Exemtäcket??? när???

Rebecka83

Trådstartare
när ska man börja sätta på exemtäcket.. det är nu andra året jag har ponnyn o ifjol blev det för sent... så hur ska man veta??

här är det nu barmark o runt 5-8grader varmt...
tacksam för hjälp!!!!

Sv: Exemtäcket??? när???

Min häst brukar behöva täcke och/eller förebyggande eksembehandling ungefär samtidigt som vi släpper ut dem på gräs, dvs när det finns så mycket gräs och är så pass torrt att de kan beta och inte bara trampar ner gräset och gör om hagen till lervälling..... Det brukar vara i april-maj (bor i norra Halland).

Det beror på vart du bor, du har ju skrivit Åland, jag vet inte riktigt hur vädret är där. Men jag sätter på min häst "pjyamasen" så fort jag ser att det börjar flyga i lyften och att det börjar bli varmare ute, så kanske i slutet av april början på maj.

Jag börjar som du i slutet av april. Det åker av i oktober nå´n gång, beror lite på temp och om det har varit frostnätter.

Det beror på vart du bor, du har ju skrivit Åland, jag vet inte riktigt hur vädret är där. Men jag sätter på min häst "pjyamasen" så fort jag ser att det börjar flyga i lyften och att det börjar bli varmare ute, så kanske i slutet av april början på maj.

ja jag bor på Åland... och det är ju en ö så lite fuktigare luft än i inladet är det nog...

*KL*
så man kan ha som indikator att när det börjar komma gräs så kan man börja sätta på exemtäcket då?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
775
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka