Exemia foder mot eksem?

huggabugga

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av exemia foder?
Jag har en ponny med eksem och har efter rekommendation hört att detta ska vara ett bra foder som ska hjälpa mot eksem.
Någon med erfarenhet?
 
Jag har inte hört talas om det innan men kollade upp lite. Jag tror inte det hjälper om inte hästen har brister innan. Det är en typ av mineralfoder som innehåller kalcium, magnesium, zink, svavel, kisel, koppar, järn, mangan, selen, fosfor, natrium, protein, fett, råaska och vitamin B. Det vill säga inget som inte finns att få i andra foder, bara ganska mycket dyrare.
Dessutom är rekommendationen att det ska ges med ett speciellt kraftfoder som faktiskt innehåller ungefär samma saker som mineralfodret. Även det är ett dyrt alternativ.

Men jag förstår om ägare till eksemhästar griper efter halmstrån för det inte roligt att se sin bästa vän klia sönder sig.
 
Eximia lanseras hårt på en del sidor, men utifrån egen erfarehet av eksemhäst så finns det nästan inget foder med dokumenterad effekt utom...... Omegafetter, rätt balans hittar man i linfröolja. Men då krävs i princip året runt behandling, effekten av oljan uppstår tidigast 120 dagar efter påbörjad behandling i dubbel dos. Därefter underhåll i halverad dos.
 
Eximia lanseras hårt på en del sidor, men utifrån egen erfarehet av eksemhäst så finns det nästan inget foder med dokumenterad effekt utom...... Omegafetter, rätt balans hittar man i linfröolja. Men då krävs i princip året runt behandling, effekten av oljan uppstår tidigast 120 dagar efter påbörjad behandling i dubbel dos. Därefter underhåll i halverad dos.
Mina efterforskningar har gett samma resultat, eller vad man ska säga. Omegafetter.

Till TS.
Utöver det tror jag på att ge hästar de bästa fysiska förutsättningarna. En bra balanserad diet, utan brister i vitaminer och mineraler. Linfröolja på det. Och oklanderlig skötsel. Och minimalt med stress.

På islandshästsidan är det ju oftast knotten som spökar och där pågår forskning om desensibilisering, Dvs att ge som typ ett vaccin. Vi hoppas oerhört mkt på den forskningen.
 
Exem som i att det kliar i mankammen?
Då rekomenderar jag att du köper munskölj och baddar i mankammen. Otroligt effektivt!
Nu har jag inte provat på just islandshäst men väl ponny med exem i mankammen. Otroligt effektivt. Man baddar lite nere i mankammen ungefär varannan dag i några dagar. När manen är kladdig och börjar stå upp av sig själv duschar man av och tvättar med mild tvål/schampo. Sedan börjar man om.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 082
Senast: linnsan
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
397
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp