Exem som inte ger med sig..

Sv: Exem som inte ger med sig..

Nu tycker jag ni har hamnat lite fel. Fettso ville ju ha råd om hur hon ska få bukt med sin hästs exsem.
Finns ingen anledning att komma med sådana här påhopp. Nu är det så att hon har en exemhäst och vill göra det bästa för den och då kan man väl hjälpa henne om man sitter inne med värdefull kunskap istället för att anklaga henne på detta vis.

Probimin - är det nåt liknande som MagTarm från Krafft? Ger man det året runt, varje dag? Tänker på inför nästa år.

Probimin är billigare än Kraffts, jag var tvungen köpa Kraffts då mitt Probimin var slut och jag ej nådde leverantören. Men Probimin ger man mindre av än Kraffts, 1-2 tsk, ökar under den värsta tiden till 4 tsk.

Då Probiminet var slut, blev eksemet värre men det kan vara så att jag inbillar mej det.

Jag tycker jag gav henne mitt bästa råd - låt hästen få bo där det är mindre knott!
Tror tyvärr inte det kan bli annat än problem med en eksemhäst och den hemska mängd knott hon faktiskt beskrivit att dom har...Har aldrig sagt att hon inte borde ha häst alls men det borde passa bättre med en häst utan dessa problem, fast ändå skydda den optimalt förståss.

Fång skulle utan tvekan vara värst för hästen.
Yrpas eksem är inte såpass att hon lider av det, i alla fall inte om jag sköter mig som hästägare.
Skulle jag släppa ut henne i en hage utan täcke och omvårdnad så skulle nog hon liksom alla andra eksemhästar lida.

Biverkninar av cortison är fåtaliga. Jag har provat både piller och spruta. Hörde noga med veterinären om detta innan coh veterinären är mkt duktig på just eksem. Var noga med fodret etc. Men då hade min häst verkligen grav eksem. För honom var cortisonet ett lyft, tänk dej kunna gå besvärsfri några månader och vågade t o m släppa på bete en vecka under den tid då knotten var minst. Tala om lycklig häst!

Nu var det ju skötselråd hon först och främst var ute efter. Det du och Skuggi har skrivit är väldigt onödigt. Även om ni nu tycker så, kan ni väl hålla det för er själva och inte gå på fettso så som ni har gjort, särskillt skuggi.:mad:

Jag ska ringa och höra med veterinären imorgon!:)
Men kanske att det inte är lönt såhär sent på säsongen?

Jag ska ringa och höra med veterinären imorgon!:)
Men kanske att det inte är lönt såhär sent på säsongen?

Jag vet inte. Jag har haft förmånen ha en duktig veterinär som forskar om eksem i min närhet. Jag har haft två hästar med mycket grav eksem, en importerad och en svenskfödd.
Under många år har jag provat allt som kommit upp, och det som fungerat bäst är alltså: installning, flera täcken, bra hösilage, betfor som blandas med mineral, linfröolja, Probimin och litet lucern.
Tvättar med äppelcidervinäger/lj vatten varje dag, äcv kan man ge en slunk i maten också. Det har varit mitt universalmedel - det som fungerat allra bäst, plus mycket motion också - annat att tänka på.

Salvor får man prova sej fram, tjärsalvor hjälpte inte liksom ex Horsol så jag gjorde en egen salva som påminner om Hälsningehonungs Superbra grön salva. Eftersom det gick åt en del, var det bättre göra själv.

Försök ta så mycket åt dej, lyssna gärna på Boj som har rik kunskap och jag gör så gott jag kan för att stödja med vad jag tror kan hjälpa din häst.

Lyssna inte på de som har negativa åsikter om ditt val av häst/stallplats. Jag bor själv i en knotthåla och vet precis hur det är. Självklart vill man göra allt för sin häst, och det vill du ju uppenbarligen eftersom du söker tips och råd.

Hoppas att Nylandersalvan hjälper din häst. Smörj rikligt i hela manen och överallt där hon har skorv och sår. Du ska se att såren läker på ett par dagar. Det blir säkert också en massa flagor som lossnar där det är skorvigt. Kamma bort det och fortsätt smörj.

Jag vet inte om du har någon som säljer Probimin där du bor, men det finns en återförsäljare i Göteborg som jag handlar av. 360 kr för en burk. Om du inte får tag i P så försök med foderjäst, men då ska det vara riktig jäst, den som luktar illa. Den andra som är utblandad med massa vetemjöl är inte lika effektiv. Det har hjälpt min häst lite. Foderjäst är ju också bra för oroliga magar.

Ta också till dig råden från Boj och Balderum Norr. Jag har själv tagit till mig deras råd om eksemskötsel, med mycket lyckat resultat. Det som är viktigast i eksemskötsel är ju att man är envis. Missar man skötseln en dag så kan det vara kört. Ha flera täcken på gång så du hinner tvätta och laga. Jag har fyra täcken till min.

Vill därför tacka Er Boj och Balderum, genom denna tråden. Probiminet har verkligen gjort underverk på min eksemhäst.

En häst i vårat stall har fått kortisonpiller när hans eksem varit jobbig. Vet inte om piller kanske är svagare och kanske ger mindre risk för fång? Kan vara värt att kolla :idea:

Att du ens liknar min hästhållning med det är sjukt.:mad:

Jag liknar inte dina hagar med min överdrivna bild.
Jag ville bara peka på att om man inte har ett lämpligt ställe att ha hästen, där den kan må bra. Så bör man inte skaffa häst.
Känns egoistiskt att bara tänka på sig själv och sina egna behov... :grin:

Ja cortison tabletter är det inte samma fång risk med, här är risken mindre. Sen bör man väl ändå påpeka att injektion inte per automatik ger fång, dock är risken avsevärt större här än med tabletter.

Skönt att höra att man inte är ensam.

Nämen Fettso, jag försöker inte vara elak alls.

Jag vill bara påpeka att när du nu frågar varför eksemen inte lugnar sig, så kan svaret vara att hon inte tål att leva med så mycket knott som du har.
Man kan inte alltid behandla bort en allergi, och frågan är om det känns ok att låta hästen må halvtaskigt pga detta?

Intressant, vad beror det på? Kan tänka mig att pillren kanske kan ha lägre dos och ges under några dagar, en spruta blir väl bara en gång och mycket då istället?

En liten undran, har inget med TS häst hållning att göra, så bli inte arga nu, utan det är enbart en fråga inget annat.
Låt os säga att jag har en eksem häst med svår eksem, som jag försöker efter alla konstens regler skötta på bästa sätt.
Trots detta så kliar sig den stackars hästen sig halvt ihjäl.
Avlivning börjar ses som ända alternativet, men jag är villig att försöka allt.

Skulle det då gå att skicka i väg hästen till knott fritt område typ Öland på bete över sommaren? (finns det fler sådana ställen?)
Skulle det rädda hästen, och så fick den vara hemma på vinter halvåret och ridas?

I så fall ska man skicka i väg den tidigt på våren eller räcker det att börja med täcke/inställning och skicka i väg när det inte räcker längre?
Eller är det försent då?

Jag tror att om man hade den förmodade hästen på typ öland eller annat normalbra ställe (med bra skötsel) typ april-oktober så skulle det nog finnas goda chanser att man kunde ha den hemma över vintern så att säga.

Hästar med svår eksem kan klara sig mycket på Öland utan täcke, pga att det blåser så mycket bla.

Jag läste i en foderbok från kraft och där stod de att markerna på island innerhåller extremt mkt vitamilner och mineraler och att man har börjat att misstänka att detta KAN vara en bidragande orsak till varför så många hästar just från islands utvecklar exem..

Att man ger för lite mineraler här helt enkelt.. tydligen skall en islandshäst ha dubbelt så mkt mineraler än vad andra hästar.
Upp emot 2 dl om dagen tydligen

Det finns ju olika exemer
knott exem
Solexem
Obalans i organ exem
Allergishockexem typ vacc osv.
Och så mineralbrist exem

Man måste komma på vilken sorts exem just sin häst har för att kunna få bukt med symtpmena.

Hoppas de löser sig!

Hur mycket mineraler ska raggsockorna ha iom att dom ska ha dubbelt och vilket märke tycker ni är bäst??!!:confused:

Hästen ska ha täckning för sina behov kort och gott, varken över eller under utfodring gagnar din häst.

Vet nästan hundra att det beror på mitt slarv som hon är sämre+dräktighet och fölning.:cry:
Men nu ska jag ta tag i det ordentligt!

Erkänner att jag inte ens smort henne varje dag(inte pga lathet utan för att jag har så mkt att göra), hon har fått havre vilket jag nu förstår inte är bra,hade av henne täcket mot slutet av dräktigheten för att det inte skulle vara ivägen vid fölning.
Dessutom slutade jag ju med Linfröoljan för ngn månad sen.:(

Nu ska det bli ändring, jag ska inhandla Probimin+Linfröolja igen.
Hon ska få Lucern istället för det andra fodret.
Mineraler och vitaminer har hon fått hela tiden.
Ska också smörja flera ggr dagligen med Nylanders nu.
Ska även prova Balderums tips!:bow:

Liknande trådar

J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 281
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka