Excel. Hjälp!

A

Ardnaxela

Jag behöver hjälp med en sak i excel. Ska summera rader...

Där det inte är något på raden står det ju noll (0).

Men kan man på något sätt skriva in någon formel så cellen blir helt utan synligt innehåll (om ni förstår) om det inte är några siffror på raden?

Hängde ni med?
 
Sv: Excel. Hjälp!

Menar du att summan för den raden blir noll?
I så fall:
Om det idag står
=SUM(A2:F2)
så ändrar du till
=IF(SUM(A2:F2)=0;"";SUM(A2:F2))

Dvs om summan av cellerna A2 till F2 är lika med noll 0, så ska cellen ínte innehålla någonting ("", dvs en tom sträng), annars ska cellen innehålla summan av cellerna A2 till F2
 
Sv: Excel. Hjälp!

Ardnaxela skrev:
Jag behöver hjälp med en sak i excel. Ska summera rader...

Där det inte är något på raden står det ju noll (0).

Men kan man på något sätt skriva in någon formel så cellen blir helt utan synligt innehåll (om ni förstår) om det inte är några siffror på raden?

Hängde ni med?

Du kan ju alltid göra texten i cellen vit.
 
Sv: Excel. Hjälp!

Finns fler alternativ:
1. Verktyg | Alternativ... | Fliken Visning och bocka av Nollvärden under fönsteralternativ.
2. Markera cellerna med summorna (alla, även dem som inte är nollade). Format | Celler | Fliken Tal och sen går in på Anpassat format och skriver in # ##0;- # ##0;"" under typ. Med tusentalavgränsare och utan decimal (# ##0), minustecken framför minusvärden (-# ##0) och sista är tom cell ( "" ). Du kan självklart lägga till decimaler och ändra sista värdet till nåt annat (tex "-" så blir det - i nollvärdeceller).

Alt. 1 gömmer alla nollvärden medan alt. 2 bara döljer dem du formaterat.
 
Senast ändrad:
Sv: Excel. Hjälp!

Tusen miljoner tack! :bow: :bow: :bow: :bow:

Tac för snabb o bra hjälp! Nu har jag lyckats få ordning på excel-filen. Tack! :bow:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp! Sitter på jobbet med en jäkel till excelblad som jag kämpade och googlade med hela eftermiddagen igår och har inte lust med att...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: gulan
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
628
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
968
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 086
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp