Ett sista (?) försök.....

true_blue

Trådstartare
Kopierar in en länk till en amerikansk diskussionssida. Samt en länk till bilder som finns i den tråden.

Ni som undrade om Carde kan väl kika på bilderna. Vet inte om det var dessa som Summer tänkte på? För mig ser det balanserat ut - i sits och bäcken. Eftergiften/ställningen är övertydlig på en bild ... om jag missar något, försök gärna upplysa mig.

http://www.ultimatedressage.com/forums/viewtopic.php?t=67019

http://www.kolumbus.fi/m.tallberg/carde004.html

Min ärliga mening är att vi kan hjälpa varandra om vi vill, både genom att diskutera och visa bilder, samt tipsa om tränare och kurser. :) mvh/T_B

Sv: Ett sista (?) försök.....

Funderade kring motsättningar som finns på forumet. Det slår mej ibland när det kommer till hästvärlden, att det påminner lite om religion - folk måste ha en guru, en tränare att se upp till. Denna tränaren kan inte göra något fel, man skapar sej en bild av tränaren som en övermänniska, en gud?
Hur många krig beror inte på religion...?

Men är det inte så.... Ridning är ganska universalt. Bra ridning är bra ridning oavsett vilken form den serveras i - western, dressyr, hopp eller vad som. I alla fall när man går ner på detaljnivå.

Jag upplever det som att det ofta läggs massvis och massvis av krut på att finna ut olikheterna hos olika tränare. Vad de gör olika definierar hur bra eller dåligt det de pysslar med är.

Men borde det inte vara så att vi borde lägga mest krut på att se likheterna? Är det inte i likheterna som den GODA RIDNINGEN ligger?

Ifall jag tar 10 olika erkända tränare så lär de på det stora hela vara oense om relativt mycket. Men - är inte grejen med god ridning att det som förenar och som är "universalt" är just likheterna? Det är ju just likheterna som är den samlade erfarenheten världen över?

Nåväl, egentligen är det som att tala för döva tror jag. Men funderar gör man ju...

Tyvärr "orkar" inte mitt internet öppna första länken :(

Bilderna på den andra säger inte så mycket utan att man får veta vad man försöker uppnå, vad som är tanken bakom, vad man anser är dåligt och behöver förbättras på bilden (ingen tränare är väl övermänniska..... även en tränare kan väl göra saker som den inte är så nöjd med efteråt.....?) och så vidare - eftersom det är bilder just från en träning.

Tack för att du gör ett seriöst försök!

Känns kul just med dig också som "hängt med" så länge på det här stället i cyberrymden...

Jo, mycket matnyttigt finns här ju om man lär sej sålla mellan kommentarerna :) :p

Ja det var de här bilderna jag tänkte på. Jag upplever det som att på vissa av bilderna tappar Carde sitsen och hamnar snett i sadeln. Framförallt böjer han överlivet innåt och tar stora ledande tygeltag, som känns överdrivna. Det är möjligt att sittbenen är rätt placerade, svårt att avgöra på dessa bilder, men huvuddelen av ryttarens tyngdpunkt borde ju hamna på det innre sittbenet, samtidigt som det andra sittbenet troligen lättar från sadeln. Jag skulle gärna vilja höra vad du tycker är bra med Carde och hur du upplever träningen?

Hoppar in här för ett gäst-inlägg: Vet inte vad detta handlar om eller varför det är ett sista försök (eller ens vad försöket handlar om?) men är det meningen att man ska kommentera bilderna?

Som jag förstår det så sitter vår käre Col. upp på okända hästar under en kurs och han försöker lösa något problem... komma tillrätta med något fel...känna efter hur hästen fungerar... och tar till stora, i mångas ögon överdrivna, gester. Jag kan slå vad om att han red inte så hela tiden utan bara vissa ögonblick.

Jag har sett många "clinicians" göra såna konstiga gester och mycket annat konstigt. De tar till vad som behövs för att känna och komma åt hästen. De måste ju få fram ett resultat för att kunna hjälpa hästens ryttare vidare.

Det är lite löjligt att diskutera en ryttares sits med utgång från såna här bilder. För övrigt ser han ut att sitta fast i sadeln.

evis skrev:
Funderade kring motsättningar som finns på forumet. Det slår mej ibland när det kommer till hästvärlden, att det påminner lite om religion - folk måste ha en guru, en tränare att se upp till. Denna tränaren kan inte göra något fel, man skapar sej en bild av tränaren som en övermänniska, en gud?
Hur många krig beror inte på religion...?

Men är det inte så.... Ridning är ganska universalt. Bra ridning är bra ridning oavsett vilken form den serveras i - western, dressyr, hopp eller vad som. I alla fall när man går ner på detaljnivå.

Jag upplever det som att det ofta läggs massvis och massvis av krut på att finna ut olikheterna hos olika tränare. Vad de gör olika definierar hur bra eller dåligt det de pysslar med är.

Men borde det inte vara så att vi borde lägga mest krut på att se likheterna? Är det inte i likheterna som den GODA RIDNINGEN ligger?

Ifall jag tar 10 olika erkända tränare så lär de på det stora hela vara oense om relativt mycket. Men - är inte grejen med god ridning att det som förenar och som är "universalt" är just likheterna? Det är ju just likheterna som är den samlade erfarenheten världen över?

Nåväl, egentligen är det som att tala för döva tror jag. Men funderar gör man ju...

Tyvärr "orkar" inte mitt internet öppna första länken :(

Bilderna på den andra säger inte så mycket utan att man får veta vad man försöker uppnå, vad som är tanken bakom, vad man anser är dåligt och behöver förbättras på bilden (ingen tränare är väl övermänniska..... även en tränare kan väl göra saker som den inte är så nöjd med efteråt.....?) och så vidare - eftersom det är bilder just från en träning.

Jag har tidigare skrivit att många ryttare har en tendens att fastna för en tränare och sedan glorifiera denna, visst blir det lite som en religion ;) . Kan känna att det lätt blir så även mellan olika inriktningar, dvs western ryttare , Ar , dressyr, islandshäst ägare osv. det är nog svårt att komma runt. Egentligen är det nog så att likheterna mellan olika inriktningar är större än olikheterna. Men samtidigt kan det ju vara roligt att höra andras reflektioner kring olika
ryttare och den egna ridningen, det kan man ju lära sig en hel del av.

Jag håller med om att det finns inga superhjältar som aldrig gör fel!
Jag blev helt enkelt nyfiken på Carde och jag vet att True_Blue och jag har ganska lika grundtankar kring ridning, därför ville jag höra vad hon tyckte. Jag inser nu att det var dumt att ifrågasätta hans sits, då det tolkas som att jag fördömer honom helt, fast sanningen att säga vet jag inte vem han är mer än till namnet och jag har aldrig sett honom rida i verkligheten.

Kanske dumt av mig att gå in i denna debatten överhuvudtaget, med tanke på de senaste dagarnas turbulens på forumet?

Jag blir alldeles glad av att läsa vad du skriver.... ska försöka svara lite bättre än jag kan just nu med en massa jobb som ska hinnas med.

Kan bara väldigt kort säga en grej om kontakten, där han är väldigt noga med att det skall vara en lätt stadig och jämn kontakt och att ryttaren ska följa huvudets och halsens rörelser. :)

Jag tycker att du skriver bra.

Jag har ingen guru, och min erfarenhet är att man även kan lära sig även av dem man helt privat egenligen tycker är helt ute och cyklar.

Som ett först steg tycker jag att man kan lära sig av att se andras fel. Men jag tycker inte att det här forumet är rätta stället för det.

Vad det gäller Carde har jag ingen åsikt. Jag har sett för lite.
Och är alls inte insatt i det franska systemet tillräckligt, och tycker att vad man än ser _så ser man det med sina egna glasögon_.
Man har sällan en aning om vad en ryttare tänker med den hjälpen som avbildas.
Rent generellt så är det i min egen ridstil absolut tabu att hamna i bakvikt och sitta snett över hästen, men just där och då kanske han hade en anledning att göra det - vad vet jag.

Det spelar mig ingen roll.

Det känns heller inte särskilt skojigt att _diskutera_ något som hellst, om det inte kan göras med ömsesidig repsekt.

Rent generellt så borde det väl vara okey att sakligt kritisera.
Tyvärr är det väl så att de som gärna ifrågasätter andra, sällan har särskilt stora resurser att själva hantera kritik och ifrågasättande.
Obs _detta är bara en allmän reflexion över att vara människa_ och har inte med något annat att göra. Jag tror nämligen att det är en känsla som de flesta upplevt någon gång i livet. Att det kan vara kul att retas (och en ventil kanske) men inte så kul att vara retad.

Detta är första gången jag är på ett forum så jag har liten erfarenhet.
Jag skulle vija fråga er andra ni som vartit här länge, _var lägger man sig_ Vilken nivår är okey så att _alla trivs här_
och inte slutar i nån slags frustration.

Jättekul att se (det var faktiskt vad jag hade hoppats få se :) )! Av alla ryttare på bilderna är han den enda jag kan se som klarar av att separera handen från sätet och låta dem verka oberoende av varandra. Han sitter verkligen kvar på hästen men ger gott om utrymme framåt trots att han tydligt talar om vad han vill att hästen ska göra med sin framdel. Men möjligt undantag av en ryttare, sitter övriga långt fram, utan tyngd och stabilitet och med händerna (åtminstone mentalt) i knät. Jag gillar det här sättet att rida och skulle gärna lära mig mer!

"Weee! Framsteg!"
Jubel för några steg. Och gratulationerna väller in från alla som normalt tycker att världens bästa tränare och ryttare rider som ankskit.
Klart att C rider ankskit då.

Jag måste säga att ditt inlägg gör mig aldeles konsternerad.

Min första reaktion är, jaha vad tränar jag då på - när jag försöker göra tio olika saker oberoende av varandra när jag _bara rider en volt_. Och då har jag inte räknat hand och underskänkel. :confused:

Nästa tanke blir att det är väl just för at man skall ha en så totalt oberoende sits som vissa kulturer tränar den på lina i så många år. Så att man skall kunna göra det man vill med alla kroppsdelar utan att förlora balnsen i sitsen genoim att börja luta sig åt olika håll. :crazy:

Jag vet inte varför Carde gör det (lutar överlivet) , så det tänker jag inte gå in på.

Jag slås bara av den totala meningslösheten och omöjligheten i att diskutera när vi har så totalt olika teoretiskt grund, vi är ofta är helt oeniga om vad man skall fokusera på under utbidlningen.

Någon ser vad fint han får hästen att röra benen!
Och en annan ooo aj, vad gör han med hästens rygg?
en tredje jaha vart pekar dom sittbenen?
och en fjärde vad tungt han sitter i sadeln!
En sjätte Vad fint han kan arbeta med handen!
En sjunde Har han någon som helst kontroll över sitt bäcken?
Och en åttonde Ankskit...

Vad vi ser är ju helt beroende på vår grund. :cool:
Om inte Sveriges tränarkår inte är övreens om vad samling och vad god ridning är -så klart att inte vi är det. :)

Det synes mig därför ganska meningslöst att diskutera enskilda ryttare då.

Det blir ju lätt fel då vi ser helt olika saker. :)

Jag vet inte varför han gör olika saker, jag vet inte hur han tänker.

Jag lever i en helt annan värld där jag prioriterar vad som händer i hästens rygg.

Det blir då som att en diskuterar päron och en äpplen. Även om jag äter äpplen så kan päronträden få stå kvar och grönska för min del.
:D :D :D

Fortsätter att svara....

Nej, jag har inte någon ryttargud.... snarare tvärtom... :devil: . Jag har helt enkelt försökt att få hjälp av tränare och upptäckt att det är svårt att få hjälp av någon som är lite mer i harmoni med hästen. Alldeles för många kräver lydnad av hästen innnan den KAN lyda med lätthet. - Där med inte sagt att hästen ska vara olydig, bara att en häst som inte är lösgjord har svårt att börja samla sig och bära sig.
De "gamla" tränare jag hittat har varit inne på den linjen. Lösgör, sträck och böj och eftergift och lösgör, lösgör. Sen blir det svåra enkelt, och hjälperna kan bli små.
Men eftersom mina "gamla" tränare tyvärr droppat av (dött) så måste man söka nya.
Carde är den jag hittat senast som känns rätt för mig - passar in i den tradition jag vill tillhöra.
(Jag provade att rida för en "vanlig tränare" för en tid sen... och det fungerade - men kändes som en sämre väg att gå till "samma mål". Den tränaren och Carde var lika noga med andra saker som böjning och ställning och takt och övergångar osv...)
Jag har alltid tyckt att det är roligt att titta på träningar - alltid lär man nytt. Och kommer att fortsätta titta och förhoppningsvis lära nytt - eller olika sätt att använda hjälper och rörelser. Hoppas att hitta någon som är bra som man kan rida för "hemma".

Ska bara lägga till två saker om Carde - när han och visade hur det ser ut när han inte "visar" - när det är en dialog mellan honom och hästen - då gick det inte att se vad han gjorde. Så överdrivna vikthjälper tex är inget som tillhör slutmålet, utan ett sätt att lösgöra och tydliggöra.

Och vad gäller hästens form - han vill ha hästen "round" dvs med ryggverksamhet och bakbenen med under hästen. Han pratar om att understödsytan skall bli kortare vid samling - syns väldigt tydligt på den film han visar under sitt föredrag. Däremot skall inte vinkeln mellan hästens hals och huvud slutas - även om hästen går djup och sträcker, skall den inte bita sig i bringan utan sambandet skall finnas hela tiden.
Det var några bitar till.../T_B

Jag kanske missuppfattade syftet med tråden - minns faktiskt inte ens vad det var. Jag skrev vad jag ser när jag tittar på bilderna, naturligtvis tolkar jag det utifrån någonting. Jag utgår från att ditt inlägg är riktat till mig, eftersom du svarat på mitt inlägg, men jag förstår faktiskt inte alls vad du vill komma fram till.

Självklart skall du skriva vad du ser när du tittar på bilderna.

Det var mest en reflexion - reaktion

Skulle kanske skrivit knapplån.

Ja det kan verkligen vara svårt att hitta tränare man trivs med! Jag hänger med i din beskrivning av Carde. Det skulle vara kul att se honom på någon clinic eller liknande. Hur ofta har du möjlighet att rida för honom?

*knapplån*

Allmänt ordbajseri :)

Har varit på en carde-kurs och har skrivit förut här att det syns att han är fransman när han rider. :)
Omkullagda händer ser man även på OS-tävlingarna, parentes.
Som vanligt så är det ögonblicksbilder som bedöms. Ögonblicksbilder där han rider hästar som är tränade av ofta en svensk "fritidsryttare". Jag har sett ett flertal tränare sitta upp på väldigt felridna hästar och göra konstiga saker. Men resultatet har ofta varit stort. Hästen har äntligen fått slappna av och röra sig fram till handen. Ryggen har blivit fri och hovarna kommer helt plötsligt upp från ridhusbotten.

Det Carde gav ryttarna på den kursen jag var på förstod de nog inte själva vad de fick, alla fick hjälp med att ge hästen eftergift. Och faktiskt är det något som jag tycker svenska ryttare är väldigt dåliga på att ge sina hästar. Hans avslappnade attityd och kärlek till hästen genomsyrar hans sätt att undervisa. Jag reagerade på att hans armar och händer verkar flaxiga, men man måste titta på hur hästen tar handen och alla hästar fick helt plötsligt mycket bättre mun, avslappnad blick och energi framåt. Han flaxiga armar transporterades på något underligt vis inte fram till hästens mun utan där låg bettet still.

Men varför behöver vi en guru? Ingen är perfekt, jag ser brister hos alla tränare, Carde, Bent, Kottas, Borba etc men alla har gett hästar och ryttare (som har kunnat lyssna) väldigt mycket. Det jag definitivt har förstått under åren är att man kan inte döma tränaren på hur deras elever rider på kurserna. Vissa ryttare bara vill/kan inte lära sig och har mycket fasta uppfattningar om hur en häst ska ridas. Vissa vägrar rida utan graman, andra vägrar betsla ner. Tränaren har två alternativ, köra ut ryttaren eller försöka. Det verkar som de flesta försöker, de flesta tycker jag borde ställa krav på ryttaren som faktiskt valt att gå på kurs.

Det finns de som sticker in näsan på en kurs, ser ett ekipage med uppebara problem och som inte klarar av att lyssna på tränaren. Dömer efter det ut tränaren som dålig och har den åsikten för evigt.

Liknande trådar

Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 628
Senast: Gunnar
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 516
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama