Exteriörbedöma denna häst?

Det är som sagt en akhal teke och de är betydligt tunnare än halvblod och även fullblod.

Skulle vilja se den lite rundare över korset och mer musklad men tycker annars den ser fin ut. :)

1834_1323469277.55.jpg


Lite mer åt det här hållet menar jag, men jag vet inget om ålder på din och ljuset kan spela roll.
Akhal Teke är verkligen hästvärldens eleganter, väldigt vackra hästar!
 
Det blir ju lite knasigt att bedöma en akhal tekebmed halvblodsmåttstock. Så utan att ha en aning om rasstandarden så skulle jag säga ädel, långlinjerad häst. Ngt långa kotor och ngt knipt under knäna. Ngt uppdragen buk. Lång manke, liggande bog. Hjorthals, instucken. Ädelt, vackert huvud. Ev ngt överbyggd.

Med halvblodsögon så är nog halsen mest avvikande, det syns att den är avlad att gå med huvudet högt, snarare än för att ha lätt att gå i form.

Tack, så roligt att läsa!
Är inte heller proffs på rasstandarden men de som kan säger att han är ett ypperligt exemplar inom rasen :D
Roligt att du tycker manken är lång, det är något jag sett ofta inom rasen men mycket mer extremt (typ så att jag undrar om de överhuvudtaget skulle gå att sadla O_o)
 
Åh vilken rolig tråd! Jag kapar den lite också @Dressyrtjejen_97, och hoppas på att du tycker det är ok!

Det här är min (dock några år yngre än idag, men det är utan tvekan den bästa uppställningsbilden på honom).

image_zpsccc15875.jpg

Kortlinjerad, kvadratisk häst. Lång överarm, brant bog, brett och ngt lågt ansatt hals. Liten tendens till karprygg. Brant kors.

På det hela taget en trevlig modell på travare för ridhästbruk, tycker jag! :)
 
Kortlinjerad, kvadratisk häst. Lång överarm, brant bog, brett och ngt lågt ansatt hals. Liten tendens till karprygg. Brant kors.

På det hela taget en trevlig modell på travare för ridhästbruk, tycker jag! :)

Tack för svar! Kul att få höra lite omdömen! Han har visat sig vara en ganska bra (och hållbar) ridhäst :)
 
Kul tråd! Lärorikt att läsa bedömningarna :)

Vad säger ni om denna typ? Det är en stillbild från en film så bilden är tyvärr lite oskarp :cool:
U9ORh9h.png
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 019
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
441
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp