Exakt hur smarta är fästingarna

Thelma

Trådstartare
(Med risk för att idiotförklara mig själv ((wie immer)) :o :D)

Hoppar de av värddjuret direkt när de är fullmatade? Eller är de så pass "avancerade" att de inväntar en miljö som är lämplig att lägga ägg på...?

Anldedningen till min fråga är att jag har en stor fobi mot fästinar och det värsta som kan hända är att jag hittar en fullmatad i sängen.. Hunden får nämligen sova i sängen.

Igår hittade jag på jycken en fullmatad hona som hade en liiten hane som påhäng. Dessa två hade ju kunnat starta en koloni med små fästingbäbisar i mitt hem.. :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

:p

Urk!

Jag hittade en liten fastsatt på mitt ben igår - PANIK! De är nog de äckligaste krypen som existerar på våran jord.. VIsste du att de hängt med i fyra miljoner år!

Här nere på hallandsåsen finns det massor och jag hittar minst fem stycken om dan per djur.. Jag vet inte hur de fortplantar sig men jag antar att de har något smart sätt...

En fästing kan bli fem år och
de har fem olika utvecklingsstadier.
Mellan varje utvecklingsstadie kalasar
de blod från någon stackare. Den första
måltiden tas ofta från rådjur och harar
och sedan är det vår och hundarnas tur.
När man hittar en stor fästing med en
mindre "fastsatt" på magen så har man fångat
dem mitt i akten. De sprider inte smitta om
de sitter fast mindre än ett dygn, vilket
gör att det är en god rutin att gå igenom sig
själv/hunden dagligen.

När man hittar en stor fästing med en
mindre "fastsatt" på magen så har man fångat
dem mitt i akten.
:D

Och om man hittar en stor med två mindre som sitter fast på magen....har de trekant då? :o :o :o :D :angel:

antar det :D
stackars fästing, först försöka suga blod samtidigt som hon blir påsatt av 2 stycken :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka