Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

annan1

Trådstartare
Egentligen är det här ingen jättegrej, men jag kan ändå inte riktigt släppa det. Söndag för en vecka sedan glömde jag min mobiltelefon i på ett trädgårdsbord som står på stallplan. Jag insåg det inte förrän på kvällen, och nästa dag skulle jag iväg till Malmö och jobba (jag bor i Stockholm) så jag hann inte åka dit och hämta den. Fick ett meddelande nästa dag av min stallägare, som hittat telefonen och lagt undan den åt mig.

Av olika skäl kom telefonen inte hem igen förrän i fredags. Då upptäckte jag att det inte fanns något simkort i den. Jag har inte öppnat telefonen så det kan inte ha råkat ramla ut.

Mitt simkort var lösenordsskyddat så ingen kan ju ha använt det, men det känns inte så bra att det troligen är någon i stallet som tagit det (vårt stall ligger rätt avsides och det är aldrig någon som bara "råkar" passera). Jag är helt på det klara med att jag får skylla mig själv, jag klantade mig helt enkelt som glömde telefonen.

Vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Stallet har en FB-grupp men det känns jätteknepigt att formulera en fråga där utan att anklaga folk. Ska jag släppa det, bara, och vara mer noggrann med att inte lämna grejor där? Hur hade ni gjort?
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Äsch du kan väl skriva i fb-gruppen? Typ "Hej, jag tror jag har tappat mitt SIM-kort till mobilen i stallet, om någon har hittat det kan ni väl lägga det på min hylla" eller nåt? Tycker inte det låter så anklagande.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Fråga på sidan om någon sett det? Skriv att du tror det ramlat ur, så anklagar du ingen, eller ev. fråga hon som hittade telefonen om hon vet vad som hänt med det.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Jag hade bara ställt en allmän fråga och satt upp en lapp och frågat om någon skulle ha råkat hitta ett simkort på anläggningen och ursäktad med att det måste ha ramlat ut när de tog in telefonen för förvar.

Om jag sedan vetat vem som tagit ur det hade jag konfronterad denne och frågat om de vet om att det faktiskt är fängelsestraff och brottsrubricering jämställd att öppna annans post att ta ett simkort.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Ja, det kanske jag kan skriva. Personen som hittade telefonen (stallägaren) har definitivt inte tagit det, det är jag 100 % säker på. Sen vet jag ju faktiskt inte, någon annan kan ju ha öppnat telefonen av någon anledning och så ramlade kortet ut. Sen fattar jag iofs inte varför den personen inte skrivit att hen hittat en mobiltelefon, men det kan det ju finnas skäl till.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Kan det vara så enkelt så att batteriet var slut och personen ifråga har tagit ur sim kortet för att stoppa det i en annan mobil för att se vems telefonen tillhörde? Och sen glömt bort det bara!
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

"Hej allihop! Det verkar som mitt SIM-kort smitit ur telefonen när vi var separerade. Har någon hittat kortet får ni gärna återlämna det till mig"
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

"Hej allihop! Det verkar som mitt SIM-kort smitit ur telefonen när vi var separerade. Har någon hittat kortet får ni gärna återlämna det till mig"

Exakt så hade jag skrivit..

Har man ens någon användning av annans simkort, det är väl i regel alltid pinkod för att kunna låsa upp det vid uppstart??
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Eftersom stallägaren smsat dig dagen efter, och de flesta nowadays har smartphones (vilket gör att jag kallt räknar med att det är något liknande du har), så skulle jag gissa att batteriet tagit slut och att personen i fråga tagit ur simkortet för att försöka se vem telefonen tillhör. Vad finns det annars för mening med att ta ut det liksom? (Eller kanske tagit ut simkortet för att sätta i sitt eget och försöka kolla vems telefonen är på så vis - om den var låst eller urladdad). Och sedan glömt sätta i ditt igen.

Oavsett - fråga!
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Det är ju väldigt konstigt att någon nöjer sig med att ta SIMkortet istället för hela telefonen.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

*Min gissning då.*

Någon har provat att använda din telefon med sitt sim-kort men upptäckt att den var låst till en annan operatör och därför lämnat kvar telefonen.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Varför frågar du inte bara stallägaren?

Jo, det har jag gjort. Eftersom jag inte tror att hon tagit simkortet frågade jag om hon öppnat telefonen för att låta den torka eller liknande, men det hade hon inte. Jag är så säker som man nu kan bli på att hon inte snott kortet, hon är en ärlig typ, har inget behov av mitt simkort och hade dessutom (om hon nu skulle ha testat) upptäckt tämligen omgående att mitt simkort är lösenordsskyddat.


Rent teoretiskt kan någon utomstående ha gått förbi (fast det är inte sannolikt) och tagit det. Annars är det troligaste antingen att någon öppnat telefonen av något skäl, som ni föreslagit, eller att någon helt enkelt tagit det.

Men om någon hade öppnat telefonen av ej tjuvaktiga skäl förstår jag inte riktigt varför vederbörande ej skulle ha hojtat till i FB-gruppen om en upphittad telefon.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

"Hej allihop! Det verkar som mitt SIM-kort smitit ur telefonen när vi var separerade. Har någon hittat kortet får ni gärna återlämna det till mig"

Ja, precis. Snyggt formulerat - och ungefär så (fast inte lika snitsigt tyvärr) skrev jag i vår FB-grupp igår. Det var ju inte lika svårt som jag trodde. ;)

Vi får väl se om något händer.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Det hade jag också trott - om det varit en värdefull telefon. Det här är en sunkig, och numera fuktskadad, flera år gammal "halvsmart" telefon som jag bara använder för att jag väntar på en ny Iphonemodell. Telefonen i sig är inte värd någonting, men mitt simkort kan man ju ringa med (eller skulle kunna om det inte var lösenordsskyddat) så det är väl mera värt.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Kanske bara någon fått slut på batteri och försökt ringa med sitt sim och tappat simkortet.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Ja, precis. Jag har beställt nytt simkort och kommer inte lägga mer energi på det här. Jag vet ju inte vad som hänt och orkar inte älta.
 
Sv: Ev. stöld i stallet, hur skulle ni gjort?

Jag glömde plånboken över natten, hade 1000 kr i den för hovis skulle komma. Nästa morgon fanns det 500 kr kvar! Vi är inte så många i stallet. Vad har jag lärt mig? Att skylla mig själv om jag är klantig och att det inte finns några ärliga människor. Det går inte att anklaga någon utan bevis, åtminstone inte om man inte vill trampa någon på tårna som kanske inte är skyldig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Måste bara skriva av mig, så att jag slipper gå runt och slösa energi på det... Jag har blivit anklagad för att stjäla i stallet...
2
Svar
25
· Visningar
5 482
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp