiteter, jag hade gärna använt t ex Saint Amour annars.

Liknande trådar

W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 137
Senast: Witzippa
·
K
Avel Har en 3-åring som skall gå 3-årstest och sedan betäckas i vår/sommar. Hon är efter Quite Easy. Mamman är e. Cortez och har själv hoppat...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: slira
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
Avel Jag hade bestämt mig för Highlander till mitt Kalibersto, men nu vet jag inte längre. Jag behöver verkligen lite hjälp! Stoet i fråga...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar