Explosivitet

T

tratten

Är det någon som har något tips på något tillskotts foder som ger hästen lite mera explosivitet? Jga fodrar idag med 2½ kg havre, och 1 L betfor samt mineraler och grovfoder givetvis. Det är en c-ponny vi pratar om.
 
Sv: Explosivitet

Kanske lite mindre havre skulle göra susen? Hur mycket grovfoder äter hästen? Vilka värden på det?
 
Sv: Explosivitet

hur ser din ponny ut i hullet och hur är den i temperamentet?
vad är det för explosivitet du är ute efter?
ingen av ponniesarna i vårt stall får så mycket kraftfoder som din, och de är pigga och vid gott hull. jag har träffat hästar som blivit piggare av att man drar ned på maten, förutsatt att de är i gott hull. likaså hästar som får så mycket grovfoder att det tar för mycket energi att förbränna fodret, så den lägger inte på hullet. ibland kanske vi får motsatt effekt än vad som var tänkt :o
 
Sv: Explosivitet

Tror också på att testa att dra ner på havren lite och se resultatet. Jag gav min ponny som ochså behövde lite extra Dodson and Horrels microfeed. Sen skall man tänka på att det inte ger så stor effekt att ge överdrivet mycket energi. Fördelen med Microfeeden är att de tar upp innehållet bättre.
 
Sv: Explosivitet

Jag har ökat kraftfodret sussesivt från ca 5 dl om dagen till de 2½ kg som han får nu, och nu vill jag inte öka mer, och det var inte bätte när han fick mindre havre. Har inte överdrivet mycket hull, lite till skulle ju kanske inte skada. Får nu ca 5-6 kg hö om dagen, men tyvärr så har jag ingen analys på hö´t.
 
Sv: Explosivitet

En fd häst i vårt stall fick väldigt mycket havre och annat kraftfoder, men inte särskilt mycket hö. Han var efter vad jag fått berättat för mig ändå ganska loj och seg att rida. Kanske ska du prova att minska på havren, vill du att han ska bli fetare kanske kornkross är ett bättre alternativ att basera kraftgivan på och sedan "toppa" med havre vid ev. träning och tävling. Inte att glömma heller, det finns ju hästar som av naturen inte är särskilt explosiva, vad man än stoppar i dem.
 
Sv: Explosivitet

1. Du kanske borde sänka kraftfodret och höja grovfordet till att börja med.!!
Speciellt oxå om du nu vill ha upp hullet lite på den... :smirk:
3½ kg kraftfoder är ganska mycket för en Cponny...
Jag gav hippo champ till min ponny och det fungerade väl rätt okej.

2.Eftersom alla hästar inte är "explosiva" borde du försöka hitta ett bra träningssätt som gör just din häst lite mer allärt och glad att få jobba.
Att hästen blir piggare av foder är ju för att den får för mkt energi av fodret, men det behöver ju inte alltid betyda att hästen tycker att det är roligare.
hur du tränar är nog faktiskt det viktigaste.

Hur länge har du haft hästen.?
Det kan ju ta ett tag innan man kommer på vad som är bäst för just den hästen. och ibland kan en kortare vila någon gång ibland även vara bra för vissa, så dom får "smälta" lite av allt som hänt på senaste tiden..
(vet jag av egen erfarenhet..)
 
Sv: Explosivitet

Till att börja med så får han 2½ kg havre och inget annat. Kornkross har jag också prövat, men det tar ju bort framåtandan än mer.
För det andra så är det så att han är absolut inte loj och slö, utan är tvärt om positiv till arbete av olika slag och är en väldigt glad ponny, och självklart så har träningen den största betydelsen, och den jobbar vi ständigt med. Men det jag var ute efter var om det finns något tillskottsfoder eller så som man kan byta ut en del av havren med, i kombination med träningen för att locka fram det där "lilla extra". Säkert är det så som någon påpekade att alla hästar är inte explosiva, och vår ponny är helt säkert en sån som inte är det, men man kan ju alltid förbättra saker. Inte tror jag att dagens sprinter stjärnor inom den humana idrotten föddes som värdsrekord hållare, utan dom har vandrat lång väg med mycket träning, samt att varit noga med sin livsföring i övrigt tex kosten. ( med undantag av dom som stoppar i sig en massa andra konstiga preparat då förstås). Jga tror att det är lika viktigt för hästen som för människan att titta på alla saker runt omkring, och nu var det just kosten som jag undrade över.
 
Sv: Explosivitet

börja med att analysera grovfodret och gör sen en riktig foderstat därefter
 
Sv: Explosivitet

Jag skrev inte att du gav den 3½kg havre, utan jag syftade på betforen oxå..
(vilket iofs kanske inte blir just kilo...)
Men så mkt kraftfoder är väldigt mkt för en Cponny.
Det är ju trots allt grovfodret man ska ge i första hand!
Så istället för det du ger nu så skulle jag rekomendera att ge 7-8kg grov, och kanske hälften av kraften..

Men som jag nämnde så är Hippo Champ hyfsat bra, eller om du letar reda på ngt annat liknande..
En pålle i stallet får kraft Sport, och det blir han rätt "explosiv" (som du vill uppnå) av...
 
Sv: Explosivitet

Vad har grovfodret för värden? Det är utgångspunkten. Har man bra hö behövs inget komplement i form av havre, korn etc. Åtminstone inte ifall hästen hinner peta i sig tillräckligt mycket för att täcka behoven. Och det gör de flesta vanliga hästar på de 22 timmar som blir över när träning och skötsel ar avklarad. Är höet ”rätt” är det bara onödigt att stoppa i hästen saker den inte är gjord för att äta, tex havre.

Olika hästar reagerar ju olika. Vissa hästar blir tokiga av havre och andra märks det inte mycket på.

Jag hade inte velat vara speedad på stärkelse för att någon annan skulle ha nytta av att det var lite mer "sprutt" i mig. :smirk:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
459
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
513
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp