ett tips vid fällning!

diabla

Trådstartare
Min häst som jag hade började fälla i olika fläckar och såg ut som jag vet inte vad! då fick jag tipset att ge henne foderjäst i maten och det gjorde susen!!

så om du har en häst med stora fläckar och ojämn fällning och matt päls så kan detta vara enbra ide!

Sv: ett tips vid fällning!

här är två bilder som man ser skillnad på!

och efter foderjäst

foderjäst e grymt! :bow:

ger alltid en 10-dagarskur vid pälssättning och fällning, sen om hon har blivit lite seg efteråt!

Billigt och bra!

Är det bara mina hästar som vägrar äta jäst? Jag får ge i munnen med spruta.. Har försten börjat köpa vanlig bakjäst (i pulverform) istället på ICA. Ska tydligen vara billigare, men lika bra (?). Ger en påse per häst/dag.

Stämmer det att detta ska få taglet att växa också???? Har funderat på att test, då min hästs man inte växer någonting.

Vilken sort använder ni?

1dl mrg och kväll i 10 dagar.

Man ska tydligen inte ge "alltid" för då slutar hästen sin egen produktion eller "nått sånt"...

1dl mrg och kväll i 10 dagar.

Man ska tydligen inte ge "alltid" för då slutar hästen sin egen produktion eller "nått sånt"...

Jag förstår inte - vilka förpackningar köper du, där man kan mäta jäst i deciliter?:confused:

Åh, vad intressant. Har själv en kallblodstravare som har enorm päls fortfarande, hon brukar vara väldigt seg, kanske något värt att prova då.

Ger man bara vanlig jäst som finns att köpa på ICA? Och röd eller blå i så fall? Har sett att det finns pulverjäst också, funkar det?

Och hur får man i hästen det? Min häst får inget foder utöver hö, så det finns inget att blanda i.. Hon har dock ätit vetekli, och har funderat på att börja igen, det kanske skulle gå att blanda i det?

b-jäst... luktar typ urk, men hästen äter det.
Köper i en stor (typ steel jointmodell) hink!

Jag har hört att det ska gå att ge vanlig jäst, men vet inte om det ska vara röd eller blå eller hur mycket. Något med ½-1 förp. per dag i 5-10 dagar. Sedan måste man ha uppehåll ett tag innan man ger igen.

Någon som vet mer får gärna skriva....

kl

Jag köpte på häst-mat affären, lantmännen eller granngården eller vad dom nu heter.

Jag gav 1 dl på kvällen i ca en månad.

Det luktar jätte äckligt men hon bara smaskade i sig det!

Det som Messy sa om att man ska ge det i en kur låter vettigt eftersom när människor äter vitaminer och mineralerr, som t.ex. järn tabletter så ska man ju inte äta det varje dag, utan man ska göra kurer med det på 3 månader och sen uppehåll. så det låter vettigt!

jag köper min foderjäst på rosens i 25 kg säck
jag har haft foderjäst i 3 år till fällningen

Foderjäst är skitbra!
Alla borde ge sina hästar det...
Jag köper en 3kgs påse i min Ridsportsaffär för 39kr.
Och ger 1 dl om dagen.....
Min häst blir superfin i pälsen..Ser ut som om jag har sprayat hela honom med pälsglans.. Och mjuk blir han oxå :)
Tacka vet jag Foderjäst!!!
Rekommenderar det varmt...

Ser ut som om jag får testa ngt nytt på gamlingen som nu börjat få svårare att bli av med pälsen. B-vitaminen funkar fint på de yngre.!

Be pappa köra till stan snart kanske. hihi =)

Foderjäst är skitbra!
Alla borde ge sina hästar det...
Jag köper en 3kgs påse i min Ridsportsaffär för 39kr.
Och ger 1 dl om dagen.....
Min häst blir superfin i pälsen..Ser ut som om jag har sprayat hela honom med pälsglans.. Och mjuk blir han oxå :)
Tacka vet jag Foderjäst!!!
Rekommenderar det varmt...

Så du ger det varje dag, året runt alltså? Är det bra? Såg att någon skrivit att man inte alltid skulle ge det så blev lite fundersam. :)

Hur länge räcker en 3kg säck om man ger 1 dl om dagen?

Granngården och Johan Hansson har 25 kg-säckar.
Köper en säck Bryggerijäst åt gången, B-jäst är starkare än Foderjäst. Ger min pålle 1 dl om dagen i hans kvällsbetfor året runt.
Bra för magen, hovarna och pälsen.:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka