Ett marsvin till??

J

johannab66

Jag har en liten marsvinshanne på ett år hemma, Björnbusen heter han. Han är väldigt lung och snäll. Jag undrar om man kan skaffa ett marsvin till nu?? En liten eller?? Kan man ha dem i samma bur,e ller slåss dom då??Svara snälla!Vi vill gärna ha en till.

Sv: Ett marsvin till??

johannab66 skrev:
Jag har en liten marsvinshanne på ett år hemma, Björnbusen heter han. Han är väldigt lung och snäll. Jag undrar om man kan skaffa ett marsvin till nu?? En liten eller?? Kan man ha dem i samma bur,e ller slåss dom då??Svara snälla!Vi vill gärna ha en till.

Ja, det går. Säkrast om du skaffar en unge som inte är könsmogen än. Sen hur de ska sättas ihop lämnar jag till de marsvinskunniga...

Skaffa en bebis, max 2-3 mån. Det gör nog inte så mkt hur du sätter ihop dem. Den stora hanen kommer att ägna hela den första dagen åt att i vild optimism försöka para den lilla. Du kan ju sätta in en skokartong i buren med ett så litet dörrhål att bara den lilla kommer igenom det, så han gå dit in och pausa. Sätt också in en liten matskål dit så han får äta i lugn och ro...
Den värsta åldern med hanarna är 4-5 mån tycker jag, "tonåren". Så om ingen av hanarna är i den åldern då de sätts ihop, så brukar det gå bättre. Då det gäller att sätta ihop honor så är det bättre om de frå träffas på neutral plats, typ ett rum, men hanar är mindre kinkiga, om det bara är rejäl åldersskillnad på dem och ingen är i värsta mopsåldern.
Jag har haft flera hundra marsvin (jaja, ej samtidigt) och det är inte många hanar som absolut inte kunnat ha en annan hane som kompis. Det brukar gå att lösa i de flesta fall.

Ok, tack för råden!!
Kan marsvinen sedan dela hus och matskål eller ska de ha varsina?? Det blir så trångt i buren då. Blir den nye grisen lika tam??

johannab66 skrev:
Ok, tack för råden!!
Kan marsvinen sedan dela hus och matskål eller ska de ha varsina?? Det blir så trångt i buren då. Blir den nye grisen lika tam??

Efter dryga veckan kan du ta bort det ena huset, då har dom lärt känna varandra lite mer. Då kan du även ta bort andra matskålen med, iom att grejerna bara var där tillsvidare så inte den äldre skulle vara parningsbenägen hela tiden, och den nye fick en chans att vara ifred. Håller du på med den mycket, speciellt ibörjan så den nye lär sig vem dens nye ägare är. Så länge man håller på mycket med djuren så brukar dom i regel bli mycket tama! Hoppas att du blir nöjd med med den lille nya. och lycka till! :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Red_Chili
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 407
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama