@Wille Jag tror att processen att tycka bättre om både dig själv och dina medmänniskor handlar till stor del om självinsikt. Du måste helt enkelt börja arbeta med dig själv. Försöka förstå dig själv. Hur du tänker kring saker och ting. Varför du reagerar som du gör, och varför du får de reaktioner som du får. Vad du - inom rimliga gränser - faktiskt kan ändra på.
Det räcker inte att lägga ansvaret på andra människor i sociala situationer. Man måste göra ett hästjobb själv också. Om man som jag, till exempel, är blyg krävs det att man jobbar HÅRT för att bli bättre på den sociala biten. Jag var nästan fobiskt rädd för att ringa samtal när jag var yngre. Nu - efter väldigt mycket arbete från min sida - har jag kommit så långt att det bara finns en "spärr" kvar. Jag plockar inte upp telefonen lika lätt som vissa andra, men jag kan fatta det mod som krävs och ringa till folk jag inte känner.
Jag har fått feedback att jag ser "sur" ut. Det är ingen rolig feedback att få, men den har faktiskt hjälpt mig mycket. Numera tänker jag ibland på att jag har en tendens att se "otillgänglig" ut, och försöker ändra på det i kontakten med nya människor.
Att göra förändringar i sitt eget beteende handlar inte om att utplåna sig själv och sin personlighet, utan om att bli ett bättre jag som också mår bättre.