Excel-alternativ - MySQL+PHP?

C

cissiny

Vi funderar litegrann på att ha en databas (eller liknande) på fotosidan på vår hemsida, där man lätt kan söka upp en häst, avkomma till en specifik hingst etc bland fotouppdrag. Detta har vi fått till ganska snyggt i ett Excel-dokument. Man kan sortera ut alla bilder på hästen X, alla bilder på avkommor till hingsten Y etc. Dvs man får veta i vilket fotouppdrag bilderna finns.

Men... Det är väl inte sådär jättekäckt att länka till ett Excel-dokument... Visst, det går väl, men snyggt tycker jag inte att det är.

Har funderat lite på MySQL (och PHP är väl ett måste?) som jag inte kan nånting om. Hur är det, får jag använda MySQL och lägga ut en databas på vår hemsida? Är det svårt att göra en databas? Kan jag på något sätt använda "grunden" som jag har i Excel, jag gillar uppdelningen?

Andra tips? :D

Tack på förhand!

Mvh Cissi
 
Titta om du hittar något färdigt script här! Är mitt första tips. Snabbt och enkelt, då MySQL och PHP kan vara riktigt krångligt om man är "grön" (vilket jag är själv).
 
Det beror på vad du har för server.

Har ni en NT server så använder du Access och ASP, men är det en Linux-server så använder du MySQL och PHP.

Du kan importera ett excelblad till en databas, men det är inte säkert att du ska ha just den uppställningen. Dvs bara en tabell, men datat kan du importera så att du slipper knacka in det igen.
 
Att skriva SQL är inte svårt, däremot är det svårt att designa en databas på ett bra och effektivt sätt. Mindre databaser kan man göra rätt snabbt, men så fort de börjar springa iväg i storlek bör man se till att ha tungan rätt i munnen. Det är en hel del saker man måste ha koll på och en genomtänkt design från början är A & O.
 

Liknande trådar

C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 297
Senast: cissiny
·
C
IT & mobiler Vi ville egentligen inte ha några Excel-dokument på hemsidan, men nu verkar det bli så ändå... (Lång text nedan - för den som inte...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: cissiny
·
C
IT & mobiler Sambon, som har XP på sin dator, har precis installerat SP2 (hann inte läsa tråden här innan...) men pga lite småstrul så avinstallerade...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Husköpstråden del 3
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp