Exem på Fullblod??

M

majja22

Eller VAD är det min häst har fått? På insidan av alla benen förutom vf har huden spruckit i en 1-2 dm lång sträng. Huden hänger i små flagor, men det är ny hud under.Det är inga sår eller så. Igår såg jag inget konstigt, men idag detta. Vad kan det vara? Har aldrig hört att Fullblod har exem, kan det vara det? Fast på INSIDAN av benen?
Hon ömmar när jag tar på dessa områden, vill inte att jag petar där.

Kunde kanske varit rasp, men rasp sätter sig väl på skenbenet? Hon har tappat huden från knät och uppåt fram, och från haserna och uppåt bak. Skumt!
Eller kan det vara så att hon är allergisk mot insektsmedlet jag har på kanske(Renons), fast då borde hon väl ha reaktioner på fler ställen än just benen? :confused:

Jag förstår ingenting jag :crazy:

Rasp blir väl mer som skorpor och så?

Jag skulle gissa på en reaktion mot insektsmedlet, huden och pälsen är ju lite tunnare på insidan, kanske därför hon bara reagerar där?

Jo jag börjar tro att det insektsmedlet mer och mer. Hon har aldrig reagerat mot det förr om åren, men en allergi kan säkert dyka upp huxflux...
Veterinären kommer ut i morgon i andra ärenden, så jag får höra vad han tror :)

På bakbenen= På insidan av benen från haserna och uppåt i en ca 1-2 dm lång sträng.
På frambenet= på insidan av benet från knät och uppåt en ca 1 dm lång sträng.

Fundera på om du användt något medel i aktuellt område, för viss kan det vara en typ av eksem fast pga yttre påverkan. Detta torde försvinna om du kan minnas vad du användt i detta område, liniment, insektsspray eller annat som kan ge hudirritation.

RB86 har jag sett ge liknande symtomer, så även liniment av starkare sort på så tunn hud.

Det enda jag vet som jag haft på där är insektsmedlet Renons, som ju är ganska milt vad jag förstår. Fast det betyder ju inte att hon inte kan reagera på det :)Hon har aldrig gjort det förr bara, men som sagt ,det är det enda jag kan komma på.
Sen har jag switch på henne också, men det har man ju inte på benen, så det verkar lite långsökt....
Nåväl, hon får vara utan Renons, så får jag hoppas på att det inte kommer tillbaks sen. Stackarn kommer ju att bli ihjälbiten av dessa miljontals mygg bara... :devil:

Men det kan ju vara kombinationen switch + rennons. Switch är ju ett långtidsverkande medel och de kan ju ha olika verksamma substanser... Har aldrig använt rennons så jag vet ej innehåll men jag skulle aldrig kombinera switch med något annat samtidigt för switch är det ju "kräm i"...

Switch kan ge reaktioner även på andra ställen, orsak är att den går ut i blodbanan. Har du provat att inte spruta mellan bakbenen och sitället använda typ tjärslava eller liknande.

Jag har en kombination på Switch och Föllinge, den förstnämnda för fästing som jag nu har en bitter erfrenhet i från den andra som ett sekundärskydd mot flygande otäckingar. Den har ju en begränsad hållbarhet, men väl insprutad verkad den ändå hålla knappt ett dygn.

Nej det har jag inte provat än, upptäckte ju detta igår. Men det ska jag testa,tjärsalvan mjukar väl upp också, tack för tipset :)

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 909
Senast: Lycan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka