Exteriörbedömning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare majabergman
  • Startdatum Startdatum
M

majabergman

Hur skulle ni bedöma det här stoet?
30995176.jpg

30995177.jpg

Sv: Exteriörbedömning

alltså jag behöver verkligen hjälp med det här så snälla, någon som kan?

Det är ju alltid svårt att gör utifrån bilder. Men hon är ju klart låg i ryggen och ev överbyggd och hon har en kraftig halsansättning. Benen har jag svårt att se för jag tycker att smälter ihop med bakben/svans. Men ev så är hon paralellförskjuten fram.

Jag tycker hon ser ut att vara rätt så låg fram, med korta framben. Hon ser också ut att vara parallellförskjuten på det vänster fram.

Ska försöka mig på nåt (har just pluggat ihjäl oss på min utbildning om exteriörbedömning, så nåt borde jag kunna åstadkomma!), synd att den inte är bättre uppställd, hon står och hänger på bogarna och står väldigt mkt bakom sig på bilden.

Väl, men ngt brett ansatt hals, välliggande bogar, markerad manke, sänkt, lång rygg. Ngt överbyggd, långa bakben. Sluttande välmusklat kors. Djup bål. Välbenad från sidan, ev knipt under knä.

Benaxlarna är svårbedömda på den bilden framifrån, men jag tycker hon ser nöjaktigt korrekt ut, kanske lite parallellförskjuten? Små, omarkerade kotor.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hos Dansk Varmblod väljer man nu att höja kraven på de ston som visas tillsammans med sina föl på fölbedömningar, eller själva visas på...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: Badger
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 491
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025