Exportröntgen

Beror lite på vad köparen vill ha...

Vi tar som standard:
phalanger (tår) rakt från sidan, och frambenen även framifrån
haser: tre projektioner av varje
bakknä från sidan

om det är speceil misstanke till någon led tas denna i fyra projektioner ( två om det är ett bakknä), och vissa anser att om hästen ska kunna "friröntgas" så bör man ta fyra projektioner av alla leder.

dessutom tas ofta hovsenben, antingen framifrån på lyft ben eller sk "skyline" projektion, dessa bilder anses dock ofta som överflödiga på unga problemfria hästar.

jag minns inte helt vad det kostar, men det är ju inte direkt billigt... :crazy:
det är dock lite rabatt på "standard handels röntgen" och "utvidgad handels röntgen" dvs. det blir billigare än om man skulle lägga ihop kostnaderna för det antalet bilder.

Tror inte att det finns någon "gold sandard" för vad som är exportröntgen, det beror som sagt på vad köparen vill ha, vissa kliniker använder dock den benämningen för ett specifikt sett bilder till ett fast satt pris. Generellt är nog att alla leder utom möjligvis fraknä brukar ingå i varierande antal projektioner (dvs. falanger(hovled,kronled,kotled), haser och bakknä)

Falanger, has & bakknär är 'standard' ja, men precis som hjalle säger så skiljer sig antalet projektioner.

För X år sedan hade tidningen Ridsport en artikel om just vad det kostade på olika ställen och vad som ingick. Priset DÅ (men det är INTE dagsfärska uppgifter) låg i intervallet 2500 kr - 3500 kr om jag inte minns galet. Är iaf säker på att 2500 kr var med. Men som sagt, ett par år sen..

Sv: Exportröntgen

River upp en gammal tråd med en fråga:

Får man endast göra en "exportröntgen" om man ska exportera en häst eller kan man göra det ändå? Är det bara ett samlingsnamn typ?:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka