Ev. nytt släp

Shaggy

Trådstartare
Just nu är jag rätt sur. För 2,5 år sedan bytte jag golv i min VV genom att beställa en skiva som skulle vara till släpvagnar. Skivan var något tunnare än standard men skillnadnen var liten. Nu har klistret börjat ge upp då det inte verkar vara vattenfast :rage: :arghh:. I nuläget har jag altså två alternativ, byta golv igen eller byta transport.
Alternativ 1 känns lockande då det är det billigaste men jag har planerat att byta transport inom något år för att kunna dra bägge djuren samtidigt. Jag bör väl fixa alternativ 1 iallafall men frågan är vad jag kan få ut för kärran vid försäljning.
Frågan är då vad för släp ska man satsa på?
För mig finns två krav. Golvet ska vara i aluminium och totalvikten 2000 kg.
Det släp jag nu tittar på är Cheval gold classic. Jag har även googlat på de (få) andra tillverkare jag känner till men egentligen inte hittat något. Så vad finns det för intressanta släp i vettig prisklass?

Jag har ett cheval gt2 aluline och är väldigt nöjd. Många säger att det är budgetsläp med dålig kvalitet, men jag tycker mitt är väldigt prisvärt. Det är från 2012 och jag köpte det begagnat 2013. Då hade det varit uthyrt ett år så jag köpte det från återförsäljaren. För mig var det viktigt, att köpa från ett företag eftersom jag behöver kunna dra av momsen, har släpet i företaget. Mitt släp har sedan jag köpte det rullat ca 1000 mil per år, ofta gått 2-3 dagar per vecka kortare sträckor och så lite långresor nu och då. Allt funkar fortfarande perfekt och allt är i gott skick.

Att det är budget spelar mig ingen roll så länge det är bra att köra och inte alltför dålig komfort för hästarna. Många skäller ju på de klassiska värmlandsvagnarna för dålig åkkomfort men mina djur har aldrig klagat. De går in utan krusiduller och verkar helt nöjda med färden då de står still och äter i lugn och ro. Enda orsaken för mig att byta släp är behov av mer lastkapacitet och bättre ventilation.

Då tycker jag du gör rätt som tittar på Cheval. Jättebra åkkomfort, även oroliga hästar står bra. Och helt ok ventilation :)

Jag har Thule och är riktigt nöjd. Där får du ett bra släp med genomtänkta lösningar och mycket bra kvalité.

Vad är det som är speciellt genomtänkt med dem och vilka fördelar ser du med dem?

Panikutlösningen på bommarna, smidiga bakbommar, smidig lösning att ställa upp mellanvägg, skötardörr och dörr till sadelkammaren, riktigt bra ventilation, går fantastiskt bra bakom bil, rullar väldigt lätt, bra golv osv, osv. Kommer inte på allt på rak arm men det finns massor.
Köpa svenskt är dessutom aldrig fel tycker jag, hade fler gjort det hade de antagligen funnits kvar.

Fautras Provan kan klassas till 2 ton och har kompositgolv. Dessutom bra egenvikt, så det blir mycket över till lastvikt.

Jag köpte en Thiel förra året, totalvikt 1990, tjänstevikt 730. Aluminiumgolv och profiler. 15 års garani på golvet så det ska nog hålla ett tag. Finns däremot inte så många begagnade till salu om du är ute efter det.

Har ett Böckmann Comfort. Tycker Böckmannsläpen generellt ligger bra i pris, går super bakom bilen, bra säkerhetslösningar utan en massa sprintar och pillande. Robust konstruktion och ventilationen är riktigt bra. Trots strålande sol ute är det svalt inne i transporten när man stannat.

Som jag ser det är Fautras bland de mest intressanta transporterna på flera sätt - konstruktionslösningar, materialval, tillverkningsstandard - men tyvärr är de också bland de absolut dyraste transporterna. Vet faktiskt inte om något fabrikat som säljs i Sverige som kostar mer för jämförbara modellstorlekar.
Mitt förslag blir istället Ifor Williams. Sett till det totala intrycket av detaljlösningar, materialval, upplevd kvalitet och stryktålighet tror jag att en ny 506 är bland det mest prisvärda man kan köpa.
(Cheval har jag en, och det blir inte fler.)

Just nu är jag rätt sur. För 2,5 år sedan bytte jag golv i min VV genom att beställa en skiva som skulle vara till släpvagnar. Skivan var något tunnare än standard men skillnadnen var liten. Nu har klistret börjat ge upp då det inte verkar vara vattenfast :rage: :arghh:. I nuläget har jag altså två alternativ, byta golv igen eller byta transport.
Alternativ 1 känns lockande då det är det billigaste men jag har planerat att byta transport inom något år för att kunna dra bägge djuren samtidigt. Jag bör väl fixa alternativ 1 iallafall men frågan är vad jag kan få ut för kärran vid försäljning.
Det släp jag nu tittar på är Cheval gold classic. Jag har även googlat på de (få) andra tillverkare jag känner till men egentligen inte hittat något. Så vad finns det för intressanta släp i vettig prisklass?

Ska du ha ett sprillans nytt eller beggat? Jag har ett Rice -05, det är superstadigt. Totalvikten är 2700 kg och det får lasta drygt 1500 kg. OM du absolut inte vill ha högre totalvikt än 2000 kg, så rekommenderar jag dig att köpa ett som är 1990 kg. 2-tonssläp kostar mer i försäkring då släpet räknas som tungt från 2000 kg och uppåt.

Ska du ha ett sprillans nytt eller beggat? Jag har ett Rice -05, det är superstadigt. Totalvikten är 2700 kg och det får lasta drygt 1500 kg. OM du absolut inte vill ha högre totalvikt än 2000 kg, så rekommenderar jag dig att köpa ett som är 1990 kg. 2-tonssläp kostar mer i försäkring då släpet räknas som tungt från 2000 kg och uppåt.

Även sådana saker som däck mm drar iväg när man kommer över 1999 kg! Dubbade vinterdäck blev ett beskymmer osv.

Värmlandsvagnarna går att ta upp till 1990, bytte handsken och andra däck på så var det okej sen till reg. besiktningen.

Jag köpte en Cheval gold first i våras och har tidigare haft en i hel aluminium.
Är supernöjd med båda. Anledningen till att jag valde gold first denna gång va för priset.
Jag valde till sadelkammare och fast lucka istället för gardin. Har tidigare haft bakskygg häst som inte gick att köra i transport med gardin bak.
Det är lite trångt att komma åt när man lastat hästen på vänster sida där sadelkammaren är men man vänjer sig rätt fort.
Sadelkammaren är rymlig, får lätt plats med saker till 2 hästar. Även varsitt täcke och en höpåse.
En sak jag saknar är att det finns ingen bra ring att sätta fast hästen i. I början använde jag den som bommarna sitter i men nu har sambon satt dit en extra ring lite högre upp och längre fram.
Jag kör 2 stora hästar utan problem, har en totalvikt på 1800 vilket gör att jag får lasta 1050 i min vagn. Du kan välja ännu högre med.

Det jag upplever negativt är att det är ganska så ostabilt bakom bilen när det är tomt, vet dock inte hur det är med andra märke så det kanske inte är något ovanligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka