Exporter av hästar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pade
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 231

Pade

Trådstartare
I annan tråd diskuteras det om importer av hästar. Hur ser det ut på exportsidan av hästar? (På ASVH:s hemsida kan man se vilka hästar som har blivit exporterade, dock inte så många inlagda nu. http://asvh.globalinn.se/info/exporter.htm). Ett av målen som många uppfödare har är att få exportera sina hästar utomlands.
Är de svenska uppfödningarna efterfrågade i öviga världen?
Vem här på Buke har exporterat hästar, och vart, till vem?

Själv har jag precis sålt ett "hoppföl" till en utlänsk landslagsryttare i Holland. Jag hade inte ens satt ut annons på fölet utan blev först kontaktad av en känd svensk hästhandlare/förmedlare som frågade om jag kunde tänkas att sälja fölet.
Denna ryttare var endast ute efter en avkomma efter en speciell hingst med bra övrig stam.

Detta bevisar att även utlänska meriterade ryttare även tittar utomlands efter hästar, trots att det finns mängder av fina hästar i Holland.

Senast ändrad:
Sv: Exporter av hästar...

Jag har precis sålt min 5-åriga svenskgjorda Landor S till Tyskland. Det är en hoppryttare jag känner vars fru ska ha honom.

Det hade varit svårare att sälja honom om han varit efter en hingst som endast verkat i Sverige.

Jag har precis sålt min 5-åriga svenskgjorda Landor S till Tyskland. Det är en hoppryttare jag känner vars fru ska ha honom.

Det hade varit svårare att sälja honom om han varit efter en hingst som endast verkat i Sverige.

Grattis!
Tror också på vad du säger. Därför tror jag att det är lättare att sälja utomlands om hingsten har internationella meriter samt godkänd i andra förbund. Hingstar som inte presterar något tror jag själv inte mycket på.

vem var ditt hoppföl efter? också de en utlandsbaserad hingst eller?

Min pojkvän har vart med i utlänskt landslag och han gillar irco marco/irco mena hästarna väldigt mkt (håller inte med honom där ifs :-)).

Grattis till försäljningen.

Det är väl alltid så att man måste nå eller nås av rätt kontakter. Ditt sto har ju också en internationellt känd bra hoppstam.
Jag känner en uppfödare som i stort sett årligen exporterar föl till Usa med dressyrstam, det har mest varit svenska fäder som alla har presterat i sporten, men det är en geniun "svensk" stostam som ligger bakom, för ca 15 år sedan etablerade de den förmedlingskontakten som har hållt sedan dess.

Blir det Caggli för dig i år igen nu? Fölet kanske redan är beställt?

Jag hoppas att våra "Empirar" blir lika populära:angel: .

Tack elle12!
Jag blev så himla nöjd med Cagliavkomman att jag hade tänkt behålla honom och visa honom på hingstbedömningen, men allt är ju till salu för rätt pris. Trots att jag tog i rejält i pris köpte de han utan att blinka......Tror att jag ska köpa några lotter :rofl:
Väntar nu på att Empireavkomman ska dimpa ner i Juni, sen blir det försök med Cagliostro igen. Har ingen beställning på denna..än. ;)

Elle12, hör av dig när ditt föl har dimpt ner så får vi utväxla lite bilder.

Då bättrar du på den dåliga statistiken på priser på unghästar, så då finns det kanske hopp för oss andra också. Jag hade nog köpt en lott också.

I slutet av april hoppas jag kunna lägga ut bilder på min Empireavkomma, det ska bli intressant att se om de blir stöpta i samma form, båda stona är ju ganska rejäla.

Då bättrar du på den dåliga statistiken på priser på unghästar, så då finns det kanske hopp för oss andra också. Jag hade nog köpt en lott också.

I slutet av april hoppas jag kunna lägga ut bilder på min Empireavkomma, det ska bli intressant att se om de blir stöpta i samma form, båda stona är ju ganska rejäla.

Det ska bli intessant att jämföra dem. Mitt sto är ju som sagt rätt så rejält och hingstfölet lika så. Men i detta fallet spelade det ingen roll. Kul i alla fall att det finns personer som vågar satsa på lite mer rejäla hästar. Många vill ju annars ha hästar med låånga smaala ben och med låånga smala halsar.
De rejäla hästarna kanske är mer hållbara!?:angel:

Knapplån
Jag har sålt häst till utlandet. Stammen är "helyllesvensk".
I exempelvis USA uppskattar man dessa svenska stammar, speciellt på dressyrsidan.

Grattis till försäljningen!
Jag har inte själv sålt någon häst till utlandet, men en av mina uppfödning e. Electro - Maraton - Lansiär såldes av den nya ägaren vidare till USA som 3-åring, som huntinghäst.

Inga fler som har exporterat hästar?

Glömde bort att vi har exporterat ytterligare en häst. En fjording till Finland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 718
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in... 2
Svar
25
· Visningar
3 096
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Jag planerar att skaffa ny transport, och önskar en större vagn, gärna för tre hästar (vet att det finns modeller där hästarna åker...
Svar
4
· Visningar
1 885
Senast: Tora
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 491
Senast: Linda L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka