Exteriöra avvikelser???

misen

Trådstartare
Finns det någon som tävlar eller tränar med en häst som har avvikelser i exteriören och som ändå håller och funkar bra i ridningen?? som tex innåttåad, uttåtåad, svaga kotor, innåthasad (vet ej vad de heter) mm. vad gör nin för att de ska funka i tävling?? bara nyfiken?

Sv: Exteriöra avvikelser???

Nu kommer jag igen ;)
När det gäller din häst så tycker jag du ska rådgöra med en bra hovslagare för en skoning passande din hästs exteriör. Samt lära dig stöd banadagera ett framben korrekt, så hon slipper sår och skav...

Jag har ett sto med som är EXTREMT intåad, hon är vriden från armbågen och hela vägen ned till hoven, mest på vänster. Hon har även korta upprätade kotor, vilket nog är tur för henne eftersom vridningen skulle bli ännu större med normala kotor.

På insidan av skenbenet från knä till kota har hon mkt stora kompensations överben.
I övrigt har hon en Ok exteriör.

Alla veterinärer och hovslagare har sagt att hon är bland det värsta de sett:crazy:.

Hon är inte född med denna benställning utan hade någon form av bristsjkdom (rakitris??) som föl som berode på att hon inte kunde ta upp vissa vitaminer genom tarmen pga av en suspekt infektion.

Hon har tävlat upp till 1.40 hoppning med placering i 1.30. Även startad i fälttävlan med bra resultat.

MEN hennes övriga kropp har tagit stryk av hennes inkorrekta framben, vilket har gett henne muskelproblem i ryggen bla, däremot har hon inte varit halt!!

Hon har mkt bra härstamning för hoppning.

Hon är nu 10 år och är dräktig med sitt första föl och jag tror nog att hennes tävlingskarriär är över, vi får se hur det blir.

vad kul att höra att de går bra för det äve fats dom avvikelserna finns där

Nu kommer jag igen ;)
När det gäller din häst så tycker jag du ska rådgöra med en bra hovslagare för en skoning passande din hästs exteriör. Samt lära dig stöd banadagera ett framben korrekt, så hon slipper sår och skav...

hej igen.. jag har en super hovslagare som sa att han när han sen skulle sko henne så skulle han göra de på ett speciellt sätt för att under lätta för henne sen ang bandage. nu närhon bara skrittas å så ska hon ha benskydd. men sen när jag börjar träna komme rjag troligtvis ha linor då alla mina andra persionärer har de så kan hon lika väl h de med.

Hade man kunnat få se bild på den hästen? Är bara nyfiken då jag inte hört talas om någon häst med så "mycket" fel på benställningen som tävlat i de klasserna.

ja det hade varit kul att de.. min har dock lite långa botot bara så det är ju inget så jätte alvarligt men det vore kul att se hur den hästen såg ut i benen =)

Ska prova att fota dem i helgen när det är ljust. Återkommer.

Hoppas att ni såg att hon HAR problem av detta, dock inte i just benen.

Hästen på din bild är skabbigt lik min! Vad är det för en? Måste bara fråga :p

Ja, och back to topic. Säg nåt som är rätt på ponnyn så får du en kaka! Nej, så illa är det inte. Men han är lite krokig och vinn i bakbenen, och fettet gör det inte bättre. Han har fina hovar i alla fall :angel:

Hästen på din bild är skabbigt lik min! Vad är det för en? Måste bara fråga :p

Ja, och back to topic. Säg nåt som är rätt på ponnyn så får du en kaka! Nej, så illa är det inte. Men han är lite krokig och vinn i bakbenen, och fettet gör det inte bättre. Han har fina hovar i alla fall :angel:

vilken bild?

Nejnej, det var till Vimzis :p Jag blev så förvånad att detfanns en som var så lik att jag inte kunde hålla mig :p

Min fjordvalack har jag haft i 13 år och tävlat dressyr och hopp på och han har gått mkt i sitt liv. Denna herren är mkt inåttåad, rent av hjulbent. Han är 17 år idag och har fortf alrig varit dålig i sina ben =)

har inte själv, men har hört att rätt många distans-hästar (okej kanske inte direkt en majoritet, men iaf..:angel:) är inåt-/utåt-tåade ;)

min morbro har en hlb val född 90 som är väldigt inåttåad. Han är helt fräsh o fungerar jättebra. UYtbildad LA/MSV dressyr.

korp007.jpg

min egen häst är väldigt överbygfgd med en lång rygg o han är jättefin i ridningen o jag hoppas han kommer hålla bra med rätt träning.

Kul med en bild! Jag saknar "riktiga" bilder, ofta ritar man när man vill visa exteriörer. (Vilket säkert också är bra, men ibland ser det inte ut likadant på häst som på teckning)

Min är inåttåad, lite bockbent och knipt under knä, och fungerar utmärkt. Viktigt att rida i samlad form och viktigt med hovslagare som vet hur han ska skos, annars blir det trubbel.
Han fungerar utmärkt på tävling (dressyr), det märks ingenting där och han har gått medelsvår. Hoppa ska han däremot inte göra, då det sliter i onödan. Vi hoppar bara ibland, och då är underlaget viktigt, det får inte vara för hårt eller för mjukt.

Image005_10-1.jpg

Här syns lite av det bockbenta. Hittade ingen bättre bild

Bison: Vet du vad det är för härstamning på den hästen? *nyfiken*

Min har en lite lätt deformerad framhov (märks knappt om man inte vet om det), så den verkas lite mindre än den andra just nu så att det ska kunna "växa till sig".
När jag hade min förra hovslagare (gjorde inget åt den hoven, utan verkade som vanligt) snubblade han precis hela tiden, men numera är det inga som helst problem med det. Har lite lite svårt att gå i höger varv på ridbanan p.g.a obalans i hoven, men det försvinner förhoppningsvis helt det också när han har blivit bättre

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 711
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama