Ettåringar.

Sorbe

Trådstartare
Vad bör man normalt göra med en ettåring? Hantering och förberedande? Hur ofta kan/bör man aktivera dem?

Ja, allmänt om ettåringar.

Sv: Ettåringar.

Ledas i grimma utan sällskap på korta promenader, vänjas vid träns under grimma (ej ledas i bett). Enklare löshoppning, tömkörning i grimma/kapson. Ett par ggr i veckan räcker. Normal skötsel dagligen.

...
(fortsätter lite...)
Kunna bindas och transporteras.

Jag ser även gärna att hästen ska kunna gå först och sist i grupp (när man är på promenad), samt även kunna gå om andra hästar men det beror lite på bebisens psyke..

Jag berättar bara vad jag gjort med min.
* Lyfta hovar, kratsa/verka
* Stå bunden i gången
* Gå ut på kortare promenader, både ensam och med sällskap
* Ha träns på sig
* Lastträna

Hovarna lyfts varje gång han är inne i stallet (vilket sker varje dag nu då han lyckats bli sparkad) Då står han även bunden i gången.

Annars sker promenad ca 1-2 ggr i veckan. Träns (oftast) vid dessa tillfällen. Leder dock i grimman.

Lasttränade för första gången idag efter att han kommit hem till oss. Och detta gjorde han med bravur! Ska göra detta några gånger i månaden är det tänkt.

Till hösten ska han pröva att löshoppa och tömköras.

Enkel hantering

Ledas
bindas upp
rykt
hovvård
tränsvänja
om travare påbörja inkörning
visning vid hand.

Liknande trådar

Tjatter Ja vad gör man i Bollnäs? Behöver tips på resturanger, cafeer och fina badplatser. Finns det någon gårdsbutik man bör besöka? Loppisar?
Svar
16
· Visningar
561
Senast: Exile
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 061
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama