Ev. fodergallor?

lakrits

Trådstartare
Mina pållar kom hem till sitt ordinare stall för snart två veckor sedan. Med detta följde då ett foderbyte, från hö till hösilage, samt från färdigfoder till kross och betfor.

Kraftfoder bytet har jag givetvis varit försiktig med men grovfodret har varit lite svårare,,,han ratar höet och äter hösilaget.

Nu sen en dag tillbaka har blivit tjock i sina ben..eller vid kotorna och upp. Det ena bakbenet är lite tjockare tycker jag än det andra bak, i fram inte lika tjock, mer en antydan.

Han haltar inte, är inte öm, hittar inga sår eller dyl...kan fodergallor betee sig så här? Kan det sätta sig mer på ett ben?

Han är som vanligt och inget nedsatt allmäntillstånd eller dyl....

Sv: Ev. fodergallor?

det halvbodet jag har får ofta "fodergallor" på hösten när han kommer in i ligghallen (eller boxen då vi hade traditionellt stall)

han får det av halmen (finns alltid lite otröskad havre kvar) båda bakbenen svullnar i hårda gallor som försvinner efter ett tag. en D-ponny (min vänninas) "tål" inte soya alls, redan första invänjningsgivan (en halv halv deciliter) ger henne jätte tjocka hårda bakben-fodergalla och det försvinner några dagar efter att man tagit bort soyan.

det är ingen fara när det rör sig om en fodergalla (jag har aldrig haft en mjuk fodergalla under mina 35 år som hästverksam). bara den går ner igen inom en rimlig tidsperiod.

Har du någon hygieniskanlays på fodret?

Mögel i grovfodret kan orsaka sånt (källa ATG vet).

min arab hade gallor ända tills jag tog bort allt korn.

sen testade jag att ge lite korn, men då kom gallorna tillbaka.

givetvis. men min häst får fodergallor av årets halm tidigt på hösten (av den havre som inte blivit urtröskad)

Ja...det gäller den "lille".
Det har blivit mycket bättre nu men det ena bakbenet är fortfarande lite större men ser som sagt inga sår och han haltar inte.
Kan de svullna upp om de växer?

Min svullande i bakbenen när hon växte. Var svullen på morgonen innan utsläpp och var fin när hon kom in, men det vart lite svullet ganska fort.

Kan uppdatera och säga att han inte visar någon svullnad alls längre, därför misstänker jag att det var fodergallor pga. bytet av foder.
Tack för era inlägg :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 020
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 537
Senast: mumin
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Alazan
·
J
Hästvård Vad kan vara fel på min 1,5-åring? Har analyserat in absurdum, letat möjliga och omöjliga orsaker, sammanhang och förklaringar. Men...
Svar
6
· Visningar
1 236
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp