Exteriör avvikelse ettåring..

cello

Trådstartare
Vad skulle ni sägq om följande avvikelse:
"Lite utåtroterad framknä, inom normala gränsen."

Går det att förutspå ev betydelse på en ettåring? Gäller en häst jag är intresserad av att köpa!

Går det att förutspå ev betydelse på en ettåring? Gäller en häst jag är intresserad av att köpa!

Fölungar under ett års ålder har ofta en fransysk/x-bent benställning fram som rätar ut sig när bringan breddar sig (kring 1,5-2 års ålder). Jag skulle inte oroa mig så mycket, särskilt inte om det står att det är inom normala gränser. Men man måste ju se hästen i sin helhet för att besvara frågan. Är hästen tidig i växten och har börjat bredda framdelen och frambenen fortfarande är fransyska så skulle jag göra en annan bedömning.

Jag skulle se till att få med mig en hästfysioterapeut eller liknande, någon som jag litar på och som har bra referenser. Särskilt om det handlade om en dyrare häst eller om jag hade väldigt höga förväntningar på dens framtida användningsområde.

Fölungar under ett års ålder har ofta en fransysk/x-bent benställning fram som rätar ut sig när bringan breddar sig (kring 1,5-2 års ålder). Jag skulle inte oroa mig så mycket, särskilt inte om det står att det är inom normala gränser. Men man måste ju se hästen i sin helhet för att besvara frågan. Är hästen tidig i växten och har börjat bredda framdelen och frambenen fortfarande är fransyska så skulle jag göra en annan bedömning.

Har inga jättebra bilder, men här är ett par där man ser lite...

image_zpsjywqwu7f.jpeg

image_zpszcfq4xzk.jpeg

image_zpscd6kqf0x.jpeg

Jag tror att det är väldigt svårt att förutspå men eftersom de skriver "inom normala gränsen" så verkar det ju inte så farligt.

Det går tyvärr inte att se någonting på bilderna, benställning bedömer man i rörelse.

Jag tycker att du ska kolla med din hovslagare om denne kan följa med dig och titta på hästen.

Vem är det som har skrivit den bedömningen? Det låter som om hästen har varit på fölbedömning.
I så fall ska du komma ihåg att domare är tränade på att se hur hästens exteriör ser ut i jämförelse med genomsnittet av populationen (eller idealen beroende på med vilken domare du pratar). t ex benståndet är normal men framknäna putar ut lite mer än vad han vill se. Så åk och titta på hästen, ta en massa bilder och bedöm själv.

Vem är det som har skrivit den bedömningen? Det låter som om hästen har varit på fölbedömning.
I så fall ska du komma ihåg att domare är tränade på att se hur hästens exteriör ser ut i jämförelse med genomsnittet av populationen (eller idealen beroende på med vilken domare du pratar). t ex benståndet är normal men framknäna putar ut lite mer än vad han vill se. Så åk och titta på hästen, ta en massa bilder och bedöm själv.

Det är en veterinär som en gjort besiktning!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar