Ett nytt hopp har tänts

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Leteng
  • Startdatum Startdatum
L

Leteng

Vi var på extrakoll idag med vårt sto två veckor efter 90-dagars och nu tror vet att det finns ett föl:banana: trots allt. Fosterblåsan fanns kvar och den hade inte blivit mindre utan tvärt om något större än sist. Så ett lite ljus i tunneln har tänts, kanske kanske ändå...Vi ska dit igen om två veckor för att se hur det ser ut. Håll alla tummarna ni har, please!

Sv: Ett nytt hopp har tänts

Är hon på 90 dygn nu? I så fall ska det inte finnas någon "fosterblåsa", utan lovmodern är stor och vätske fylld. Man kan inte urskilja någon blåsa för hela livmodern kan man inte scanna över med proben. Fölet är nu ungefär i storlek som en kattunge!
Hoppas att det går bra ändå!

Är hon på 90 dygn nu? I så fall ska det inte finnas någon "fosterblåsa", utan lovmodern är stor och vätske fylld. Man kan inte urskilja någon blåsa för hela livmodern kan man inte scanna över med proben. Fölet är nu ungefär i storlek som en kattunge!
Hoppas att det går bra ändå!

Håller med , blir lite orolig när de säger att den växt lite, kommer som sagt inte åt att skanna allt på en gång om den är 90 dgr, MKT svårt att uttala sig om ngn tillväxt... du ser däremot ett rejält foster som simmar omkring, hoppas ändå att allt är ok. är du fortsatt osäker skulle jag rek att du tar ett prov (blod) på Östronsulfat e ca 120 dgr, det ger svar om du har ett levande foster el inte, de blodprov man tar innan dess (analyserar ett annat horman) kan vara falskt positiva om du har en sen resorbering.
MVH/Northern

Jag har skrivit in tidigare men jag ska kort redogöra för händelseförloppet. Förra året fick vi tre resorberingar - inget föl. Detta året började vi tidigt och hon blev dräktig på första kicken. Hon fick också Regumate för att hjälpa dräktigheten på traven. Vi gjorde koll på 16, 30, 45 dygn och det såg bra ut. Vet ville titta även på 90 dygn och då tyckte hon det såg konstigt ut och misstänkte att det gått tillbaka. Vi blev ju helt bestörta och tänkte inte nu igen när det gått så långt. Men vet ville kolla igen nu = 90 dygn + två veckor och idag såg det bra ut. Fostret ligger på ett ovanligt sätt och hon tror att kanske det var det som gjorde att hon tyckte det gått tillbaka. I övrigt kunde hon se navelsträng o s v och det verkade ok, fostret lever. Jag uttrycker mig nog inte med rätt termer och jag vågar inte riktigt tro att det ska gå vägen i år därför låter jag väldigt försiktig. Vet tyckte att vi ska komma igen om två veckor för att vara helt på den säkra sidan. Men tack för era svar och hjälp. Och som sagt vi vågar inte riktigt ropa hej än.

:) hade missat början av historien , låter mer hoppfullt, håller tummarna för att allt går vägen!! det är så himla frustrerande dels naturligtvis för stoägaren men jag lovar att det är jättejobbigt som vet. när man lägger ner allt man kan o förmår o ändå går det inte alltid... :devil:
Lycka till! :laugh:

Vi har full tilltro till veterinären och hon har ju inget intresse av det inte blir föl, så givetvis gör hon vad hon kan. Det kan inte kännas kul med ledsna och besvikna kunder. Men hon har kliat sig i håret många gånger över detta sto som betäcktes första gången 2005. Vi åker till station, ägget är moget, semineras en gång, en koll = dräktig. 11 mån senare kommer ett perfekt stoföl utan en enda komplikation under dräktighet eller fölning. Uppfödning helt bekymmerslöst och klass I på fölvisning. Sedan följer enligt tidigare beskrivning 2007 och i år. Vet kallar henne "en riktig rysare" :devil:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 919
Senast: cewe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 646
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 083
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2