Exteriöra avvikelser???

Sv: Exteriöra avvikelser???

min morbro har en hlb val född 90 som är väldigt inåttåad. Han är helt fräsh o fungerar jättebra. UYtbildad LA/MSV dressyr.

korp007.jpg

min egen häst är väldigt överbygfgd med en lång rygg o han är jättefin i ridningen o jag hoppas han kommer hålla bra med rätt träning.

Han ser så ootroligt söt ut, med sin inåttåning! :love: Jättefin

min morbro har en hlb val född 90 som är väldigt inåttåad. Han är helt fräsh o fungerar jättebra. UYtbildad LA/MSV dressyr.

korp007.jpg
Är ju lite fudersam över att de inte försökte korrigera till det där med verkning när han var föl/unghäst....:confused:

Sa för veckor sedan att jag skulle fota kusens "snygga" ben.

Bättre sent än aldrig

Så här ser det ut (är värre i verkligheten:crazy:)

smillatvsneben-1.jpg

En häst som t.ex. är inåt- eller utåttåad har sämre hållbarhet än en häst med raka ben.

Däremot gör det inget om hovarna är lite för stora, halsen lite lång, ryggen kort osv. Så länge hästen är hyfsat byggd för ändamålet.
Det enda jag tittar på när jag letar häst är att benen är raka, hästen ser hyfst proportionerlig ut och inte har för svankig rygg.
Kan tillägga att min fd medryttarhäst, en fjording, var inåttåad på ena frambenet. Han tävlade framgångsrikt i hoppning, dressyr, körning, western och fjord-galopp.

Måste bara sno tråden lite. Vart tävlade du i fjordgalopp? Har en som jag tror skulle passa utmärkt innom den grenen :p

En häst som t.ex. är inåt- eller utåttåad har sämre hållbarhet än en häst med raka ben.
Det beror väl iaf på hur stora avvikelser det är och vart de är brutna. En fransysk häst håller då väldigt bra inom travsporten trots att tårna kan peka rakt ut men sitter brytningen i tex kotan så visst belastas den mer... Men sen så ska du ju då också se på alla andra vinklar och leder osv.
Är en häst med raka ben och korta upprätta kotor hållbar??

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 711
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama