Ett problem

J

Jasione

Jag har ett litet problem med min häst det är att när man först sitter upp och ber henne skritta så bara börjar hon trava iväg, sen ska hon hålla på i ca 5-10 min så fort jag ber henne sakta av och jag lättar lite på tygeln flyger hon iväg igen. Hon gör absolut inget dummt och det går inte särkilt fort men min lilla syster som ibland rider henne tycker att det är väldigt obehagligt, sen är det ju lite jobbigt även för mig :( jag har provat att vänta ut hennes "utbrott" och hllit henne på kort tygel, men iget känns särkilt roligt, jag vill ju kunna skritta fram min häst som alla andra :cry: efter de där 5-10 min är hon jätte fin och lugn. Hur kan man träna bort olaten? Kan det vara något annat som är fel?? Kan det bero på överskotts energi?? Vill ha massivis med osikter, förslag och andledningar. jag vill värkligen bli av med detta problemmet :)

Sv: Ett problem

Hej,
Hur gammal är din häst?

En kompis till mig har ett 22-årigt sto som gör precis likadant. Så fort man satt sig i sadeln bär det iväg, helst i trav. Försöker man då sakta ner henne blir hon sur som ättika och konstrar ännu värre. Blir din likadan eller accepterar hon ditt förslag att sakta ner?

Jag tror att alla egenheter, i likhet med din går att "bota" bara du är tillräckligt konsekvent. Dock är det nog för sent för märren i mitt stall. Hon är nog för gammal och van vid att alltid få göra så.

Hoopas du får några bättre tips av övriga här på Buke! Mitt enda råd är att vara konsekvent i alla lägen!

Mvh R.

Tack så jätte mycket för svaret, ponnyn är 18 snart 19 år. Hon går med på att lugna ner sig några steg men sen kan det bära av igen :( det blir värre om det är blåsigt ute. Det konstiga är oxå att jag ridit denna häst i ca 4 år på sommrarna och då har hon ALDRIG bettet sig så här?!:confused: Jag blir inte riktigt klok på det!! det började typ i december då jag precis fått hem henne. Snälla jag behöver hjälp!! Någon?

kommer hästen direkt från stallet när ni rider?
jag skulle testa lite olika varianter - det beror ju på hur hästen är i grunden. ett är att markarbeta och jobba upp samarbetet från marken 5-10 min innan man sitter upp.
ett annat är att se till att hästen varit ute i hagen hela dagen med polarna och inte kommer direkt från stallet.
ett tredje är att släppa på ridbanan och busa runt hästen ett tag innan man rider så att den får busa av sig ifred.
ett fjärde är att använda den energi hästen har när man rider till att göra saker (jag gör många bakoframdelsvändningar som jag kallar det - 180 grader framdelsvändning, 180 grader bakdelsvändning - i ) för att flytta vikten bakåt på hästen och använda den energi man har till jobb istället för att bråka emot den.

i vilket fall som helst och vilken variant man än väljer gäller det att se till att man löser problemet positivt och att hästen inte får för sig att springa är ett sk. icke önskvärt beteende. Då kan man få en häst som bara försöker springa när man inte vill och/eller som inte springer när man vill. En häst som vet att den kommer att få springa tillräckligt och jobba tillräckligt är oftast lugn och inväntar att ryttaren är med på noterna också.

Lycka till och våga prova dig fram - ingen lösning är någon patentlösning utan många olika varianter och lösningar finns, vilken som passar dig måste du prova dig fram.

Tack så jätte mycket för tipset skall testa dem alla!! jag gillar din syn på saken. Inga flera tips någon???

Liknande trådar

Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 641
Senast: Sirap
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar