Exteriör?

ishorses

Trådstartare
Vad är en bra exteriör på en dressyr häst?
Ska hästen ha kort eller lång rygg?
Hur ska halsen se ut? Bogarna? Korset?
Bifoga gärna bilder eller länka till sida.

Sv: Exteriör?

Drömpållen för mig ska ha: mkt väl ansatt hals, inte för grov ansättning till huvudet, väl liggande bogar, markerad manke men inte överdrivet, lagom lång rygg inte för lång=svag o svårare o samla och inte för kort då den blir stum, korset ska vara ngt sluttande, absolut inte rakt kors, haserna ska vara vinklade men d får inte bli för mkt för då blir dom svaga, långa kotor och långa ben med mkt luft under magen och naturligtvis högställd.. Konstigt att man då sitter med en tax, men han har i alla fall väl ansatt hals o sluttande kors..:o Det är nog bara tyvärr så att jag nog inte skulle ha råd m drömpållen..:cry:http://www.blup.se/sv-SE/horses/04984054

Sir Oldenburg stämmer ganska bra in på min dröm exteriör.

Senast ändrad:
Sv: Exteriör?

På bilden ser det ut som SO har ganska brett ansatt huvud, däremot väl ansatt hals. Men man kan ju inte få allt.

Sen får man inte glömma att bra exteriör aldrig kan uppväga bra temperament.

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
251
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: Freazer
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka