Exalterad!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Sirisiri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 245
Hon sa att de var väldigt pratglada. Det tycker jag är kul! Är så mysigt när de svarar när man pratar med dom! Min Wilma (finns tyvärr inte längre... :cry:) var så, gick nästan att föra en konversation med henne! :love:

En mammig kisse har jag absolut inget emot! :p Fast det är kul med sociala katter också! Siri charmar alla som kommer hit och hälsar på. Hon är jättesocial och vill bli klappad av alla och provar gärna att sitta i folks knä också. Hon får väl lära den nya kissen det då!

Fläcken, är det den på magen, eller var var det? Nåt med färgen? Jag tycker bara att det är bra, det gör faktiskt kissen lite billigare. :eek: Jag är ju inte alla så mycket för utställningar och avel och så, vill bara ha en gosälskling till mig och en kompis till Siri. Men det SKA vara en Britt eftersom de är de finaste katterna som finns!

Fast jag förstår inte riktigt... Om det är mamman som har fel på färganlagen, varför har då min (snart!) kisse fått avelsförbud? Borde inte mamman ha det? Låt säga att jag skulle para min med en hane med en helt annan färg, kommer fläckarna att följa med iallafall? Nu är jag ute och svävar kanske, men jag har aldrig ens funderat på det här med kattfärger...

Bara en fråga till... Du skrev att din Yoga är busig, framåt och saknar respekt för saker. Kan du bara förtydliga det lite...? Jag skulle kunna skriva 10 sidor om allt tok som Wilma hittade på. Hon var verkligen busig, framåt och saknade totalt respekt... Det var också därför jag var tvungen att ta bort henne, det gick inte att ha henne i möblerade rum till slut. Hon blev bara smartare och smartare med tiden och till slut blev det ohållbart. Att ta det beslutet var det svåraste jag nånsin gjort och jag har fortfarande dåligt samvete för det eftersom jag verkligen älskade den kissen (min första! :love:)

Det tog flera år innan jag vågade köpa katt igen. Siri är dock den snällase och mest lätthanterliga som finns! Den enda ovana hon har är att hon ABSOLUT ska sova PÅ mig... (Det är rätt tungt... :crazy:)

Jag har ju svårt att tro att framavlade raskatter är svåra att uppfostra. Wilma var med största sannolikhet extrem, men hon gick bara inte att uppfostra! Det jag egentligen skulle komma fram till och fråga var om Yoga ändå är "lätthanterlig"? Dvs om hon lyder tillsägelser och vet vilka regler som gäller. Jämför man Siri och Wilma så behöver man aldrig nånsin säga till Siri något eftersom hon vet vilka regler som gäller. Men jag VET att hon t.ex alltid sover på köksbordet när vi inte är hemma! :D Wilma hoppade upp på köksbordet trots att man stod bredvid med vattensprutan i högsta hugg och trots att man redan lyft ner henne och sagt åt henne på skarpen fem ggr den senaste minuten. Jag är bara så orolig att jag ska få en till sådant odjur, även om jag vet att Wilma var extrem.

Jag bor i hyreshus och har väldigt bra kontakt med mina grannar. När vi stöter på varann ute i trappen eller nått så brukar det sluta med att vi står/sitter och pratar. Jag bor längst ner, så oftast står vi utanför min dörr. Då satt Yoga alltid innanför dörren och ropade och tjatade och skällde. Ju längre tid det tog, desto grövre och starkare blev hennes röst och tillslut fick man gå in. Målaren var hos mig en gång och skulle måla en garderob som stod i hallen, ca 2 meter från ytterdörren. Jag skulle bara kila till affären som låg 5 min bort då och trodde i min enfald att målaren skulle duga som sällskap. Men inte då, när jag kom tillbaka satt Yoga och hojtade. Målaren gjorde allt för att få hennes uppmärksamhet (han är väldig kattvän), men hon ignorerade honom fullkomligt. Så mammig var hon. Nu är det bättre, men det är fortfarande bara jag som är värd att lyfta henne och klappa ordentligt.
Med respekt, menar jag att hon inte förstår att saker kan vara farliga. Hon har aldrig varit dum här hemma, tvärtom. Sover alltid i sängen, kräver lagom mycket uppmärksamhet och har i sitt 4-åriga liv haft ner 1 kruka. Soffan är väl kanske mindre vacker, men hon är inte ensam skyldig till det. Jag klipper inte klorna på mina katter, nått som säkert är en del av orsaken till soffans utseende :smirk:

Anledningen till att din lilltjej har avelsförbud är för att den där fläcken som mamma katt har ärvs ner recessivt. Vanlig vitfläckighet ärvs dominant, dvs nån av föräldrarna måste vara vitfläckig för att ungarna ska bli det. Men den där vita fläcken är ett anlag som ingen verkar veta riktigt hur det funkar, förutom att det dyker upp utan anledning. Dvs 2 helt enfärgade katter kan få en unge med fläckar. Så är det med Jasmins föräldrar, ingen av dom har vit fläck. Det är ett icke önskvärt färgfel på iaf Britter, därav avelsförbudet. Jasmin skulle inte ha avlats på heller, men magfläcken uppmärksammades inte förrän hon var dräktig. Antingen har den växt fram eller också har dom missat den helt enkelt. Men Jasmin är kastrerad och omplacerad nu och ska inte användas i avel pga fläcken. Det är synd, hon är en väldigt fin katt med vacker färg och bra temprament. Pappan bär alltså också på anlaget, men varifrån det kommer vet vi inte. Hans mamma är en ganska höggradigt vitfläckad hona, så det går ju inte att se på henne om hon har vit fläck eller ej. Men antagligen inte, då borde nån av hennes enfärgade bäbs fått den. Och eftersom båda killarna i kullen som din är ifrån har fläcken så är det dumt att chansa. Man behöver inte lägga avelsförbud på en sån katt, men Chris är alltid väldigt noga med kvaliteten på sina katter och hon gjorde detta för att motverka vidare spridning från just denna parning. Överdrivet i vissa ögon, otroligt seriöst i mina ögon.
Din hona bär alltså till 100% på anlaget och risken är stor att hon för det vidare till sina ungar. Det är det man försöker komma ifrån. Speciellt när hon har anlaget så tätt inpå som mamma och 2 brorsor.

Jasmins fläck sitter på magen. Detta anlag är begränsat till 3 ställen, magfläck, medaljong på bringan och/eller vita tår. Ibland på flera av dessa ställen, men aldrig mer.

Utställningmässigt är det inga problem med din hona, känner du för att pröva är det inga problem eftersom hon inte har fläcken.

Det är himla pratglada linjer det där, så det kommer bli en hel del diskussioner.

Det låter betryggande att din kisse bara har haft ner en kruka på alla år. Jag är nog lite överkänslig. Men jag fick alltid ha plastblommor med dubbelhäftande tejp under eftersom Wilma låg på/i blommorna och allt annat också för den delen. Mitt hem var helt sterilt pga detta. Kunde inte ha nånting framme... :smirk:

Kan knappt vänta till imorgon... Är så nyfiken på att se kissarna! :love:

Jag förstod aldrig släktskapet riktigt. Men pappa katt såg jag knappt. Han tyckte inte om att det kom folk...

Men vänta nu... Farmor och morbror? Hom jag tror var pappan sprang upp i trappen när vi kom och ville inte hälsa. En sköldpadd/vit dam som var extremt gosig kom fram direkt. Och så var det "barnvakten", en 1-årig cremepojke. Sedan fanns två vuxna små cremeflickor också.

Du kanske kan reda ut det här...?

Farbror skulle det vara, han är ju morbror till min.

Men att pappa katt skulle bli rädd, jösses det trodde jag inte om honom. Fast sist jag träffade honom var han fortfarande fertil och satt själv i ett rum. Kanske har ändrats efter kastreringen. Han är ju iaf creme. Farbror till din är en stor lite halvtjock rödvit hane. Kastrat sen länge.
Paddan du träffade, var hon långhårig? Kanske rakad nu iofs. Det är en härlig kisse, 15 år gammal tant och så himla på ! Glömmer man bort att klappa så petar hon på en med tassen "Du, hallå, du... Hallå, klappa då!!" Det borde har varit hon, farmor är lite mer tillbakadragen. Gamla Diana har en jämn färgfödelning, medans farmor katt är mer vit.

Jag har lite bilder på katter från din lilla kickas pappas sida om du vill kika på. Jag släktforskar och älskar bilder.

Cremepojken som är barnvakt är riktigt mysig, men utvecklades inte riktigt som det var tänkt :smirk: Men han är tydligen en jättego lekfarbror till bäbisarna och mattes sängvärmare så han blir kvar. Dom 2 vuxna cremarna har samma pappa som din. Iaf den ena är jättefin tycker jag.

Okej... Det var den långhåriga, 15-åriga tanten som var extremgosig. Mycket lättgosad dessutom! Bara att sätta fram handen så gosade hon järnet! :D

Det skulle vara jättekul att se bilder!

Jag fick lite dåligt samvete igår... Jag har ju berättat för Siri att hon ska få en kattunge. När vi kom hem igår var hon jättearg på mig! :eek: Hon ignorerade mig totalt... Hon är ju alltid med mig annars. Det verkade precis som att hon var svartsjuk... :crazy:

Diana i ett nötskal. Hon är extremgosig, nästan på gränsen till jobbig.
Siri kommer nog inte bli världens lyckligaste kisse när ni kommer hem med en ny, men det lägger sig. Oftast. Lillkickan är ju van vid andra katter så hon vet hur det är att vara liten och nedtryckt. Men det är svårt att se i början, katter är inte snälla mot varandra.

Jag PM:ar bilder till dig såfort jag skrapat reda på alla. Endel kanske måste ut på nätet först, dom jag har på hårddisken.

Jag hoppas verkligen att Siri och Mis kommer att komma bra överens. Jag har dock en känsla av att Mis kommer att krypa in nånstans och att Siri kommer att fräsa åt henne.

Det trodde jag också att Wilma skulle göra när jag tog hem Alice. Det var kattungen Alice som fräste och Wilma som kuttrade. Jag har för mig att de blev kompisar redan första dagen. Men då var Wilma bara ett år. Siri är ca sju år. (Vet inte exakt eftersom hon är hittekatt och köpt från katthemmet)

Idag ska jag bege mig till en djuraffär och köpa en till låda, klösträd, mat och lite fler leksaker! :bump:

Hon har väl en kvar om jag inte minns fel :angel: Annars hoppas jag på en kull framåt våren/sommaren på Abbie. Fast jag kan inte få nån hona i den där färgen.

Det blir jag med! :D :love: Det är en sån där dröm jag har haft, att få en äkta Britt! Har faktiskt bara träffat en enda tidigare... :o Hos Chris fanns det ett helt gäng! :love:

Chris ringde tidigare och sa att Mis hade gått igenom besiktningen utan problem. Kl 11 imorgon ska jag hämta henne! :love: :banana: :bump:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 882
Senast: Lisen82
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 128
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
553
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?