exem och knott????

corvette

Trådstartare
Hej! Det talas mycket om att exem enbart har med insekter och bete att göra. Stämmer verkligen detta? Vi bor vid havet på Österlen här blåser det alltid och jag har aldrig sett ett enda knott eller mygga i närheten av mina isisar, endå kliar de ihjäl sig varje sommar oavsett vad de har för bete. Jag måste då dra slutsaten att det är något annat som orsakar deras kli exempelvis solen. Köpte exemhästar då de var billigare och jag trodde dom skulle klara sig bra här eftersom vi inte har knott. Trodde ett tag att det kanske var loppor eller löss som orsaka kliandet och behandla mot detta för att få det alternativet uteslutet men utan resultat.
Bra tips för exem skulle vara tacksamt!

Sv: exem och knott????

Hästar med eksem klarar sej bättre i svenska fjällen, t ex uppe vid Hemavansfjällen o däromkring. Där läker eksemen just pga att svidknotten, som särskilt islandshästar drabbas av, inte utvecklas bra däruppe. På Öland och Gotland där hästarna går på stora alvar utan snårskog klarar vissa hästar sej oxå bra, öppet o blåsigt.

Huruvida själva betet har någon betydelse tror jag inte, då borde större delen av hästpopulationen vara utrotad. Bete har hästar levt på sedan urminnes tider.

Varför dina hästar mår dåligt trots du inte ser till knott vet jag inte. Det bästa är att utreda eksemet och få veta VAD det är hästarna lider av. Ibland är det svårt se om det verkligen finns knott eller inte.

Hästar kan vara allergiska mot svidknott (vanligast), mygga, fluga, kvalster, pollen, mögel, katt o så vidare.

Vid ett pricktest testas ca 25 olika ämnen. Det finns inte så många veterinärer som gör pricktest.

Troligen borde du ta på dina hästar eksemtäcke o se, om de mår bättre av det. Är det soleksem skyddar ju även täcket mot det.

Något bra tips mot eksem har jag inte. Har tagit bort en eksemhäst som for så illa, att han togs bort pga djurskyddsskäl och har en nu svenskfödd som är 9 år, han fick eksem som ettåring, och han blir sämre med åren.

För min del är det installning, täcke med maglapp och huva, Chevalet mot knotten och antirepellerande medel varje dag. Eksemhästen har även kvalsterallergi, ofta så har en eksemhäst fler allergier "på köpet".

Ibland kan det hjälpa att tvätta av hästen varje/varannan vecka med mjukgörande schampo, t ex mjällschampo eller Lactacyd eller PROB-schampot som fungerat för många.

Horsol.

Vissa rekomemnderar Ökozon, jag har inte provat det ännu.

Ger mina hästar foderjäst utblandat med betfor pga väldigt fisig mage på eksemhästen, har tidigare gett linfröolja men fick skicka efter så nu provar jag foderjäst och linfrökaka....

du kanske skulle prova helosan sol på dina...om det är soleksem så hjälper det ju...

Tack för alla bra tips! Jag är dock ganska säker på att deras exem beror på solen. Dessa två äldre isis herrar går precis nere vid havet där det blåser storm näst intill alltid. Alla blodsugande djur bara älskar mitt blod så skulle där finnas något sådant borde även jag bli drabbad. Du har nog rätt i vad du säger när exem hästar även blir drabbade av andra allergier. Den ena isisen är nämligen också drabbad av dammallergi och bronkit, därför är han inte heller lämplig att stalla in utan går ute dygnet runt året runt. Exem täcke är inte lönt då de sliter dessa i små partiklar, men därimot har jag inte testat helosan sol detta kanske fungerar. Jag brukar ta in och tvätta hästarna regelbundet i Hexisol eller mjällshampo.
Eftersom hästarna går ute dygnet runt kan jag inte göra mycket om det skulle visa sig att de tex är allergiska mot pollen. Då att ha hästarna inne förmodligen skulle försämra deras tillstånd.

Liknande trådar

R
Hästvård Någon som har tankar? Hänger inte allt detta egentligen ihop? KNOTT..... cullicoides biter i man, svans samt hovskägg.... de sprider...
Svar
1
· Visningar
1 167
Senast: Madick
·
Hästvård Nästan alla mina 13 hästar har någon form av klåda och jag blir inte klok på vad det kan vara. Har en tinker som järna står och trampar...
Svar
4
· Visningar
3 290
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?