Ettåring som bits

Sorbe

Trådstartare
Min son på snart 14 månader bits ibland, bara på mig och oftast bara på armarna eller så biter han tag i min tröja när han ålar upp i famnen på mig.
Det är inget medvetet vad jag uppfattar det som utan det är mer som att han testar bita för armen till exempel är "i vägen".
Han biter ju mycket även på sina leksaker och sina nappar.

Hittills har jag försökt ignorera det helt och inte alls reagera men nu biter han mycket hårdare än tidigare och han har tänder både uppe och nere så här om dagen gick det hål på mig. :crazy:

Jag har börjat att ta bort honom och säga "aja baja" och förklarar att det gör ont. Räcker det?
Har för mig att jag hörde om detta på Nyhetsmorgon för några år sen och barnpsykologen då rekommenderade att man skulle nypa barnet :nailbiting: samtidigt för att den ska associera bitandet med smärta på så sätt. Eller hörde jag fel?

Min son på snart 14 månader bits ibland, bara på mig och oftast bara på armarna eller så biter han tag i min tröja när han ålar upp i famnen på mig.
Det är inget medvetet vad jag uppfattar det som utan det är mer som att han testar bita för armen till exempel är "i vägen".
Han biter ju mycket även på sina leksaker och sina nappar.

Hittills har jag försökt ignorera det helt och inte alls reagera men nu biter han mycket hårdare än tidigare och han har tänder både uppe och nere så här om dagen gick det hål på mig. :crazy:

Jag har börjat att ta bort honom och säga "aja baja" och förklarar att det gör ont. Räcker det?
Har för mig att jag hörde om detta på Nyhetsmorgon för några år sen och barnpsykologen då rekommenderade att man skulle nypa barnet :nailbiting: samtidigt för att den ska associera bitandet med smärta på så sätt. Eller hörde jag fel?
Jag skrek nog till verkligen visade att det gjorde ont, alltså inte skrika på barnet utan skrika som när man slår i något och det gör ont. Jag tror inte på att i sin tur göra barnet illa, vad ger det för signaler? O_o

Jag skrek nog till verkligen visade att det gjorde ont, alltså inte skrika på barnet utan skrika som när man slår i något och det gör ont. Jag tror inte på att i sin tur göra barnet illa, vad ger det för signaler? O_o

Så blir det oftast nu för ibland bits han inte och ibland biter han och då är jag inte beredd och skriker till rent automatiskt.

Nä precis så jag tänker.
Tanken var nog att barnet inte ska se att det var en som förälder som nöp utan att det skulle göras exakt samtidigt som barnet bits...

Så blir det oftast nu för ibland bits han inte och ibland biter han och då är jag inte beredd och skriker till rent automatiskt.

Nä precis så jag tänker.
Tanken var nog att barnet inte ska se att det var en som förälder som nöp utan att det skulle göras exakt samtidigt som barnet bits...
Fast barn är rätt smarta, det krävs inte så mycket för att de ska inse att det är föräldern som gör dem illa, och om föräldrar får göra en illa, då borde det vara okej? Eller... Nej tydlig och visa känslor tror jag är en betydligt bättre väg att gå!

Fast barn är rätt smarta, det krävs inte så mycket för att de ska inse att det är föräldern som gör dem illa, och om föräldrar får göra en illa, då borde det vara okej? Eller... Nej tydlig och visa känslor tror jag är en betydligt bättre väg att gå!

Bra! :) Då fortsätter jag som jag gör!

John bits också, inte så att han "söker upp för att bitas", men han kan liksom inte riktigt låta bli om han får tillfälle. Jag skrek "AJ!" och började låtsatsgråta en gång, med resultatet att han också började störtgråta. :angel:
Sen gav han sig faktiskt med det för stunden.

Det är uppenbart huggtänder han har fått istället för mjölkisar ;)

Nej men för att vara seriös så har min också bitit ett par gånger men det verkar inte vara för att bita mig utan för att han råkade ha munnen där, lite åt "aaah jag gapar, måste provtugga också". Fast jag har blivit så chockad att jag har tjoat till och sagt nej med resultat att jag får trösta honom :o

Jag tror som @Snurrfian att visa känslor och "visa" barnet att det gör ont. Att ge igen ger nog inget bra resultat, väldigt märkligt resonemang av en psykolog

Jag brukar hantera sådana situationer genom att säga något i stil med "Men aj, det gör ont när du biter mig! Jag blir ledsen!". Har det någon gång varit "med mening" (ytterst sällan, men klart att han har provat för att se vad som händer) har jag satt ner honom och sagt ovanstående + "Jag vill inte kramas/leka/bära dig om du bits".

Haha kom att tänka på ett tillfälle då jag blev biten av kompis unge. Jag hade skaffat valp i samma veva och min instruktör tipsade mig om att yla och gnälla rakt ut när valpen bet mig i händerna och sen bjuda in till lek med tillåten leksak. Så där satt vi vid fikabordet och ungen kröp fram och bet mig i armen och jag yyyylade rakt ut och tjöt och pekade på det onda. Ungen fick världens största ögon och resten av dem vuxna också :o:angel: men ungen fann sig och började trösta min arm. Då sa föräldrarna att dem haft stora problem med bitandet, men att dem försökte ignorera, men nu såg dem ju vad som kunde funka :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Ok. Vet att det finns massor av sådana här trådar. Men jag behöver råd. Min terriervalp, nu 9 veckor, tuggar på händer och armar i de...
Svar
16
· Visningar
11 890
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 450
Senast: Efwa
·
Småbarn Vår nyblivna ettåring är en våldsam liten figur. En period var hon som sjutton på att bitas, kom krypande och högg en i armar och ben om...
Svar
5
· Visningar
6 622
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben