E

engill

Hej!
Min häst har exem och jag vet inte vad jag ska andvända för salva. Snälla hjälp mig. Han är en islandshäst!:confused:

Sv: Exem

Hej!
Min häst har exem och jag vet inte vad jag ska andvända för salva. Snälla hjälp mig. Han är en islandshäst!:confused:

Egentligen är det mesta som är mjukgörande bra, tex helosan, superbra hästsalva osv.Om du använder skillingarydsalva så är den avskräckande mot insekter oxå.
Om du ska ha salva för att lindra klådan rekommenderar jag hydrokortison.
Det är bra att hålla hästen ren oxå så tvätta den gärna en gång/vecka.
Ett eksemtäcke brukar ofta oxå göra att hästen blir symptomfri.

*knapp*

Rekommenderar först och främst ett eksemtäcke.
Sen finns det många bra salvor på marknaden, bla Aloe Vera produkter som kan göra underverk om man hanterar dem på rätt sätt. Lite mer lagom för plånboken är PROB-olja, shampo osv.

Jag tvättar min eksemhäst i Clearasil 1 gång varannan vecka, ibland varje vecka om det behövs. Se till att hålla mankam mjuk och skymd från knotten. Och daglig skötsel av eksemen.

Det är dyrt med eksemhäst tyvärr.

Förutom att du måste sätta på eksemtäcke (finns bl a på www.boett.com, www.lillhastenistav.se) så är dessa produkter bra:

Tvätta hästen är bra med t ex havremjölsschampo, mjällschampo, bakteriedödande schampo, Vetriderm balsam, Klorhexidin, äppelcidervinäger (behöver ej sköljas ut, blanda någon dl med en halv hink ljummet vatten).

Utvärtes salva som cortison ex Betnovat, hydrokortison, aloe-vera.

Som så måga andra säger ett exemtäcke är ett måste...

Sedan som sagt de finns massor av olika produkter.. linfröolja kallpressad skall ge bra resultat inte så dyrt heller:)
Sedan kan du ta in hästen när de är som värst med knott vilket är kvällstid typ ta in från 20 och släpp ut när solen gått ner typ 23 tiden innan du går och lägger dig!

Eller ha inne hästen helt under natten och släpp ut efter 09 när de värsta myggen är borta.

Försök ha en hage där de är öppet och blåser, ju mer de blåser ju mindre flygfän har man.
Vatten i hagen är dödssynd:crazy: asså en å eller sjö inte vatten som de ska dricka ur;)

De krävs mkt pyssel med en elem häst om amn ska ha de ute dygnet runt, De bästa är nästan att låta dom stå inne helt under natten och bara gå ute dygnet runt de perioder då de inte är så mkt mygg och knott!

Lycka till med din häst=)

Som de andra redan svarat dig, först och främst ett eksemtäcke och noggrann rengöring och daglig tillsyn och skötsel.
Det finns en mängd bra produkter att använda. Det är bara det att vissa funkar inte på alla hästar. Jag själv har provat både Probolja, aloe vera-gel, equilotion m.m. Inget av detta funkar speciellt bra på min eksemhäst. Men Nylandersalvan är super. Den är visserligen kletig och stinker tjära, men det är den enda som hjälper min häst. Du får prova dig fram vilket som verkar bäst till din häst.
Mina hästar går ute dygnet runt hela sommaren trots mycket knott. Men de har alltid eksemtäcke på + att de har ett vindskydd som de kan gå in i när det är som värst. Skulle jag stalla in nattetid så kliar sig min eksemhäst ännu mer än ute.

Håller med Thora, Nylanders hästsalva är super! Syrran använder den på sin exsemhäst och sen hon börjat använda den är exsemen borta och man och svans har växt till sig igen :) Kombinera även med exemtäcke

KL

Jag vet inte om jag kan uttala mig för min häst får mindre och mindre eksem för varje år. I sommar har jag haft täcke, Renons och hemgjord beckolje-blandning som jag använt ca en dl av. Nån gång lite kortisonsalva. Vi har en öppen blåsig hage med en liten träddunge.
Eftersom jag tror att magen har ett finger med i spelet så har jag gjort så lite foderbyte som möjligt, gräs mot hösilage och gett pyttelite kraftfoder som i vintras.

Täcke, tvättning och Horsol har funkat jättebra för våran isis i sommar.

Horsol finns på Apoteket och är superduperbra!

Var försiktig om du använder hydrokortisonsalva. Vissa hästar är lite känsliga för det. Min tappade pälsen :crazy:

Horsol har funkat för mig i sommar, i kombination med täcke.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka