Ett projekt - Behöver få bolla lite

Dennerstahl

Trådstartare
Hej!
För ungefär 2 veckor sedan köpte jag ett 5 år gammalt sto som i stora drag är väldigt mycket av ett projekt. Hon har inga muskler över huvud taget och hon är väldigt avmagrad, därav att hon är ett projekt. Som individ är hon fantastisk och i ärlighetens namn köpte jag henne snarare med hjärtat än med hjärnan i och med det skick hon är i och i och med att jag köpte henne obesiktigad.

Första tiden här har gått till att gå igenom henne ordentligt då jag verkligen velat veta hur hennes förutsättningar ser ut idag, så som hon står. Hon gick igenom besiktningen nästan utan anmärkningar vilket så klart var väldigt skönt. Anmärkningen hon fick var på hennes hull, vilket inte är så konstigt, hon är ju väldigt mager. Det hon rent exteriört har emot sig är att hon är hjulbent bak och skruvar höger bakhov när hon går. Veterinären tyckte inte att jag skulle stirra mig blind på det eftersom vissa hästar fungerar jättebra ändå, men att de kan behöva lite mer uppbyggande träning från grunden. Skulle jag märka att det blir problem bak sa han att då kan det ju vara värt att se hur det ser ut i bakknäna, men han tyckte alltså inte att man skulle börja i den änden i och med att man då kanske hittar saker som i själva verket inte påverkar hästen.

Så, veterinären har kollat igenom henne och då även munnen. Haft ut hovslagare som skott henne lite speciellt för att överlätta överrullning m.m. och jag har haft ute en equiterapeut som gått igenom henne. Det sistnämnda var ingen rolig historia då det var spänningar mer eller mindre överallt. Har även kollat mask på henne.

I vilken ände hade ni börjat? Hur hade ett uppbyggnadsprogram sett ut för er?
Jag kanske borde tillägga att denna häst kommer att vara kvar hos mig oavsett om hon håller för ridning eller ej och med det vill jag ha sagt att jag vet att en hjulbent, avmagrad häst inte är det bästa ridhäst-köpet. Jag vill dock ge henne en chans att kunna bli den fina individ som hon är då hon rör sig väldigt trevligt och har ett så fantastiskt temperament. Om inte annat kanske hon kan betäckas då jag efter lite research kunnat konstatera att hjulbentheten inte är genetiskt betingad.

Bifogar en bild.https://www.dropbox.com/s/xviev95uwdd5a6s/DSC_0242.JPG
 
Hej!
För ungefär 2 veckor sedan köpte jag ett 5 år gammalt sto som i stora drag är väldigt mycket av ett projekt. Hon har inga muskler över huvud taget och hon är väldigt avmagrad, därav att hon är ett projekt. Som individ är hon fantastisk och i ärlighetens namn köpte jag henne snarare med hjärtat än med hjärnan i och med det skick hon är i och i och med att jag köpte henne obesiktigad.

Första tiden här har gått till att gå igenom henne ordentligt då jag verkligen velat veta hur hennes förutsättningar ser ut idag, så som hon står. Hon gick igenom besiktningen nästan utan anmärkningar vilket så klart var väldigt skönt. Anmärkningen hon fick var på hennes hull, vilket inte är så konstigt, hon är ju väldigt mager. Det hon rent exteriört har emot sig är att hon är hjulbent bak och skruvar höger bakhov när hon går. Veterinären tyckte inte att jag skulle stirra mig blind på det eftersom vissa hästar fungerar jättebra ändå, men att de kan behöva lite mer uppbyggande träning från grunden. Skulle jag märka att det blir problem bak sa han att då kan det ju vara värt att se hur det ser ut i bakknäna, men han tyckte alltså inte att man skulle börja i den änden i och med att man då kanske hittar saker som i själva verket inte påverkar hästen.

Så, veterinären har kollat igenom henne och då även munnen. Haft ut hovslagare som skott henne lite speciellt för att överlätta överrullning m.m. och jag har haft ute en equiterapeut som gått igenom henne. Det sistnämnda var ingen rolig historia då det var spänningar mer eller mindre överallt. Har även kollat mask på henne.

I vilken ände hade ni börjat? Hur hade ett uppbyggnadsprogram sett ut för er?
Jag kanske borde tillägga att denna häst kommer att vara kvar hos mig oavsett om hon håller för ridning eller ej och med det vill jag ha sagt att jag vet att en hjulbent, avmagrad häst inte är det bästa ridhäst-köpet. Jag vill dock ge henne en chans att kunna bli den fina individ som hon är då hon rör sig väldigt trevligt och har ett så fantastiskt temperament. Om inte annat kanske hon kan betäckas då jag efter lite research kunnat konstatera att hjulbentheten inte är genetiskt betingad.

Bifogar en bild.https://www.dropbox.com/s/xviev95uwdd5a6s/DSC_0242.JPG

Jag känner att jag behöver förtydliga att jag självklart inte menar att jag skulle ha henne i avel så som hon ser ut idag. Jag syftar då på om det visar sig att hon i framtiden inte håller som ridhäst, men när hon i övrigt fått upp hull, muskler och är i ett värdigt skick :-)
 
För det första så behöver hästen äta upp sig. I dagsläget har den inget att ta av så nån träning borde inte ens vara på kartan, det kan tom vara skadligt. Däremot kan du ju ta små promenader och träna hantering och sånt. Varför har den bandage på bilden?
 
För det första så behöver hästen äta upp sig. I dagsläget har den inget att ta av så nån träning borde inte ens vara på kartan, det kan tom vara skadligt. Däremot kan du ju ta små promenader och träna hantering och sånt. Varför har den bandage på bilden?

Ja, tanken är givetvis att hon ska få äta upp sig först och hon kommer få all tid i världen till att utvecklas i sin takt :)

Hon har ett litet sår på utsidan/framsidan av skenbenet som behöver hållas rent. Lite lerigt på sina ställen i hagen nu när det regnat så förbaskat :)
 
Jag hade börjat med att låta hästen äta upp sig ordentligt, helst på kuperat bete så får du lite grundmuskulatur på köpet. Sedan hade jag behandlat den som vilken unghäst som helst som ska ridas in och utbildas.
 
Jag känner att jag behöver förtydliga att jag självklart inte menar att jag skulle ha henne i avel så som hon ser ut idag. Jag syftar då på om det visar sig att hon i framtiden inte håller som ridhäst, men när hon i övrigt fått upp hull, muskler och är i ett värdigt skick :-)

Det här vänder jag mig emot direkt! Hästar som inte håller för hobbyridning har inget i aveln att göra, undantaget förvärvade skador på ston som redan presterat.
 
Det här vänder jag mig emot direkt! Hästar som inte håller för hobbyridning har inget i aveln att göra, undantaget förvärvade skador på ston som redan presterat.

Jag håller inte med dig där, men vi har alla olika åsikter :)
Det jag syftar till är om hon inte håller på grund av sin hjulbenhet som framför allt utspelar sig höger bak. Detta är inte genetiskt utan en fosterskada hos denna häst, alltså ingenting som hon nedärver. Enligt mig är det lika med att säga att man ska avstå från att betäcka alla ston som gått igenom någon form att yttre trauma fysiskt. Kanske uppvisar hon andra defekter under sin utbildning som pekar på att hon är olämplig som avelsto, det vet jag inte då jag inte är där än. Det lär jag märka och i sådana fall kommer jag att avstå från att använda henne i avel. Att använda henne i avel är inte mitt huvudsakliga mål utan något som jag nämnde som en eventuell möjlighet.
 
Jag håller inte med dig där, men vi har alla olika åsikter :)
Det jag syftar till är om hon inte håller på grund av sin hjulbenhet som framför allt utspelar sig höger bak. Detta är inte genetiskt utan en fosterskada hos denna häst, alltså ingenting som hon nedärver. Enligt mig är det lika med att säga att man ska avstå från att betäcka alla ston som gått igenom någon form att yttre trauma fysiskt. Kanske uppvisar hon andra defekter under sin utbildning som pekar på att hon är olämplig som avelsto, det vet jag inte då jag inte är där än. Det lär jag märka och i sådana fall kommer jag att avstå från att använda henne i avel. Att använda henne i avel är inte mitt huvudsakliga mål utan något som jag nämnde som en eventuell möjlighet.

Tillägger att jag förstår vad du menar och håller med dig i sak, men anser inte att detta går att applicera på min häst då det inte är en nedärvbar negativitet vi talar om.
 
Om vi bortser ifrån hur säker man man vara på att beställningen inte är genetisk så får du ju också väga in belastningen det innebär att vara dräktig också. Det är inte jättekul att behöva ta bort sitt dräktiga sto pga djurskyddsskäl. Men vi glider ifrån ämnet och kommer inte att bli överens ;)
 
I vilken ände hade ni börjat? Hur hade ett uppbyggnadsprogram sett ut för er?

Jag hade lagt all fokus på att fodra upp till vettig nivå och utöver det bara hantering och ev små promenader för hand för att lära känna varandra.

Även om hästen släpps på bete hade jag nog tillskottsfodrat för säkerhets skull. Och täcke på vid regn/rusk.
Och enbart gå i flock/andra hästar där hon är trygg och lugn.
Helt enkelt se till att all hennes energi går till att gå upp i vikt.

När hullet är bättre kan man ta nästa steg, men en sak i taget :)
 
Om vi bortser ifrån hur säker man man vara på att beställningen inte är genetisk så får du ju också väga in belastningen det innebär att vara dräktig också. Det är inte jättekul att behöva ta bort sitt dräktiga sto pga djurskyddsskäl. Men vi glider ifrån ämnet och kommer inte att bli överens ;)

Det kan jag hålla med dig om, det är något man behöver ha i åtanke :up:
Det är något jag får rådfråga veterinär om ifall det skulle bli aktuellt i framtiden, idag är vi ju väldigt långt ifrån en sådan sanning.

Det är många bitar som ska klaffa inom aveln och därför skrev jag det som en eventuell möjlighet. Något man kanske kunde ge sig på i framtiden, om de rätta förutsättningarna finns det. De rätta förutsättningarna för mig är många och de inkluderar okej från veterinären, att hästen faktiskt visat sig ha något att bidra med i aveln och mycket mer.

Jag är dock införstådd och helt okej med det faktum att min prinsessa kanske bara kommer att kunna gå som sällskapshäst och med den prestigelösa inställningen hoppas jag kunna erbjuda den tid och utveckling hon behöver.

Jag uppskattar din input och tycker bara att det är kul med diskussion :) tack!
 
Jag hade lagt all fokus på att fodra upp till vettig nivå och utöver det bara hantering och ev små promenader för hand för att lära känna varandra.

Även om hästen släpps på bete hade jag nog tillskottsfodrat för säkerhets skull. Och täcke på vid regn/rusk.
Och enbart gå i flock/andra hästar där hon är trygg och lugn.
Helt enkelt se till att all hennes energi går till att gå upp i vikt.

När hullet är bättre kan man ta nästa steg, men en sak i taget :)

Skönt att vi tänker likadant :)
Det var så som jag hade tänkt mig i stora drag, men i och med att hon är så skör i sitt stundande tillstånd så kan det vara skönt att få höra även från andra hur de tycker och tänker :)

Tack snälla för ditt inlägg!
 
Jag har själv en 6-årig projekthäst hemma sedan en vecka, hon har inte samma problem med hull som din utan snarare tvärt om :angel: Hon är riden sporadiskt tidigare men är ändå ganska dåligt musklad och utbildningsmässigt som en 3-4-åring. Hon rids korta pass (30-40 min inkl skritt) ca 4 dagar i veckan + markträning så mycket jag hinner, det är lite som att hantera en ko...
Längden på passen och kraven kommer att öka efterhand som jag känner att hon blir starkare men antalet uppsuttna pass kommer jag att hålla till 4-5 ganska länge, jag värdesätter vila när kroppen är under förändring.
 
Jag har själv en 6-årig projekthäst hemma sedan en vecka, hon har inte samma problem med hull som din utan snarare tvärt om :angel: Hon är riden sporadiskt tidigare men är ändå ganska dåligt musklad och utbildningsmässigt som en 3-4-åring. Hon rids korta pass (30-40 min inkl skritt) ca 4 dagar i veckan + markträning så mycket jag hinner, det är lite som att hantera en ko...
Längden på passen och kraven kommer att öka efterhand som jag känner att hon blir starkare men antalet uppsuttna pass kommer jag att hålla till 4-5 ganska länge, jag värdesätter vila när kroppen är under förändring.

Hellre för mycket av det goda än för lite :D Måste hur som helst din hästs resonemang ha varit om inte annat hehe. Jag tycker att det är himla svårt det här med att bedöma när hästen är redo att sättas igång med ryttare på ryggen. I min hästs fall känns det som att det skulle vara mission impossible att hitta en lämplig sadel till hennes muskelfattiga rygg. Dvs även om man får upp hullet på henne. Känns som att tömkörning skulle kunna vara ett bra alternativ att börja med sen? Eller vilket hade ni föredragit?
 
Hellre för mycket av det goda än för lite :D Måste hur som helst din hästs resonemang ha varit om inte annat hehe. Jag tycker att det är himla svårt det här med att bedöma när hästen är redo att sättas igång med ryttare på ryggen. I min hästs fall känns det som att det skulle vara mission impossible att hitta en lämplig sadel till hennes muskelfattiga rygg. Dvs även om man får upp hullet på henne. Känns som att tömkörning skulle kunna vara ett bra alternativ att börja med sen? Eller vilket hade ni föredragit?
Är hästen inriden sedan tidigare? Isåf bör det gå bra att börja med tömkörning så småningom.

Tänk inte på sadel nu. Hästen måste först komma upp i hull för att sedan kunna bygga någon grundmuskulatur alls. När hull och detta finns så kommer den bygga än mer om du börjar tömköra eller på något sätt jobba den avsuttet. Sedan kan du leta sadel :) Och jo, du kommer nog få justera och byta sadel ett par ggr eftersom sedan menmen :) Ta hjälp av sadelutprovare till knepig rygg.

Hur är din plan att få upp hullet?
Gå med sällskap i större hagar är bra för att bygga muskler av sig själv, men innan det finns hull så ska hästen spara på så mkt energi som möjligt och även ha så mycket tid för att äta som möjligt. Den får heller aldrig frysa.
Det kan innebära att uppstallning på natten underlättar, stå ensam i hage för att kunna äta så mycket som möjligt (om den står lugn och kan äta mer då)
Erbjuda nytt foder många gånger per dag och helst med olika grovfoder och ev. olika kraftfoder om den är dålig på äta. Vissa tycker att höhögen inte går att äta ur efter en timme, men kommer det nytt så kan de äta en stund av det. En del äter större mängd om de blir erbjudna både hö och hösilage. En del äter inte upp om de får för mycket kraftfoder på en gång men äter upp om de får en liten mängd åt gången fast flera ggr. Och en del verkar "lessna" på kraftfoder om det är samma som serveras hela tiden. Så olika sorter morgon, lunch, kväll kan hjälpa ;)

Är den duktig på äta så jippie! Bara fodra på. Så mycket energi och protein du kan få i, gärna en skvätt olja på allt och hitta grovfoder med så superhöga värden du bara kan!
 
Hellre för mycket av det goda än för lite :D Måste hur som helst din hästs resonemang ha varit om inte annat hehe. Jag tycker att det är himla svårt det här med att bedöma när hästen är redo att sättas igång med ryttare på ryggen. I min hästs fall känns det som att det skulle vara mission impossible att hitta en lämplig sadel till hennes muskelfattiga rygg. Dvs även om man får upp hullet på henne. Känns som att tömkörning skulle kunna vara ett bra alternativ att börja med sen? Eller vilket hade ni föredragit?

Du kan inte lägga sadel på ryggen som den ser ut nu, hon måste upp i både hull och muskulatur. Jag hade inte satt mig på hästen förrän ryggraden var helt dold och helst även revbenen men där är en del hästar byggda så att de typ alltid syns.
 
I vilken ände hade ni börjat? Hur hade ett uppbyggnadsprogram sett ut för er?

De första två månaderna hade jag låtit hästen gå ute i beteshage dagtid med så frodigt gräs som möjligt. På nätterna hade jag tagit in och fodrat med ett höensilage med mycket näring i enligt en väl avvägd foderstat. Kompletterat med kraftfoder innehållande mycket biotin, spårämnen och vitaminer.

Jag hade enbart gått promenader med hästen ett par gånger i veckan eller på sin höjd tömkört om hästen kan det.
Efter två månader hade jag kört ett konvalescentprogram på minst 15 veckor där man börjar med tömkörning/promenader i skritt på rakt spår och fast underlag (gärna lite upp- och nerförsbackar (ej branta naturligtvis!), en grusväg är perfekt och lite bommar att knata över ger variation) för att successivt jobba sig uppåt och framåt. Efterhand ökar man på med uppsutten skritt, lägger in några travpass för att sedan så småningom kunna ta några meter galopp och slutligen kunna rida ett lättare markarbetespass den sista veckan. Då ger du hästens kropp bästa möjliga förutsättning för att hinna bygga upp alla muskler, leder, senor och ligament som behövs för att kunna ridas.
Ett konvalescentprogram kan man hitta på nätet, i annat fall kan man kolla med sin veterinär.
Det gäller att ha tålamod och inte gå för fort fram, en otränad häst blir fort trött och då bör man stimulera arbetsglädjen genom att avsluta träningspasset på ett positivt sätt.

Efter att konvalescentprogrammet är genomgånget, hade jag gjort en ny undersökning hos veterinären för att få en uppdaterad och fräsch status. Är hästen ok hade jag fortsatt som vanligt för en häst med samma ålder och utbildningsnivå.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 022
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 100
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 881
Senast: Mickizz
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp