Sv: Exteriör vs hållbarhet
Ang verkningen så kanske det kan vara en idé att be hovslagaren visa hur du själv kan rätta till det mellan verkningarna om han sliter väldigt snett. Kanske kan raspa lite varje vecka eller liknande. Själv är jag inte mycket för att sko hästar som inte måste har skor. Cobbarna har ju så hårda och bra hovar i grunden. Har faktiskt aldrig behövt skor på någon av cobbarna även om de rids, däremot har welshponnyerna skor sommartid...
Mycket hö är bra, helst fri tillgång om det finns möjlighet till det. Om det behövs så kan man ju komplettera med t.ex. lucern som ju också är en form av grovfoder fast med mer protein.
Det gäller ju ifs inte bara cobbarnas exteriör
De lågställda med längre rygg och korta ben är mer typen av körhästar. Själv föredrar jag tvärt om, kort rygg och långa ben då dessa är mer ridvänliga.. Nu är ju jag inte något utställningsfreak utan jag tittar bara på hållbarheten exteriört sett och vilka förutsättningar de ha för att tävla och i vilken gren i så fall. Självklart ska de även ha ett bra huvud - både på insidan och på utsidan.
Har t.ex. en häst med kort, svankig rygg som är dessutom överbyggd och har något kort hals. Inte de bästa förutsättningarna med andra ord
Han är svårare att rida dressyr på eftersom han behöver mycket träning för att kunna jobba ordentligt med ryggen. Han passar däremot alldeles utmärkt till hoppning eftersom han får mer kraft i språnget med den stora baken.
Har även en som är lågställd av körhästtypen och han passar nog bäst antingen till just körning eller som "vanlig" allroundhäst. Han har korta skenor och högre knälyft - det är ju det som är snyggt framför en vagn, jfr Hackney!
Importerna har ju en tendens ett vara lite tunna medan de som är födda här i Sverige tvärtom är för feta. Vad som är bäst kan man ju diskutera, men övergödda hästar är för min egen del ett större problem med ökad fångrisk och andra eventuella följdsjukdomar. Många fettceller som unga tror jag gör att de har lättare för att bli feta som äldre.
Risken med för tunna hästar kan vara att de inte har fått tillräckigt med mineraler som unga men din är är ju fortfarande ung och jag antar att han får i sig tillräckligt med mineraler nu i alla fall.
Hullet brukar alltså ordna sig med tiden, men fråga gärna någon som vet mer om det än vad jag gör!
/Johanna
www.welshcob.se