ett litet problem, kanske stort?

S

sunnyday

Mitt sto började för ett par veckor sedan att vara kladdig på bakbenen, nästan som om hon gjort på sig. Men hennes avföring ser fin ut. Min fråga är vad kan detta vara?
Kladdigt och sätter sig ordentligt i pälsen på henne. Några tips?

Sv: ett litet problem, kanske stort?

Ja det låter som brunst...det håller jag med om...

// M

Jag får tvätta mitt stos svans OFTA. Hon har den "trevliga" vanan att trycka upp baken mot boxväggen när hon bajsar. Även om bajset inte är löst får hon massor i svansen. Jätteäckligt!

inte brunstig, för det märks verkligen på hennes humör! Hon har även kliat sig mot väggen.. Blir även kladdig i svansen. Inte så roligt att inte veta vad det är.. ska ta kontakt med vet. och se vad den tycker.

jag tror iallafall på att hon brunstig..

Livmoderinflamation?
Kan komma av att en vallack i hagen försökt betäcka, ngt skit kommit in på övrigt vis etc. Då brukar stoet vara svullen + att det kommer gult kladd...
Kan leda till sterilitet(därför tkr jag att det är vansinne med blandflock...), behöver behandlas av veterinär.

Livmoderinflamation?
Kan komma av att en vallack i hagen försökt betäcka, ngt skit kommit in på övrigt vis etc. Då brukar stoet vara svullen + att det kommer gult kladd...
Kan leda till sterilitet(därför tkr jag att det är vansinne med blandflock...), behöver behandlas av veterinär.

Går endast med ett sto, så det skulle vara rent omöjligt att hon varit i kontakt med en valack, dessutom så hatar hon dem! Förutom när hon är brunstig..

Men borde de inte ha samma beteende varje gång de brunstar, iaf på ett ungefär. Hon brukar älska alla killar hon ser då, men gör det inte nu...

hormonobalans?
någon form av infektion?
hrm.. hur dricker hon? Det måste ju inte vara livmodern, kan ju komma från urinblåsan med...

gih.. ingen vettig idé faktiskt mer än, ring vet?

men om hon är brunstig nu då, hur kommer det sig att humöret är så anorlunda sedan sist hon brunstade, då älskade hon allt och alla, men inte nu. Dessutom har det hållt på i närmare tre-fyra veckor.

men om hon är brunstig nu då, hur kommer det sig att humöret är så anorlunda sedan sist hon brunstade, då älskade hon allt och alla, men inte nu. Dessutom har det hållt på i närmare tre-fyra veckor.

Jag sa inte att hon var brunstig.. jag frågade efter hormonobalans.. :D Det är inte samma sak, det här knepiga vädret kan ställa till det, lika så utfodring och sånt...

Jag skulle kolla hur hon dricker om jag var du.. och kika efter något sår eller liknande som kan visa på någon form av "yttre våld" på slidan, hon kan ju ha kliat sig, fått ett sår strx innan för "blygdläpparna" som blivit infekterat och stört balansen i henne..

Vinter brunsterna är inte lika starka som de på vår-sommar-höst, vissa ston brunstar inte alls vintertid. Jag skulle tro att din pålla har fått en släng av brunst, precis som mina, skulle tro att att det är det milda vädret som får brunsterna ur balans

Om det hållit på så länge är det risk för att det är en livmoderinflammation. Ta ut vet som får ta ett baktprov, säg till innan att det är vad du vill ha så vet kan ta med rätt grejjer.

BRUNSTIG alla gånger, har sett de ofta på brunstiga ston.

Jag sa inte att hon var brunstig.. jag frågade efter hormonobalans.. :D Det är inte samma sak, det här knepiga vädret kan ställa till det, lika så utfodring och sånt...

Jag skulle kolla hur hon dricker om jag var du.. och kika efter något sår eller liknande som kan visa på någon form av "yttre våld" på slidan, hon kan ju ha kliat sig, fått ett sår strx innan för "blygdläpparna" som blivit infekterat och stört balansen i henne..

Hon har ju kliat sig i svansen de senaste dagarna, inte hysteriskt mkt. Dessutom tycker jag att hon dricker normalt. Kunde dock inte titta ordentligt eftersom ljuset i stallet inte är så bra.. får kika imorgon bitti.

Lite okunnig om just brunster... Hur länge brukar de hålla på? Och hur många gånger ca per år? Har haft valacker förut...

Lite okunnig om just brunster... Hur länge brukar de hålla på? Och hur många gånger ca per år? Har haft valacker förut...

Mer eller mindre tydliga brunster cirkus en gång i månaden hela året. Man tror ofta att ston inte brunstar på vintern, men det är lite fel.. dom får bara "mindre" brunst då.. brunst - lite beroende på stoet kan vara ett par dagar till lite över en vecka.. ungefär som med oss flickmänniskor ;)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 810
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka