Exteriörbedöma denna häst?

Rolig tråd, fortsätter med min häst, om du inte misstycker @Dressyrtjejen_97

wp_20160922_09_07_52_pro_1_5830a33ae087c32f61638680.jpg

Är den sjuk?
Ser extremt tunn och muskelfattig ut :(
 
Är den sjuk?
Ser extremt tunn och muskelfattig ut :(

Ja, han hade varit sjuk där strax innan, men som @Mia_R säger så är det en ras som ser ut så.
Min är bara fyra år och vi försöker jobba mycket på det där med överlinje.... Den där halsansättningen ger väl inte de bästa förutsättningarna :p
 
Ja, han hade varit sjuk där strax innan, men som @Mia_R säger så är det en ras som ser ut så.
Min är bara fyra år och vi försöker jobba mycket på det där med överlinje.... Den där halsansättningen ger väl inte de bästa förutsättningarna :p

Absolut att det är en väldigt lätt typ av häst. Men de jag har sett har haft betydligt mer muskler, därför jag undrade .
 
Intressant! Vi är ju inte så många i Sverige, och sen är det skillnad mellan linjerna också. Min häst är mer åt utställnings-hållet.
Men nu blir det helt OT.
Jag lovar att han får mat! ;)

Jag tror att de kom från den svenska föreningen. Det var på hästmässa i Mantorp för ett par år sedan.
 
...om jag ska ge mig på att bedöma min egen häst då (förutom hull/muskler som redan diskuterats, hästen hade precis varit sjuk men det var den bästa bilden jag hittade på just exteriör).

Han är väl rak i hasorna och har högt ansatt hals. Raka kotor också? Manken är enligt mig ganska trevlig, finns en del inom rasen som har helt extremt långa och höga mankar.. Huvudet är fint.
Bogen sluttande?
 
@tolksele Spännande ras tycker jag! Angående halsen så tycker jag inte den är så dåligt ansatt, utan att det är just musklerna i överlinjen som saknas. Och det är arbete i rätt form och rätt foder utöver det som kan hjälpa till med de sakerna tänker jag. Han kan säkert bli riktigt snygg.
 
@tolksele Spännande ras tycker jag! Angående halsen så tycker jag inte den är så dåligt ansatt, utan att det är just musklerna i överlinjen som saknas. Och det är arbete i rätt form och rätt foder utöver det som kan hjälpa till med de sakerna tänker jag. Han kan säkert bli riktigt snygg.

Så kan de ju vara :) rasen ska röra sig med högt buret huvud och ha flytande gångarter, så det där med att jobba "rätt" är inget som kommer automatiskt som på många SWB/ridhästar :p
 
Rolig tråd, fortsätter med min häst, om du inte misstycker @Dressyrtjejen_97

wp_20160922_09_07_52_pro_1_5830a33ae087c32f61638680.jpg
Jag tror man hade behövt böja lite på knäna för att denna bilden egentligen ska vara helt från sidan. Nu är det lite "uppifrån" ner. Det gör det svårare att ge kommentarer om extremiteterna.

Tunn överlinje, högt ansatt hals, grov bakom ganaschen (där vill man ha att de ska ha ett "smalare" fäste till huvudet för att inte luftvägarna ska komma i kläm vid samling).
Halsen är relativt jämn, man vill att de ska fästa i bogen och bli smalare och finare mot huvudet- inte jämntjock.
Djup bål, bra plats för lungor.
Ser något framtung ut. Man vill att den ska ha "3 jämna kvadrater". En för bogen, en för bålen och en för bakdelen. Googla på "trapezoid" om du vill läsa mer.
Man brukar även säga att man ska kunna täcka för antingen fram eller bakdel (med handen) och kunna föreställa sig hur andra biten ska kunna se ut i jämnvikt.
Ordentlig manke, lite lång liggande bog.

Om ngt låter lite knasigt, så har det nog med att göra att jag oftast är van vid att beskriva på engelska.
Jag tycker extremiteterna är svåra att beskriva, hade velat ha en bild från sidan.
Man vill ju generellt sätt att skenbenen ska vara korta, att haserna ska vara lågt ansatta för kraft och hållbarhet. Korta kotor.
Ser ut att ha ett normalt/ lagom sluttande kors, bra för kraft i bakbenen.
 
@Pilot Tack :)
Jag tycker att sånt här är jätteintressant, även om min lilla pojk inte är avlad som ridhästarna idag. Håller med om att "svagheten" är i halsen främst..
Men han är absolut inte tung att rida utan ger alltid en väldigt lätt känsla :love:

Kraft i bakbenen, absolut! Idag går många akhal tekéer som galopphästar (främst i Ryssland/Turkmenistan).
 
@Pilot Tack :)
Jag tycker att sånt här är jätteintressant, även om min lilla pojk inte är avlad som ridhästarna idag. Håller med om att "svagheten" är i halsen främst..
Men han är absolut inte tung att rida utan ger alltid en väldigt lätt känsla :love:

Kraft i bakbenen, absolut! Idag går många akhal tekéer som galopphästar (främst i Ryssland/Turkmenistan).
Nej, framtung är ju mer en benämning, det kan göra det lite svårare att samla sig. :)
(Sen behöver man inte hålla med ändå. :D)
De kan vara lika lätta i handen/ att rida för det!

Jag tror han kommer bli mer "bildskön" och trevligare för ögat när han är frisk och kan muskla sig över hela överlinjen.
 
Om man skulle exteriörbedöma denna häst, hur hade utlåtandet låtit då? :)

Är medveten om att bilden inte är den bästa, och att jag inte är någon expert, men spontant känns han något rak-hasig? Eller? Och ganska grov i typ? Sen naturligtvis "liten" - han är ju bara 162 cm.

14368782_946523392137660_5820318934708685351_n.jpg

Inte "något" rakhasig. Extremt. Inte grov, men lågställd. Markerad manke, lite öppen ländrygg, välformat kors. Lite grovt huvud, ngt lågt ansatt hals, brant bog. Djup bål.

Av muskulaturen att döma en häst som inte är helt enkel att rida rätt med undersatta bakben?
 
Inte "något" rakhasig. Extremt. Inte grov, men lågställd. Markerad manke, lite öppen ländrygg, välformat kors. Lite grovt huvud, ngt lågt ansatt hals, brant bog. Djup bål.

Av muskulaturen att döma en häst som inte är helt enkel att rida rätt med undersatta bakben?

Tack för bedömning! :bow:
Mitt i prick där med! :D Att få till bakbensengagemanget och dito undersättning är något av det vi får jobba med mest!
 
Rolig tråd, fortsätter med min häst, om du inte misstycker @Dressyrtjejen_97

wp_20160922_09_07_52_pro_1_5830a33ae087c32f61638680.jpg

Det blir ju lite knasigt att bedöma en akhal tekebmed halvblodsmåttstock. Så utan att ha en aning om rasstandarden så skulle jag säga ädel, långlinjerad häst. Ngt långa kotor och ngt knipt under knäna. Ngt uppdragen buk. Lång manke, liggande bog. Hjorthals, instucken. Ädelt, vackert huvud. Ev ngt överbyggd.

Med halvblodsögon så är nog halsen mest avvikande, det syns att den är avlad att gå med huvudet högt, snarare än för att ha lätt att gå i form.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 019
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
441
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp