Exteriörbedöma denna häst?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Om man skulle exteriörbedöma denna häst, hur hade utlåtandet låtit då? :)

Är medveten om att bilden inte är den bästa, och att jag inte är någon expert, men spontant känns han något rak-hasig? Eller? Och ganska grov i typ? Sen naturligtvis "liten" - han är ju bara 162 cm.

14368782_946523392137660_5820318934708685351_n.jpg
 
Om man skulle exteriörbedöma denna häst, hur hade utlåtandet låtit då? :)

Är medveten om att bilden inte är den bästa, och att jag inte är någon expert, men spontant känns han något rak-hasig? Eller? Och ganska grov i typ? Sen naturligtvis "liten" - han är ju bara 162 cm.

14368782_946523392137660_5820318934708685351_n.jpg
Jag skulle tro att den inte är nån vidare hopptalang på grund av de raka haserna.
 
Jag skulle tro att den inte är nån vidare hopptalang på grund av de raka haserna.

Jag trodde de senaste rönen sagt att raka haser är bättre för hoppningen (mer kraft utveklas när de böjs, och mindre kraft förloras i uträtningsfasen)? Sen vet jag inte hur räta de är, det ser ut som han står lite konstigt med benet närmast kameran.

Tycker hästen över lag, inte ser särskilt grov ut (men då är jag ju van vid Tant, som ÄR grov). Något bukig, men det kan också bero på synvilla om hästen böjer sig lite i kroppen. Halsen ser, för mig, lite klen ut, bogen är lång och upprät. Hästen ser överbyggd ut fram, men det är en synvilla pga hur den står. Svårt att säga om den är överbyggd (fram eller bak) utan en bättre bild. Kotor och hovar svåra att se pga bootsen.

Jag hade gärna sett lite mer längd i skenorna, men vissa menar att korta skenor ger starkare skenor = mindre risk för skador. Vet dock inte hur sant detta är.
 
Jag trodde de senaste rönen sagt att raka haser är bättre för hoppningen (mer kraft utveklas när de böjs, och mindre kraft förloras i uträtningsfasen)? Sen vet jag inte hur räta de är, det ser ut som han står lite konstigt med benet närmast kameran.

Tycker hästen över lag, inte ser särskilt grov ut (men då är jag ju van vid Tant, som ÄR grov). Något bukig, men det kan också bero på synvilla om hästen böjer sig lite i kroppen. Halsen ser, för mig, lite klen ut, bogen är lång och upprät. Hästen ser överbyggd ut fram, men det är en synvilla pga hur den står. Svårt att säga om den är överbyggd (fram eller bak) utan en bättre bild. Kotor och hovar svåra att se pga bootsen.

Jag hade gärna sett lite mer längd i skenorna, men vissa menar att korta skenor ger starkare skenor = mindre risk för skador. Vet dock inte hur sant detta är.

Haha, jag bara måste ta en bättre bild någon gång ;)
Intressant beskrivning! Kan absolut hålla med. Det är enda jag kan komma på, som inte syns på denna halv-kassa bild (utom hovar och kotor) är att han är lite överbyggd i bak. Men intressant det där med att han faktiskt inte är så grov, och har lång bog! :)
 
Jag tar tillbaka min gissning om dålig hoppkapacitet, den byggde verkligen inte på "de senaste rönen" utan på något jag hörde eller läste för länge sedan. Det var kul att få se en uppföljning utifrån att du känner till hästen och hans tävlingsresultat!
 
Han ser lite tunn ut i överlinjen, men kanske också bara är bilden. Arbetar han bra i ändamålsenlig form?
 
Om man skulle exteriörbedöma denna häst, hur hade utlåtandet låtit då? :)

Är medveten om att bilden inte är den bästa, och att jag inte är någon expert, men spontant känns han något rak-hasig? Eller? Och ganska grov i typ? Sen naturligtvis "liten" - han är ju bara 162 cm.

14368782_946523392137660_5820318934708685351_n.jpg

Han ser ganska omusklad ut, både i över och underlinjen. Om han går i en bra form och arbetar rätt så skulle jag fundera på om foderstaten är åt helskotta.
 
Han ser lite tunn ut i överlinjen, men kanske också bara är bilden. Arbetar han bra i ändamålsenlig form?

Ja, vi rider och tränar på ca. LB-LA nivå i dressyr :)
Om vi bara för enkelheten skull säger att jag rider 45 min på kort tygel varje pass, går han i en ändamålsenlig lättklassform minst 40 av dessa :)
 
Hur gammal är hästen? Tycker fö han har galet raka bakben O_o

Han har vridit in hasen och ut hoven, vilket gör att han ser GALET rakhasig ut, även om han nog inte riktigt är det. Titta på vinkeln på den bortre hasen istället, så får du en bättre uppfattning om hur benen egentligen ser ut.

Minst 14 år....
Tycker du? :eek: Har fått höra att han ska vara lite rakhasig, men inte mer....
¨
Buke kräver bättre bilder och även fram-/bakifrån ;)
 
Han har vridit in hasen och ut hoven, vilket gör att han ser GALET rakhasig ut, även om han nog inte riktigt är det. Titta på vinkeln på den bortre hasen istället, så får du en bättre uppfattning om hur benen egentligen ser ut.


¨
Buke kräver bättre bilder och även fram-/bakifrån ;)
Ah, nu ser jag!
 
Jag tycker det var en ofördelaktig bild på hästkraken. :D
Han står inte parallelt med benen. Sedan har han en skugga under buken/ skapet som troligen gör att vid första anblick gör att han ser bukig ut.
Bilden måste vara taken rakt från sidan, nu är den sne, vilket gör att det lätte blir synvillor.
Om man skulle exteriörbedöma denna häst, hur hade utlåtandet låtit då? :)

Är medveten om att bilden inte är den bästa, och att jag inte är någon expert, men spontant känns han något rak-hasig? Eller? Och ganska grov i typ? Sen naturligtvis "liten" - han är ju bara 162 cm.

14368782_946523392137660_5820318934708685351_n.jpg
 
Jag skulle vilja se hur hästen ser ut när den kan hålla huvudet i en normal position. Uppbindningen ser ut att skapa spänningar i både hals och nacke vilket för mig stör bilden rejält.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 019
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
441
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp