Exemhästar

A

annsan

Jag förstår inte hur man kan sälja sin exemhäst och ha mage att sätta pris som på en frisk, icke defekt häst?
Har sett flera annonser där hästen haft "lindrigt exem" och att täcke medföljer för runt 50000:-!!!
Har själv ägt exemhäst och vet vilket vanvettigt jobb det innebär för att hålla hästen någorlunda pigg och glad. De blir trötta, slitan och lider ordentligt av sitt exem. Att tro att ett täcke är tillräckligt tycker jag är att lura okunningt folk.
Har priserna på friska och sunda islänningar rasat så i höjden att de med uppenbara defekter värderas så högt.
Oseriöst tycker jag!
Reflektioner?

Sv: Exemhästar

Vissa behöver faktiskt bara täcke, jag har två exem hästar. Den ena hästen räcker det med täcket och han är helt symtomfri. Den andra hjälper täcket föga på, hon måste stå inte vissa tider på dygnet och smörjas varje dag. Alla har faktiskt inte gravt exem. Men sen kan man ju inte veta det när man köper en häst. I de annonserna där det står "lindrigt" exem kan ju lika gärna vara en häst med gravt exem. Köper man en häst så här års så vet man ju inte.
Sen beror det ju vad det är för häst, 50 000:- för vaddå? Familjehäst,tävlingshäst? Priset beror ju på hur mycket den är utbildad, tävlad mm. Det är ju många faktorer som spelar in och inte bara den faktorn att den har exem.
Att köpa exemhäst är ju upp till den enskilda köparen att själv bestämma om man vill eller inte.

Man kan ju fråga sig vad hästen kostat om den inte hade haft exem, tex en riktigt bra tävlingshäst är ju dyr, har den exem bör den vara billigare, men hur mkt billigare? Väljer man att köpa en exemhäst ska man noga sätta sig in i skötsel av exemhästar först. Är man beredd att sköta en exemhäst och har satt sig in i vad det innebär och kostar är det klart att man kan fundera på att köpa en om man tycker att det utsatta priset är OK för den hästen. Köparen måste ju vara kritisk och inte köpa om priset är för högt, prissättning är ju en ganska komplicerad procedur som bla bestäms av tillgång och efterfrågan!
Att slumpa bort exemhästar jättebilligt känns nästan ännu mer oseriöst enl mig då är det bättre att låta dem gå till slakt.

Ja, kan nog tycka att det ibland skulle vara bättre!
Avliva de som verkligen lider av sina problem.

Det är ju inte alltid lätt att välja sina köpare. Mammon styr!
Å andra sidan kanske inte det alltid är den som har mest pengar som är den bästa köparen.
Det kan ju begränsa en hel del var priset sätts, kanske är det bara en bortskämd rikemansbarn som får hästen! Och den mera seriösa/kunniga men med lite mindre likvida medel får stå tillbaka.

Det blir lite som med kattungar, ska man ta ordentligt betalt = folk är mera rädda om dem?
Stämmer det verkligen?

Det finns ju inga garatier för att nån som betalar mer tar bättre hand om hästen men de kanske i alla fall har tänkt igenom köpet bättre och har bättre ekonomiska resurser att ta hand om den (för exemhäst kostar ju som alla vet pengar att sköta om) och så kanske man kan hoppas att de valde hästen för att de vill ha just DEN hästen inta bara för att det var den billigaste de hittade.
Jag anser att säljaren har ansvar att informera om ev defekter (som tex exem) men det är ju köparen som ansvarar för att ta hand om hästen i framtiden!
Lider hästen och kan inte behandlas på tillfredställande sätt tycker jag att den ska bort, det är oansvarigt att sälja en sådan häst vare sig man får bra eller dåligt betalt för den.

Som någon sagt så finns det ju olika grader av eksem, för några är det ok med bara täcke medan andra kräver extrema omsorger för att hållas skick! En sak som jag tror månge inte vet eller inte tänker på är att en exemhäst kan bli bättre eller sämre beroende på var den bor. Kanske är den nästan problemfri när den bor där det är fritt och blåser mycket, men blir mkt dålig om den får flytta in i skogen med massor av knott. Jag upplever även att exemets "allvarlighet" beror på hur hästen mår i övrigt. Flytt till ny ägare och nytt stall kan stressa hästen vilket gör exemet värre. Exemet är ju inte något konstant tillstånd utan beror på så många yttre faktorer att det är lite lurigt att kalla ett exem "lindrigt". Mer sant är väl att säga "lindrigt under nuvarande omständigheter".

Själv har jag en exemhäst som kräver en del omsorg men som mår bra i dagsläget. Skulle aldrig få för mig att sälja honom. Kan jag inte ha honom mer blir det avlivning. Eller möjligtvis en fodervärd som jag har stenkoll på.
Men han är ju bara en vanlig ridhäst och hade inte varit värd så mycket pengar ens utan exemet... Kanske tänker man annorlunda när det handlar om en värdefull tävlingshäst?

Liknande trådar

R
Hästvård Har en cob med måttligt exem (man och svans avkliad elefanthud och fjällig) Exemhästen har täcke men brukar ändå klia sönder sig...har...
2
Svar
26
· Visningar
5 583
Senast: racerkorv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar