Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
New Forest är väl ett känt exempel, svenska föreningen har egna regler vad gällande godkännande av hingstar som helt strider mot moderförenings regler, där du kan ta ut licens på en 2 årshingst och använda honom i avel och avkomman blir fullt registreringsberättigad. Jag påtalade detta för ordföranden för flera år sedan men ej fått något riktigt svar än. Jag kan köpa en 2 årshingst i england och ta ut licens där innan jag importerar den, och den hingsten ger stamboksberättigad avkomma i sverige och behöver ej visas eftersom den har licens från moderföreningen, men är hingsten född i sverige måste den genomgå svenskt bruksprov osv annars hamnar avkomman i något X (slask)-register, var det svar jag fick av ordföranden. Detta är väl ett handelshinder om något, och saken är anmäld till EU-kommissionen av en hingstägare(som nog gjort sig ganska obekväm inom den svenska föreningen) men kvarnarna mal långsamt tyvärr.Inressant - gäller detta för alla raser (inte bara shetland)? En hingst som är godkänd i ett annat EU-land ska alltså per automatik även ge fullstammade registreringsberättigade avkommor i Sverige inom sin ras.
Vad jag har förstått så finns det rasföreningar som ej godkänner hingstar om de inte är visade och bedömda i Sverige. Är inte detta ett handelshinder?
Inom exempelvis angloarab så godkänner SAAF endast de EU-hingstar som kommer från en stambok som ASVH godkänner. Här avser jag betäckning i Sverige med EU-godkänd hingst. (Ej att man åker till annat EU-land och betäcker sitt sto).
Får rasföreningarna själva välja hur de vill göra, om inte - hur kan då detta fortgå utan att uppfödare protesterar högljutt.
Inom ASVH har man ju ratat hingstar i Sverige som fått fina omdömen utomlands. Här har det ju uppstått en debatt om ASVH:s roll. ASVH har ju också ganska nyligen fockat två förbund som tidigare var godkända hos dem.
Har hört inom welsh att här kan de finnas en problematik med roterande tesiklar och olika storlek på dessa. Hur blir det då om Sverige har högre veterinära krav än moderlandet. Finns det föreningar som har röntgenkrav där moderlandet för rasen ej har det?
Många frågor blev det.
Jag kommer aldrig att betäcka med en sk EU-hingst. Man har ingen aning om vad det landet (i det här fallet Tyskland) har för krav på ett godkännande, hur veterinärbesiktning osv. utförts. Att en hingst tilldelats RS är för mig en kvalitetsstämpel, en varudeklaration. Man vet vilka poäng den uppnått exteriört, ev. bruksprov, veterinärundersökning, härstamnningsverifikation osv.
Jag har absolut inget emot importhingstar men om man har en bra EU-hingst ska den väl tålas att granskas även här och på en svensk avelsvärdering?
Svensk avelsvärdering? Så ni avlar svenska shetland? En egen ras?
Varför följer ni inte moderföreningens regler vad gäller godkännande? Är svenska shetlands som avlats i svenska systemet med svenskt godkännande så överlägsna att dom vinner allt och överallt på internationella utställningar?