Export av häst till Österrike

wrangler

Trådstartare
Någon som har skickat häst till Österrike?

Vad kostar det på ett ungefär?
Använde ni en svensk transportör eller utländsk?
Vilka handlingar krävdes förutom passet?

Sv: Export av häst till Österrike

Inte skickat häst till österrika men väl till andra ställen i europa och även kört hästbuss.

Du behöver veterinär intyg, ej äldre än 48 timmar innan resans start.
Resplan från transportören som veterinären skall skriva under.
Pass
Lämplig transportör.

Kolla med österrikes hemsida ifall de har några speciella krav. Deras motsvarighet till vårat jordbruksverk borde ha info. Fast jag tror inte det är något. Jag har kört häst genom Österrike till Ungern och gränsstationen krävde inget av mig. De var inte ens intresserade.

Kolla vårat jordbruksverk också.

Jag kan tippa på att det kan kosta upp emot 10.000 beroende på transportör.

Ok tack det var precis den infon jag efterfrågade!
:bow:

Om man tar en svensk transportör (med alla tillstånd osv) som åker regelbundet dvs, sköter dom detta med resplan och eventuella tillstånd då?

Jag har bara importerat hästar och exporterat till Norge så detta är nytt för mig (men kul) :D

(PM:a gärna om någon vet en bra transportör att rekomendera!)

Om man tar en svensk transportör (med alla tillstånd osv) som åker regelbundet dvs, sköter dom detta med resplan och eventuella tillstånd då?

Transportören skall bifoga resplan på papper signerat av dom. Det ska ha lastbilens registreringsnummer med.

De skall ha alla tillstånd.

Du bifogar pass och veterinärbesiktning men du måste ha resplanen av transportören innan besiktningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 842
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.