Exteriörbedömning, hingstar

cili

Trådstartare
Var går gränsen till vad som blir godkänt?
En häst med tior på allt utom benen - där den får t.ex. en fyra - går den igenom? Den har ju trots allt 44p sammanlagt. Ponera att det är möjligt.
Eller en häst med sjuor rakt igenom, men som hoppar 10-10?

En häst som prestrerar jättebra, men har ganska låga exteriörpoäng?

Var går er gräns? Vid vilken poäng backar ni och väljer en annan hingst? (om vi nu bara ser till poäng)

Sv: Exteriörbedömning, hingstar

Det finns åtminstone en halvblodshingst som har 6 på benen.

Vad gäller min gräns för exteriörpoäng kontra prestationer så beror det helt på hur stoet som ska betäckas är och vad hon lämnat.

Vad jag kan hitta när det gäller halvblod så får ingen av de tre första delpoängen vara under 7, så det verkar som om den inte skulle bli godkänd rakt över i vart fall.

Då skulle det kanske bli frågan om specialbegåvning.

Oj, klantigt att inte skriva vilken ras jag tänkte på.
Halvblod var det tänkt
Men givetvis får ni svara för även andra raser :)

Det stämmer. Han var instabil i bak.

Saint Amour har 6 på ben.

Var går er gräns? Vid vilken poäng backar ni och väljer en annan hingst? (om vi nu bara ser till poäng)

Än så länge har vi inte betäckt med någon hingst som har lägre än 7 på någon delpoäng. Det känns som en gräns. Sen måste man ju naturligtvis också se till stoet.
Hittills har vi aldrig funderat på hingstar under 38 poäng, det känns också som en gräns.
Jag tycker att man ska kunna kräva "lite mer" av en avelshingst. Den ska vara mer än en bra tävlingsindivid. Egentligen kan jag tycka att 7 resp. 38 är lite lågt. Men utbudet blir inte jättestort precis om man sätter gränsen högre, i allafall som passar blodsmässigt.

Det stämmer. Han var instabil i bak.

Saint Amour har 6 på ben.
Man måste också komma ihåg, när man pratar om Saint d'Amours låga exteriörpoäng att det är en hingst som bara behövde visas fram i Sverige för att godkännas. Han hade ett såpass bra bruksprov från något annat land (Tyskland el Holland?) där han var etta eller tvåa, vilket som sagt gör att han automatiskt kommer godkännas i Sverige.
DÄR är bakgrunden till att en hingst med såpass låg exteriörpoäng är godkänd här.

kl
Chicago Z har också 6 på ben, tåvid fram, rakhasig med veka kotor bak.

Beroende på vilket sto jag har väljer jag att hingstarna "måste" ha en viss korrekthet och definitivt ej ha samma ev. avvikelse som stoet så att det ev. förstärks hos avkomman. Har ett sto som är tåvid, till henne tar jag minst 8 på ben och ej tåvid hingst. Ett annat sto är korrekt, till henne kan jag välja hingst med 7 - mässiga ben. Jag skulle inte använda sämre än 7 - mässiga ben till något sto.

Själv känner jag att man backar lite för vissa hingstar som har för låga exteriörpoäng (hopphingstar)

För min del beror det på flera saker. Det finns väl ingen häst som är 100%-ig utan alla har svaga och starka sidor. Benen är ändå en så viktig del av hästen så att jag lägger stor vikt där. Men först tittar jag på mitt sto, vilka svagheter har hon? Hon är ngt parallellförskjuten fram, ngt lågt ansatt hals och ganska lång rygg. Alltså väljer jag bort hingstar med dessa "svagheter". Men det kan ju faktiskt vara så att hingsten inte nerärver sina "dåliga" ben. Så om jag hade ett korrekt sto och en välrenomerad, äldre hingst som lämnat fina avkommor och som själv presterat bra resultat, kanske jag haft överseende med det. Men inte med en ung och obeprövad hingst.

Enligt blup har Cortez 5 på benen, kan det verkligen stämma?
98567=35

Cortez hade exteriören 98657=35 Så då står det fel i BLUP (som vanligt :devil:)

Omdömet var:

stor men elegant av utmärkt brukstyp. Lång välansatt hals med naturlig resning, bra manke och kors, ngt grund i njurpartiet. Välbenad från sidan, korrekt fram, hjulig bak och skruvar. Oregelbundna bakbensrörelsen i skritt, bra trav.

Detta omdöme fick han som 5åring

Så man kan säga att benen var eg helt korrekta bara att han rörde sig annorlunda bak på den tiden

Själv känner jag att man backar lite för vissa hingstar som har för låga exteriörpoäng (hopphingstar)
Och jag tycker att alldeles för många stirrar sig blinda på siffror, som är just ... ... siffror...
Titta i stället på vad det är som har gjort att hingsten ifråga har betygssatts med den siffra som finns.
En av de hingstar som diskuterats i den här tråden har följande exteriöra beskrivning:
Liten, välproportionerlig hingst med svag könskaraktär. Brett, något lågt ansatt hals, lång manke, långt kors.
Tät och tåvid fram. Ren och taktmässig skritt, ganska energisk, men i framvikt. Lätt och taktmässig trav, kort.
Med bara detta i bakhuvudet så är det nog inte så många som skulle tveka på att använda hingsten.
Men sen ser man siffrorna som använts 78676 och helt plötsligt drar folk öronen åt sig....

Vad gäller Cortez så hade han ju nån rörelsestörning som gjorde att han fick de poäng som gavs. Hans avkommor utreddes och man konstaterade att det inte var ngt ärftligt - fast poängen stod kvar ändå.

Det jag menar är inte bara poängen. Det är klart man måste titta på vad hingsten presterat och vad den också gett för avkommor. Samt varför den fått en viss poäng.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 555
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat