Exteriören på hopphingstar

Sv: Exteriören på hopphingstar

Jag håller med dig, skulla aldrig använda en hingst med sämre än 7.a på benstället. Jag försökte bara visa lite att det inte BEHÖVER nedärvas alltid...trots att jag var "säker" på det i CZ fall...

Alla gör vi felbedömningar:rofl:

Då tänker vi lika ifråga om att vi inte använder hingstar med 6:or på extremiteter, jag tror att det "lönar sig" i längden.

Jag håller med dig om att det är inte alls säkert att benställningen nedärvs, MEN även om hingsten har fått en hel del avkommor utan just den benställningen så är risken större att den sedan slår igenom på någon avkomma än om man väljer en hingst som inte har den, eller kanske slår det igenom i andra led till vissa individer? Det är inget man ska sträva efter att avla på tycker jag. De som inte håller måtten får bli fina sporthästar och inte avelshingstar tycker jag.

Man har gjort en sammanställning om hur avkommorna har utfallit med avsikt att jämföra avkommor från godkända prestationshingstar respektive hingstar som godkännts på bruksproven. Karl Erik Heimdal sa att den snart ska presenteras när jag var på avelsclinicen. Enligt honom så visar den generellt på att hingstar som godkänns genom bruksprovet ger bättre avkommor än hingstar som enbart godkänns genom prestation. Han sa vidare att en nästan godkänd bruksprovshingst kan plockas fram av en mycket god ryttare, så det är då mycket svårt att bedöma vad som är enbart hästen och vad som är ryttarens ridning om hingsten senare har presterat bra på tävlingsbanorna.
Jobbet som den duktiga ryttaren gör nedärvs tyvärr inte till avkommorna.... så här sållar bruksprovet agnarna från vetet ganska bra.

Ett välkänt fenomen, detta med otroligt skickliga ryttare på ryggen...
Jag har bnågra ryttare som jag alltid har i bakhuvudet jsut vad det gäller sånt...Typ: "undrar just varför just H*N sitter på hästen ifråga...

Ja, och speciellt då när man plötsligt gör avsteg från reglementet för att hästen har presterat med en toppryttare och ger dispens på extremiteter så tycker jag att man inte avlar åt rätt håll.

Ja, och speciellt då när man plötsligt gör avsteg från reglementet för att hästen har presterat med en toppryttare och ger dispens på extremiteter så tycker jag att man inte avlar åt rätt håll.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. :bow: :bow:

Ovanpå allt så godkänner man inte hingstar som har gjort toppresultat på sina bruksprov i andra förbund, även om förbundet är godkännt i ASVH, men prestationshingstarna godkänns med dispenser för än det ena än det andra, senast nu Tinkas Boy med ev. osteochondros:devil:

Liknande trådar

W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 137
Senast: Witzippa
·
K
Avel Har en 3-åring som skall gå 3-årstest och sedan betäckas i vår/sommar. Hon är efter Quite Easy. Mamman är e. Cortez och har själv hoppat...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: slira
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
Avel Jag hade bestämt mig för Highlander till mitt Kalibersto, men nu vet jag inte längre. Jag behöver verkligen lite hjälp! Stoet i fråga...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar