Ett udda islands-problem..

tommygun94

Trådstartare
Jag har ett lite annorlunda problem med en av mina islandshästar.
Det är nämligen så att han har VÄLDIGT svårt för alla andra gångarter än tölt. Nu pratar jag inte om en häst som väljer tölt framför trav utan han gör verkligen inget annat.
Han till och med töltar i skritt så att säga, går med höger fram och bak samtidigt alltså, och vice versa. Det är inte bara när man rider utan även i hagen, ser honom sällan, så gott som aldrig, skritta normalt, det är alltid i "tölt-steg", och jag har aldrig någonsin, inte en enda gång sett honom trava frivilligt. :eek:

Hur ska man få honom att bryta från det här och röra sig "normalt" i alla gångarter? Jag har inte tillgång till någon sadel ett par veckor framöver så vi rider barbacka just nu!
Ska jag satsa på att jobba honom i form på volten tills jag får honom i "normal" skritt som är svårt nog, och sedan sakta men säkert öka takten till trav och ren galopp därifrån? Eller har ni några andra tips? :confused:

Detta är verkligen ett problem, jag har aldrig sett en islandshäst som har så svårt för rena gångarter förr.

Uppskattar om någon duktig och vänlig själ kan hjälpa mig! :bow:

Sv: Ett udda islands-problem..

Om han sätter i benen på höger/vänster sida växelvis samtidigt, är inte det passgång då? Och inte ren tölt? :confused:

Utifrån din beskrivning låter det som grisepass och inte tölt.
Och visst finns det problemet hos en del islandshästar.
Du skriver inget om din riderfarenhet och jag tar mig friheten att tro att du kanske inte har många års daglig riderfarenhet på många olika hästar (och vet att det är en gissning från min sida).

Om du lite obalanserad eller spänd, försvårar det för den här typen av häst.
Om hästen är överviktig, bidrar det till problemet.

har inga andra konkreta råd utifrån den mycket sparsamma information du lämnat i tråden.

Har du någon erfarenhet av islandshästar alls? Med tanke på att du tar miste på tölt och pass låter det inte så. Vill du få rätsida på gångarterna behöver du förmodligen hjälp på plats, eventuellt är det fysiska problem, det är inte helt ovanligt om hästen bara går i olika hastigheter av pass.

Inlägget tillhör inte mig utan en vän/bekant som lånat mitt konto då han inte har ett eget, så jag vet inte när det kommer ett svar från honom. Ville bara meddela att det kan dröja ett tag, men jag har uppmärksammat honom på att han fått svar.

Förövrigt så nej han har inte lång erfarenhet av islandshäst men ni förstår ju problemet i alla fall, han får ändra inlägget själv om han vill, men självfallet är det pass han menar hur som haver, inte tölt.
Det rör sig inte om ett fysiskt problem i det här fallet. Jag har själv en isis med samma problem men min plutt är mycket lättare att få rena gångarter ifrån bara man är ihärdig och hjälper honom.
Den andra hästen, som inlägget rör, har jag bara ridit ett fåtal gånger då personen i fråga inte bor allt för nära mig, och jag har inte tillgång till att rida hästen regelbundet. Annars skulle jag gladeligen hjälpa honom själv då jag har 8 års islandshäst erfarenhet med mig och två egna islandshästar. :)

Framtida svar i det här inlägget markeras med /Markus så vet ni att det är trådskaparen i fråga som själv svarar, inte jag.
Härmed avsäger jag mig från denna tråd, haha! :D

Föreslå att han skapar ett eget konto och lägger sina frågor under "islandshäst", så får han förmodligen fler svar.

Tackar, gjort! Jag är själv inte inne på Buke så jätteofta så jag har inte koll på allt ännu, har inte vart medlem så länge.

Jag skulle gissa att din häst har ont någonstans.
Kolla upp, veterinär först, och OM vet inte hittar något så ta ut någon form av equiterapeut/likn.

Det gjorde min förra häst ochså när jag började rida honom. Beror ofta på felaktig ridning/ inridning. Det är bara att kämpa på och ta hjälp, förutsatt att den inte har några fysiska problem. Min hade vargtänder som fick tas bort.
Det var inte hela problemet men en del av det och mindre angenäma ridturer som bidrog till hans styva sätt att röra sig.

Hade ett sto som inte kunde trava. På henne tryckte jag ner huvudet, för att hon automatiskt höjde ryggen då. När jag red stod jag i överdriven trepunktsits, la stor vikt på hennes hals med hjälp av armar så att hon var tvungen att sänka huvudet. Hon var också en grisepassare. hon lärde sig traven bra, sen kom galoppen att träna efter det, så tragglade vi och efter det blev hon riktigt fin. Mycket lösgörande arbete låg bakom med förstås, som bakdelsvändningar och skänkelvikningar. + tempoväxlingar i alla gångarter, halvhalter i skritt.

Gällande din häst hade jag testat samma sak, och så självklart cavaletti eller bara bommar på marken, går bra med pinnar i skogen om du inte har tillgång till paddock. Jobba lösgörande är också bra.
Testa allt! Promenader är prima, testa att springa med hästen i uppförsbacke och se vad han väljer för gångart. Försök å gasa på han så att det blir nåt annat. I skritten hade jag kört mycket sidoflyttande rörelser, halvhalter, tempoväxlingar och att byta mycket olika ridvägar ofta och fort, bara snirkla runt på banan för att hästen ska komma bort sig lite.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama