Exemtäcke

Armani__

Trådstartare
Hoppas tråden ligger rätt, flytta den gärna annars..

Jag köpte ett exemtäcke på E*O då min häst har väldiga problem med flygfän, speciellt mitt på dagen (blinneknaggar (stavning?) och bromsar speciellt). Expediten rekommenderade exemtäcke istället för flugtäcke, även om hästen inte kliar sig nämnvärt.
sagt och gjort, jag köpte det.
Har uppstått ett par problem, men det är tur man har en underbart snäll häst :cool:

1. Det är svårt att få på, ska dras över huvudet och i öppningen är det en ordentlig resår som gör att det är väldigt tight att få över huvudet på honom.

2. Det är då ännu svårare att få av i och med att det ska dras så tight över huvudet på honom vilket genast leder oss in på problem nr.

3. Det blir dessutom elektriskt vid avtagning och ger honom stötar, speciellt i huvudet, vilket inte är direkt uppskattat :crazy:.

4. Resår-hjordarna runt bakbenen skaver grymt på honom och går inte att plocka av. Kom på en lösning där dock, där jag drog dom runt svansen och knäppte dom på "fel" sida. Alltså höger ska egentligen gå runt höger bakben och knäppas på högra sidan, men nu fick det istället gå under svansen och knäppas på vänster sida. Svårt att förklara, men jaja.

Men nu till mina funderingar.. Jag behöver helt enkelt hjälp med mina tre första problem. Är det meningen att jag, med ett nytt täcke, ska behöva sätta mig vid en symaskin och sy in en dragkedja på halsens undersida, för att slippa dra det över huvudet och för att det inte ska ge honom stötar?
Vad har ni för exemtäcke och hur är dom "upp-byggda"?
Vad hade ni gjort med mitt täcke, är det bara att kassera och köpa ett nytt? Kostade ju ändå 750 spänn, så jag tycker att lite ska ju vara bra med det och visst skyddar det, men jag ska väl kunna ta av det utan att ha en livrädd häst varje gång..

Sv: Exemtäcke

Hoppas tråden ligger rätt, flytta den gärna annars..

Jag köpte ett exemtäcke på E*O då min häst har väldiga problem med flygfän, speciellt mitt på dagen (blinneknaggar (stavning?) och bromsar speciellt). Expediten rekommenderade exemtäcke istället för flugtäcke, även om hästen inte kliar sig nämnvärt.
sagt och gjort, jag köpte det.
Har uppstått ett par problem, men det är tur man har en underbart snäll häst :cool:

1. Det är svårt att få på, ska dras över huvudet och i öppningen är det en ordentlig resår som gör att det är väldigt tight att få över huvudet på honom.

2. Det är då ännu svårare att få av i och med att det ska dras så tight över huvudet på honom vilket genast leder oss in på problem nr

Så är de flesta exemtäcken. De måste ha en tight resår för att sitta på plats högst upp på halsen. Det kommer att töja sig med tiden. Vill du påskynda processen så kan du töja ut resåren för hand.

3. Det blir dessutom elektriskt vid avtagning och ger honom stötar, speciellt i huvudet, vilket inte är direkt uppskattat :crazy:.

Jag har använt de flesta exemtäcken som finns på marknaden och inte stött på något som är elektriskt. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det. har du testat att tvätta det?

4. Resår-hjordarna runt bakbenen skaver grymt på honom och går inte att plocka av. Kom på en lösning där dock, där jag drog dom runt svansen och knäppte dom på "fel" sida. Alltså höger ska egentligen gå runt höger bakben och knäppas på högra sidan, men nu fick det istället gå under svansen och knäppas på vänster sida. Svårt att förklara, men jaja.

Så var det på det senaste exemtäcket jag köpte på Granngården. Jag ställde mig helt enkelt och drog i resåren så att den töjde sig, därmed var det problemet ur världen.

Men nu till mina funderingar.. Jag behöver helt enkelt hjälp med mina tre första problem. Är det meningen att jag, med ett nytt täcke, ska behöva sätta mig vid en symaskin och sy in en dragkedja på halsens undersida, för att slippa dra det över huvudet och för att det inte ska ge honom stötar?

Om du absolut inte vill dra täcket över huvudet så är det enda du kan göra att själv sy i en dragkedja, alternativt köpa ett täcke från Boett fördigt med dragkedja. Boetts täcken kostar dock ca 3 ggr så mycket som det du just köpt. Annars brukar de flesta hästar acceptera att man drar täcket över huvudet. I alla fall de som inte är huvudskygga. De fattar fort att "täcke på = slipper flugorna".

Vad har ni för exemtäcke och hur är dom "upp-byggda"?
Vad hade ni gjort med mitt täcke, är det bara att kassera och köpa ett nytt? Kostade ju ändå 750 spänn, så jag tycker att lite ska ju vara bra med det och visst skyddar det, men jag ska väl kunna ta av det utan att ha en livrädd häst varje gång..

Jag har just nu ett köpt på Granngården. Har haft eller lånat täcken inköpta från Boett, Lillhästen i Stav, Hööks och Gekås. Alla har varit av samma typ som det du beskriver. Har aldrig upplevt att något givit upphov till stötar. Det jag har nu luggar dock en ibland i pälsen som kan fastna i täcket.

Om din häst inte lugnar ner sig och accepterar täcket får du kanske ta och köpa ett flugtäcke istället.

Tack för ditt svar! Kanske ska börja med att tvätta täcket, ska ju bli regn i helgen så då kan jag ju passa på. Hur tvättar man dem bäst?

Han är faktiskt väldigt snäll och finner sig i behandlingen, men jag är rädd att ju fler stötar, desto mer upprörd kommer han bli, man vet ju själv hur ont det gör. Än så länge går det bra och han stor snällt löst på gången och väntar, när stötarna kommer till huvudet tar jag tag, han tar två steg bak och sedan är täcket av.

Ja, jag hörde om Boett-täckena, men tycker nog att det är snäppet för dyra för min plånbok just nu, tyvärr.
Och töja ut resåren vart ju smart, ska jag ge mig på så smått redan imorgon :p

Tack än en gång!!

Du kan oxå spruta på lite sköljmedel på täcket, det tar bort statisk elektrisitet.:bump:

Tight hals - Du kan endera strtcha ut resåren, elelr klippa upp resåren och göra en knäppning istället. Eller sy i en dragkedja, tänk på placeringen av dem bara, och att vaddera den på insidan.

Statisk elektricitet - jag har haft Källquists och Boett. Källq var ett mjukare, tynnre tyg och kunde IBLAND ge stötar. Boetts har aldrig gjort det - nånsin.

Benremmarna - sätt nosludd/nackludd på dem. Gjorde jag, min herre fick också skav, men med simpla vanliga ludd på så inte minsta skav, ngt att prova?

Tight hals - Du kan endera strtcha ut resåren, elelr klippa upp resåren och göra en knäppning istället. Eller sy i en dragkedja, tänk på placeringen av dem bara, och att vaddera den på insidan.

Statisk elektricitet - jag har haft Källquists och Boett. Källq var ett mjukare, tynnre tyg och kunde IBLAND ge stötar. Boetts har aldrig gjort det - nånsin.

Benremmarna - sätt nosludd/nackludd på dem. Gjorde jag, min herre fick också skav, men med simpla vanliga ludd på så inte minsta skav, ngt att prova?

Tack för smarta tips, alltid önskvärda!!

DRagkedjan är inte mitt tips, utan Boetts. Jag har motsatt problem, halslinning för vid, så jag har sytt igen min, så man får kämpa för att dra den över huvudet. Ponnyn är snäll och bryr sig inte. Men ngt jag saknat är att kunna öppna upp så man kan vika/dra ner halsen och behandla mankammen UTAN att behöva ta av hela täcket. Mailade boett om det, som 'tips' typ, och de tyckte att om jag beställde från dem ngn gång kunde jag be de sydde in en dragkedja så det gick att göra halslinningen lika vid som resten av halsen och då skulle det gå att vika/dra ner halsen.

Dock är det mitt påpekande angående placeringen, blir ju dumt med en dragkedja precis där de kliar, så där får man ju 'tänka efter' lite.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka