Exem som inte ger med sig..

Sv: Exem som inte ger med sig..

Probiminet kostar, där jag köper det, 400 spänn/burk och räcker i 1,5 månad. Jag har blivit rekommenderad att använda vanlig bakjäst istället, just för att det är billigare men har samma bra egenskaper. Ger 1/4 pkt bakjäst per dag, ett pkt räcker alltså i 4 dgr och blir avsevärt billigare än Probiminet...

Ta som sagt bort all stärkelserik föda, ge lucernpellets utan melass (Kv*rnby's t ex), försök få i henne linfröolja och smörj in sår och använd täcke. Som de flesta andra har sagt så verkar det som att de blir värre på hösten, kanske för att vi slarvar lite med täcken eftersom vi tror knotten försvunnit men också för att hästen är lite nedsatt rent allmänt pga pälssättning ffa. Förra året hade vi knott in i nov, hoppas inte på ett liknande år.

Alltså, jag kanske minns helt fel, men har du inte skrivit att det är väldigt knottrikt där du bor?

Om jag ska vara krass så kan jag inte riktigt se hur Kaela ska kunna må bra på ett sånt ställe? Att skaffa islandshäst till en sån plats känns lite dömt att misslyckas. :(

Mitt råd är att flytta både henne och hennes unge, risken att han får eksem känns ganska stor om han blir mycket utsatt tycker jag.

Lite trista tankar från mig. Sorry.

Så vi som bor i knottrika områden ska inte ha Islandshäst tycker du?

Jag har 2 småbarn och har inte tid eller råd att ha hästarna inackorderade.
Däremot ska givetvis bebis iväg till hingstflock!!

Probiminet kostar, där jag köper det, 400 spänn/burk och räcker i 1,5 månad. Jag har blivit rekommenderad att använda vanlig bakjäst istället, just för att det är billigare men har samma bra egenskaper. Ger 1/4 pkt bakjäst per dag, ett pkt räcker alltså i 4 dgr och blir avsevärt billigare än Probiminet...

Ta som sagt bort all stärkelserik föda, ge lucernpellets utan melass (Kv*rnby's t ex), försök få i henne linfröolja och smörj in sår och använd täcke. Som de flesta andra har sagt så verkar det som att de blir värre på hösten, kanske för att vi slarvar lite med täcken eftersom vi tror knotten försvunnit men också för att hästen är lite nedsatt rent allmänt pga pälssättning ffa. Förra året hade vi knott in i nov, hoppas inte på ett liknande år.

Alltså sån jäst som är i ett litet fyrkantigt paket?:o
Spelar det ngn roll om det är den för söta degar eller den andra?:crazy:

Lusern har jag hemma, kan man blanda i även Majsolja+Linfröolja?

Jäst innehåller inte samma saker som Probimin, den innehåller mölksyrakulturer som mer liknar tarmens flora. Jäst är användbart för magproblem, men det gäller att veta när den är användbar.

Så vi som bor i knottrika områden ska inte ha Islandshäst tycker du?

Jag har 2 småbarn och har inte tid eller råd att ha hästarna inackorderade.
Däremot ska givetvis bebis iväg till hingstflock!!

Nej, jag är ledsen, men jag tycker egentligen inte att någon häst ska behöva stå i väldigt knottrika områden.
När jag har valt stall/bostad så har jag valt med hänsyn till att det ska vara så lite insekter som möjligt för min häst.
Han är en islandsimport, och jag vill inte att han ska drabbas av något så hemskt som eksem. Fast, jag skulle göra samma oavsett hästras. Det finns inget som gör mig så illa som att se hur stressade de blir när insekterna anfaller. Av samma anledning har jag i perioder insektstäcke på mina hästar då de besväras av broms osv.

Jag anser det inte vara en mänsklig rättighet att ha häst, jag anser att vi är skyldiga att ta hänsyn till dem och ge dem bästa möjliga förutsättningar.

Jag brukar köpa jästen som är för matbröd, kostar 50 öre mindre tror jag.

Boj, vad har du för fakta som säger det? Jag har pratat med husdjursagronomer som hävdar att jästen är lika bra.

Ge dig!

Skulle jag säga upp mig då eller?För det är knottrikt överallt här är jag rädd!:crazy:

Ska jag flytta till kusten?
Nej jag tycker jag gör allt för hästarna!
Hon fick täcke på direkt när jag köpt henne,+ Linfröolja för att minska riskerna, hon fick även magtarm hela första våren,sommaren,hösten.

Allt är inte så lätt.
Dét är få förunnat att ens kunna ha häst.
Kommer ringa veterinären imorgon och fråga om kortisonspruta!

Jag läste i en foderbok från kraft och där stod de att markerna på island innerhåller extremt mkt vitamilner och mineraler och att man har börjat att misstänka att detta KAN vara en bidragande orsak till varför så många hästar just från islands utvecklar exem..

Att man ger för lite mineraler här helt enkelt.. tydligen skall en islandshäst ha dubbelt så mkt mineraler än vad andra hästar.
Upp emot 2 dl om dagen tydligen

Det finns ju olika exemer
knott exem
Solexem
Obalans i organ exem
Allergishockexem typ vacc osv.
Och så mineralbrist exem

Man måste komma på vilken sorts exem just sin häst har för att kunna få bukt med symtpmena.

Hoppas de löser sig!

En kompis sto hade exem (hon är död nu tyvärr pga hälta)
och på henne var nylanders ett måste. Det + täcke och huva var det enda som fungerade

Varför ska jag ge mig?

Jag tycker att det är fel att skaffa häst till ett ställe som är hälsofarligt för dem.

Vad skulle du tycka om jag skrev:

"Jag bor i centrala stockholm och vill så gärna ha en egen häst.
Jag har ingen bil och inte tid att åka till stallet. Nu har jag hittat en liten lerig rabatt vid djurgårdskanalen där jag kan ställa den. Visserligen blir hagen 10x10m och den kan inte ha någon kompis.
Tror ni att det blir bra?"

Bor man inte så man kan ha hästen på lämpligt ställe, så tycker jag inte man ska ha häst. Sånt måste man fundera på och räkna med före man köper häst, och sedan hela tiden medan man har den.

Det är min åsikt.

Du frågade varför eksemet inte ger sig, min gissning är att hästen är för utsatt för knott.
Om en människa är allergisk mot hästar så måste den hållas ifrån hästar, man kan inte behandla symptomen i all oändlighet.

Jag läste i en foderbok från kraft och där stod de att markerna på island innerhåller extremt mkt vitamilner och mineraler och att man har börjat att misstänka att detta KAN vara en bidragande orsak till varför så många hästar just från islands utvecklar exem..

Att man ger för lite mineraler här helt enkelt.. tydligen skall en islandshäst ha dubbelt så mkt mineraler än vad andra hästar.
QUOTE]

Det här har jag också hört. Jag kan nog tänka mig att det är en bidragande orsak för en del importer. Stressen och miljöombytet vid importen + ny typ av foder.

Man tror att det är två gener som heter FcR1-beta och Spink5 som är boven i eksem, detta vill man undersöka på såväl drabbade som friska hästar.
Miljöbetingelse som flera hävdar bestämt är en del i eksem, men faktum kvarstår att alla hästar inte drabbas trots att de befinner sig i samma eller sämre miljö

Yrpa fick ju en jättereaktion i samband med att Gála föddes.
Jag valde Yrpa framför Gála och alltså blev det mycket inne i stallet. Jag smorde morgon och kväll med Aloe Vera.

Nu är hon iväg i stoflock då eksemen gav med sig och hon slutade klia sig helt. De uppgifter jag får nu är att hon var torr i mankammen och smordes med Ökozon och nu skall hon tydligen vara jättefin igen. Jag klippte av all man på Yrpa i år eftersom att det blev så svårt att smörja in. Och så var det otroligt fult efter allt kliande. Nästa år kommer jag behandla henne konstant och det är inne varje natt och även om det behövs dagtid. Hon mår bäst av att stå inne framför att vara ute när knotten är som värst.

Med eksemen krävs också att man sköter det överdrivet noggrant. Det skall smörjas varje dag, gärna fler än en gång. Jag smörjer minst 2 ggr/dag och ibland även tre om hon kliar sig. Badas varje vecka (inte i år med tidigare år) och ja. Jag är nitisk. Och det är det som krävs, speciellt om man bor i ett knottrikt-område. Det gör jag och därför får jag planera behandlingen av henne utefter det.

För att tillägga så blir Yrpa sämre om hon äter havre. Förra året fick hon havre och då kliade hon sig mer, vi tog bort havren och hon slutade klia sig helt. Det var inte förrän hon var på betäckning som hon visade några som helst tendenser till eksem efter det.

En till sak.

Kortisonspruta hjälper alltså?
Är det värt att prova det inför nästa år?

Med cortison följer även biverkningar, fång för att nämna en. När det gäller den typen av behandling, så innebär det i princip att man väljer mellan pest eller kolera. Är eksemet av sådan grad att hästen lider, så måste ju cortison vara värt att prova även om det finns bieffekter som kan bli aktuella. Det handlar ju bara om vad man bedömer är värst för hästen.

Fång skulle utan tvekan vara värst för hästen.
Yrpas eksem är inte såpass att hon lider av det, i alla fall inte om jag sköter mig som hästägare.
Skulle jag släppa ut henne i en hage utan täcke och omvårdnad så skulle nog hon liksom alla andra eksemhästar lida.

Varför ska jag ge mig?

Jag tycker att det är fel att skaffa häst till ett ställe som är hälsofarligt för dem.

Vad skulle du tycka om jag skrev:

"Jag bor i centrala stockholm och vill så gärna ha en egen häst.
Jag har ingen bil och inte tid att åka till stallet. Nu har jag hittat en liten lerig rabatt vid djurgårdskanalen där jag kan ställa den. Visserligen blir hagen 10x10m och den kan inte ha någon kompis.
Tror ni att det blir bra?"

Bor man inte så man kan ha hästen på lämpligt ställe, så tycker jag inte man ska ha häst. Sånt måste man fundera på och räkna med före man köper häst, och sedan hela tiden medan man har den.

Det är min åsikt.

Du frågade varför eksemet inte ger sig, min gissning är att hästen är för utsatt för knott.
Om en människa är allergisk mot hästar så måste den hållas ifrån hästar, man kan inte behandla symptomen i all oändlighet.

Att du ens liknar min hästhållning med det är sjukt.:mad:
Mina hästar har stoora ytor hagar med kuperad terräng.
På vinterhalvåret går dom på lösdrift.
Jag förebyggde exemen så gott jag kunde, som några skrivit om du nu kan läsa, så blir det oftast värre vid dräktighet/fölning.
Hon har fått havre fram tills dags datum och nu ska hon inte få det mer!
Det får bli lucern och olja+mineraler och vitaminer.

Kan inte annat än att hålla med. Skulle aldrig köpa en import om jag bodde i ett knottrikt område, ALDRIG! Det är ju som att be om problem.
Det finns ju såå mycket hästar att köpa som är födda här eller i angränsande länder.
Köpte ju själv en häst på island men hon stog nära havet i öppna hagar med ständig blåst så hon klarade sig fint.
Om jag förstått det rätt så har hon fått lov att gå ut från lösdriften på kvällar/nätter vilket jag tycker är fel. Hon skulle skyddats bättre från början!
Tycker hon ska få ett hem i en mer knottfri miljö! Tråkigt men väldigt sant!!

NI är riktigt elaka:(

Moderator kan lika gärna stänga tråden om det ska handla om att jag inte borde ha häst from now on...

Det var råd jag ville ha!

Liknande trådar

J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 281
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka