Ettåringar

Sv: Ettåringar

Har ingen ettåring just nu men när jag hade det så kunde han ledas i grimma, stå i stallgången en stund och lyfta hovarna för kratsning, det var det enda han behövde kunna för att jag skulle kunna utföra den dagliga skötseln. I hanteringen så var han osäker när jag först fick honom men det blev bättre med daglig skötsel. Sen är de naturligtvis lite busiga i den åldern men lär sig snabbt gränser enligt min erfarenhet.

Senast ändrad:

Jag har två ettåriga hingstar.
De kan ledas, stå uppbundna, raspa hovar och kratsa. De klappas överallt. De är även snälla att lasta och har varit med i ridhuset ett par gånger i vinter och busat. De tål även maskiner och bilar men det har jag inte tränat på men miniflocken på 6 är väldigt nyfikna och kommer gärna när vi kör med maskinerna på gården och hagen gränsar på en sida mot väg med lite trafik.
De har även varit med på ridbanan hemma och löshoppat plutthinder några gånger.
Även tvååringarna gör samma saker. De ska få träns på sig innan sommaren.

Våran ett-åring är snäll och go, mycket lätt att leda i koppel, man kan lyfta alla fötter, borsta på honom. Han tycker inte om att vara själv (det har han inte behövt heller). Har stått upbunden utanför sin eller en kompis hästs box, fungerar hyfsat bra ändå. Lite åt det ängsliga hållet ibland, men han är alltid alltid snäll och buffas inte eller sådana saker. Han har bra temperament från början så vi har inte tränat någonting nästan, mer än just att gå fint i koppel. (har tränat på att gå igenom vattenpölar med, belv lite illa tvungna där ett tag i vintras : P).

Den andra blev såld för mindre än en månad sedan, men den var absolut inte ängslig, den skulle man kunna vända upp och ner utan att hon blev rädd, men hon var lite diva-aktig istället : P Hon tyckte det var supermysigt att bli pysslad med, men hade svårt att stå still när man ledde ut henne i hagen, a la 'nu har jag tröttnat nu går vi'.

Min kusin har en ettåring i vårat stall. Hon kan, ledas ensam och med sällskap, stå uppbunden på gången, lyfter hovarna fint, snart ska dom få åka på sommarbete så då blir det vila, sen till hösten kör dom igång med tömkörning och lite annan markhantering.

Hästen i fråga är väldigt orädd av sig , pigg , nyfiken ,frammåt, väldigt social och lättlärd oxå och vill alltid vara med stå i centrum!

Har ingen åring själv men det finns 3st i stallet där vi står, dom kan stå uppbundna i gången, i spolspiltan, ledas i grimma själv + gå som handhäst när dom rider ut, lyfta/verka hovarna, ledas in i transport och stå där och äta, ena har skuttat nåt litet plutthinder lös i paddocken efter att vi löshoppat våra andra hästar. Dom tränar lite försiktigt läskiga saker i paddocken efter 2:åringens träning= gå över/upp på pall bottnar, runt koner, gå på pressening. Borstas, sprayas och allt som hör till omvårdnaden.

De jag har brukar kunna följande

Ledas i grimma
Bli borstade inkl hovkratsning uppbundna på stallgången
Åka transport
Bli verkade

På hösten blir det träns för hingstar, löshoppning ett par gånger för alla.

min ettåring går i grimma, ryktas och kratsas hovar. Vid raspning är hon lite bökig nu vilket inte är så konstigt då hon fick en hovböld för en månad sen och det gjorde ju ont när hovis fixade.
Hon har stått ensam inne korta stunder och är lugn. Har även gått korta promenader i skogen med sällskap och själv.
hon har också skuttat över 50 cm hinder och promenerat över bommar.

Transportträning har vi inte börjat med för jag har inget eget släp.

i övrigt är hon lätthanterlig och väldigt klok och nyfiken. När jag fick hem henne i januari hatade hon grimman och var nervös inför all hantering men blev snart lugn och social.

Har ingen ettåring nu men har haft;
Fick hem min häst när hon var 9mån, då kunde man lyfta hovar och leda henne i grimma. Och hon gick på transporten (annars hade hon ju inte kommit fram :p). Sen som ettåring åkte hon transport ett par gånger i veckan, stod uppbunden, gick på skogspromenader både själv och med sällskap, raspades av hovslagaren, tränade bilsäkerhet genom att mamma körde förbi oss med bilen när vi promenerade runt stallet osv.

Hon har varit en väldigt självsäker unghäst, hon "klarar sig" utan sällskap -som exempel, nån gång på sommaren tyckte inte hon att det var dags att komma in när de andra gick in så då stannade hon själv längst bort i hagen, utom synhåll från stallet tills hon behagade komma in.
Hon har varit väldigt lätt att ha och göra med tycker jag.

Min är väldigt snäll i all hantering, kan vara ensam i stallet eller ute, stå uppbunden på gången, spolas, gå på promenader, verkas utan större problem och så vidare. Har tränat henne lite med täcke, shabrak, täckesgjord och liknande. Går att klappa på överallt och jag har provat att rycka lite i manen (ingen reaktion).

Har inte provat att lasta henne sen hon blev avvand men jag skall snart köpa nytt släp så då blir det övning på det med.

jag har fyra ettåringar. de kan bli ledda, stå uppbundna och bli verkade.
Snart (Inom några dagar.) sätter jag dock igång med inkörningen, planen är att de ska vara i vagn innan de släpps ut på betet.

De åringar jag har haft har kunnat i princip allt det folk räknar upp här. Stå uppbundna på skötselplats, stå ensamma både ute och inne, ledas utan stökande både ensamma och med annan häst, bli verkade, åka transport osv.
Mina åringar brukar också öva lite med träns redan på försommaren. Jag har ponnyer och ska de visas på sommaren är det tränskrav för åringar och uppåt. (Visserligen bara för hingstarna men jag brukar låta ston öva med träns också.)
Brukar visa ponnyerna redan som föl så de får lite träning redan då i att åka transport till nya miljöer, gå in i ridhus med andra hästar osv.

Ponnyerna brukar vara nyfikna och sociala redan från början, utan att för den sakens skull vara klängiga.

Min väns 1åringar är satta i vagn allihopa nu (6st) dom ska köras 2-3 veckor sedan bete. Går att leda 2-3 stycken åt gången till hagen utan att krångla lyfta alla fötter (utom en märr som inte gillar bakbenen än men hon sparkas inte iaf) borstas duschas osv. *älskar 1åringar* :love: :love:

Jag helgjobbar i ett stall med ca 70st hästar. Just nu finns det 7st åringar. De två som kommit hit för att gå i unghingstflocken kan ledas i grimma. Finns även ett sto som de precis köpt in, den kan man nog inte leda, men den är ganska social och man får klappa den iaf :) De egna uppfödda (4st) är så gott som vilda.. den ena hingsten har vi precis fått börja klappa lite på mulen.

Unghästarna här hanteras endast vid verkning, avmaskning, vaccinationer och helt enkelt när man måste hantera dem. Annars får de gå som "vildhästar". Anledningen är att man jämfört de hästar som inte blivit särskilt mycket hanterade med de hanterbara unghästarna.. och det har visat sig (utav erfarenhet!!) att de "vilda" hästarna är mycket trevligare att hantera som äldre! då de har en mer distans till människor och blir inte lika "på". Just att sitta på dem gör ingen större skillnad om de är mycket hanterade eller inte som unga. Men just hanteringen ifrån marken blir mycket trevligare med en häst som bara blivit hanterad när det är nödvändigt som ung.

Våran är 1 år och 2 månader och har av olika omständigheter precis lämnat stoet. Men hon går att leda helt okej. Hon är varmblod så självklart är det lite fart i henne och hon kan ibland vara överallt och ingenstans. Hon är inte så mycket för att man tar på henne vilket vi tränar en hel del nu. Verkning går bra. Hon har otroligt mycket humör och är envis som synden men hon kommer säkert bli en trevlig häst så fort hon landar lite i sig själv :)

kl

min åring kan ledas, borstas överallt och stå uppbunden. Verkning har utförts 3 ggr varav den första var katastrof men de två senaste helt fantastiskt lugn. Vi har gått någon gång bort från flocken för att testa.

Är inte så mycket för att trixa med henne för mycket, precis som en annan skrev så är det enklare med hästar som inte hanteras för mycket.

I hanteringen är hon lite schizofren om man kan säga så, ena dagen inga problem med något, nästa gång med samma saker kan hon bli sååå upprörd. Väldigt "humörstyrd" :angel:

Min ettåring kan stå själv i gång/box, leds i grimma, täckas, verkas, borstas, tvätta skap och snopp, ta temp, kan åka transport själv, och så vidare och så vidare :)

Liknande trådar

Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag får hem en nykastrerad tvååring om allt går som det ska. Funderar om det bästa är att han går med vallacken nu? Sen får min...
Svar
4
· Visningar
943
Senast: Myzan87
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Men hjälp, min hjärna har checkat ut. Vad heter den ettåring som växer på rak stjälk, dillaktiga blad och en rosa krage högst upp. VET...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: RedQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama