EU godkänd hingst?

Gogo

Trådstartare
Hingsten är EU godkänd.
Godkänd i Tyskland.
Vad innebär det om man avlar på en sådan? Hur blir det med avkomman?

Sv: EU godkänd hingst?

Minishetland
EU godkänd var ju just min fråga? Jag undrade vad som menas?
Hingsten finns i Sverige.

Den blir per automatik godkänd i Sverige också eftersom den redan är godkänd inom EU. (Nu pratar jag om renrasig avel på individer registerrade i Svenska Shetlandssällskapet.) Jag har en avkomma efter en sån hingst och hon har samma rättigheter som alla andra svenskfödda shettisar, kan få RS-nummer och diplom och så vidare. Det viktigaste är, som vanligt, att alla papper sköts med betäckning och rapportering till hingsthållaren när fölet är fött och så vidare.

Så du kan lugnt använda en EU-hingst till ditt sto, det enda är väl att om han inte är visad i Sverige så vet du inte hur han står sig i konkurrensen med andra hingstar. Att han är godkänd i Tyskland betyder kanske inte så mycket, beroende på hur han stod sig i konkurrensen där. (Det går inte riktigt att likställa premiering i utlandet med premiering i Sverige alla gånger.)

Okej. Det lät bra!
Den är inte visad i Sverige. Godkänd i Tyskland, och har vad jag lyckats få fram på tyska sidor (kan inte tyska direkt) goda omdömen. Jag förstår vad du menar med svenska konkurrensen att det kan vara något annat, men avkomman skall alltså gå att registrera och få alla papper på?

Japp, min "EU-avkomma" är också efter en hingst från Tyskland. En utställningsdomare "informerade" mig om att hon inte har några rättigheter på grund av att pappan inte är visad i Sverige, men det står klart och tydligt i regelverket att domaren har helt fel. Mitt sto ska visas på 3-årspremieringen nästa år och stambokföras med RS-nummer, så det är helt i sin ordning. :)

Inressant - gäller detta för alla raser (inte bara shetland)? En hingst som är godkänd i ett annat EU-land ska alltså per automatik även ge fullstammade registreringsberättigade avkommor i Sverige inom sin ras.

Vad jag har förstått så finns det rasföreningar som ej godkänner hingstar om de inte är visade och bedömda i Sverige. Är inte detta ett handelshinder?

Inom exempelvis angloarab så godkänner SAAF endast de EU-hingstar som kommer från en stambok som ASVH godkänner. Här avser jag betäckning i Sverige med EU-godkänd hingst. (Ej att man åker till annat EU-land och betäcker sitt sto).

Får rasföreningarna själva välja hur de vill göra, om inte - hur kan då detta fortgå utan att uppfödare protesterar högljutt.

Inom ASVH har man ju ratat hingstar i Sverige som fått fina omdömen utomlands. Här har det ju uppstått en debatt om ASVH:s roll. ASVH har ju också ganska nyligen fockat två förbund som tidigare var godkända hos dem.

Har hört inom welsh att här kan de finnas en problematik med roterande tesiklar och olika storlek på dessa. Hur blir det då om Sverige har högre veterinära krav än moderlandet. Finns det föreningar som har röntgenkrav där moderlandet för rasen ej har det?

Många frågor blev det.

Inressant - gäller detta för alla raser (inte bara shetland)? En hingst som är godkänd i ett annat EU-land ska alltså per automatik även ge fullstammade registreringsberättigade avkommor i Sverige inom sin ras.

Vad jag har förstått så finns det rasföreningar som ej godkänner hingstar om de inte är visade och bedömda i Sverige. Är inte detta ett handelshinder?

Inom exempelvis angloarab så godkänner SAAF endast de EU-hingstar som kommer från en stambok som ASVH godkänner. Här avser jag betäckning i Sverige med EU-godkänd hingst. (Ej att man åker till annat EU-land och betäcker sitt sto).

Får rasföreningarna själva välja hur de vill göra, om inte - hur kan då detta fortgå utan att uppfödare protesterar högljutt.

Inom ASVH har man ju ratat hingstar i Sverige som fått fina omdömen utomlands. Här har det ju uppstått en debatt om ASVH:s roll. ASVH har ju också ganska nyligen fockat två förbund som tidigare var godkända hos dem.

Har hört inom welsh att här kan de finnas en problematik med roterande tesiklar och olika storlek på dessa. Hur blir det då om Sverige har högre veterinära krav än moderlandet. Finns det föreningar som har röntgenkrav där moderlandet för rasen ej har det?

Många frågor blev det.
New Forest är väl ett känt exempel, svenska föreningen har egna regler vad gällande godkännande av hingstar som helt strider mot moderförenings regler, där du kan ta ut licens på en 2 årshingst och använda honom i avel och avkomman blir fullt registreringsberättigad. Jag påtalade detta för ordföranden för flera år sedan men ej fått något riktigt svar än. Jag kan köpa en 2 årshingst i england och ta ut licens där innan jag importerar den, och den hingsten ger stamboksberättigad avkomma i sverige och behöver ej visas eftersom den har licens från moderföreningen, men är hingsten född i sverige måste den genomgå svenskt bruksprov osv annars hamnar avkomman i något X (slask)-register, var det svar jag fick av ordföranden. Detta är väl ett handelshinder om något, och saken är anmäld till EU-kommissionen av en hingstägare(som nog gjort sig ganska obekväm inom den svenska föreningen) men kvarnarna mal långsamt tyvärr.

Alla shetalndsponnyer som har verifierad härstamning går numera att registrera i SSS. Fadern behöver alltså inte ens vara visad om språngrulla förs. Avel är fri! Fast i mina ögon är det kanske inte en fördel.... men så är dom regler vi har att rätta oss efter. RS som tidigare betydde RiksStambok, är numera en kvalitetsbemärkelse på invidvider (ston och hingstar) som premerats på svensk avelsvädering. För att tilldelas RS ställs vissa krav på föräldradjuren, bla måste fadern vara godänd i Sverige eller i annat ISPC-land. Detta kan göra att ett sto med tysk fader inte kan få RS i Sverige beroedn på vad fadern gjort i Tyskland. På Svenska Shetlandssällskapets hemsida finns mer inoframtion, liksom i eden suveräna webstamboken där du kan söka på individer och se vilka avkommor dom fått vilka meriter dom har från premiering och utställning.

Om man funderar över hingstval kan man också ringa till shetlandsföreningens avelsrådgivare, Morgan Johnsson som också är ordförande i avelsvärderingsnämnden.

Personligen föredrar jag RS-godkända hingstar eftersom det finns så många bra hingstar i Sverige, så finns i mina ögon sett ingen anledninga att avla på sämre individer. Jag har också betäckt med EU-godkänd hingst, viktigast är ju ändå hur sto och hingst passar ihop och att man inte väljer efter enbart färg eller dylikt! Lycka till med shetlandsaveln!

Jag kommer aldrig att betäcka med en sk EU-hingst. Man har ingen aning om vad det landet (i det här fallet Tyskland) har för krav på ett godkännande, hur veterinärbesiktning osv. utförts. Att en hingst tilldelats RS är för mig en kvalitetsstämpel, en varudeklaration. Man vet vilka poäng den uppnått exteriört, ev. bruksprov, veterinärundersökning, härstamnningsverifikation osv.

Jag har absolut inget emot importhingstar men om man har en bra EU-hingst ska den väl tålas att granskas även här och på en svensk avelsvärdering?

Jag kommer aldrig att betäcka med en sk EU-hingst. Man har ingen aning om vad det landet (i det här fallet Tyskland) har för krav på ett godkännande, hur veterinärbesiktning osv. utförts. Att en hingst tilldelats RS är för mig en kvalitetsstämpel, en varudeklaration. Man vet vilka poäng den uppnått exteriört, ev. bruksprov, veterinärundersökning, härstamnningsverifikation osv.

Jag har absolut inget emot importhingstar men om man har en bra EU-hingst ska den väl tålas att granskas även här och på en svensk avelsvärdering?

Svensk avelsvärdering? Så ni avlar svenska shetland? En egen ras?
Varför följer ni inte moderföreningens regler vad gäller godkännande? Är svenska shetlands som avlats i svenska systemet med svenskt godkännande så överlägsna att dom vinner allt och överallt på internationella utställningar?

Som med det mesta så tror vi gärna att vi själva har det bästa men det handlar ju bara om olika värderingar, eller? Är svenska hästar så mycket bättre än andra länders och är svenska hästhållningen alltid att föredra?
OBS! Det är inte kritik bara en fundering. Jag tar gladeligen emot alla åsikter och råd.
Att hästen inte har visats här än beror på att han är nyligen importerad. Vad jag kan utläsa är stammen en av de mest framgångsrika i Tyskland. Hur det sen mäter sig bland hästar på svensk utställningsmark vet jag inte.

Men det måste väl ha kommit fler (många) utlandfsödda och importerade shettisar och då borde man väl redan kunnat utläsa hur de vanligtvis brukar stå sig under svensk granskning? Det borde redan finnas en ganska god insyn i olika länders bedömningar, eller?

Jag syftar inte på just den hingsten du menar (och jag vet inte vilken det är heller och vet således inte heller när den är importerad) men generellt visas få EU-hingstar fram i Sverige och jag undrar såklart varför? Tror man inte på sin hingst? Är man rädd att få tummen ner här?

Jag har hyfsad insyn i Holland och Danmark och deras system, det är länder jag besökt flera gånger och även bevittnat flera avelsvärderingar där, övriga länder har jag inte god insyn i och kan heller inte läsa mig till det någonstans. Tar gärna emot länkar eller andra tips.

Det handlar inte om att vi är bättre i Sverige, det är vi inte även om vår avel har stått sig bra internationellt och det exporteras mycket shetland varje år.

Det har visats hingstar godkända utomlands med veterinära fel och stora brister exteriört - självklart undrar man hur de kan ha godkänts i ursprungslandet? Hur ska man jämföra en hingst godkänd i två olika länder när man har helt olika bedömningspunkter, krav för godkännande, krav på veterinärbesiktning m.m.

Svensk avelsvärdering? Så ni avlar svenska shetland? En egen ras?
Varför följer ni inte moderföreningens regler vad gäller godkännande? Är svenska shetlands som avlats i svenska systemet med svenskt godkännande så överlägsna att dom vinner allt och överallt på internationella utställningar?

Har jag någonstans skrivit att jag avlar svenska shetland? Att jag har en egen ras? Följer jag inte moderföreningens regler? Läs inte in sådant som inte står där tack. Diskuterar gärna men undanber mig fula påhopp.

Det som gäller är att alla rasförbund ska följa moderförbundet. Alltså, om ASVH som är svenskt vill ha krav på bruksprov så är det det som gäller. Medan engelska ponnyraser ska följa sin moderförbund, dvs welsh kan licensiera efter godkänd stamtavla samt veterinärbesiktning.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tyska dressyrryttaren Yara Reichert fortsätter köpa på sig godkända hingster efter köpen av SWB-hingstarna Springbank II VH och Skyline...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 923
Senast: Lea88
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka