Ett herrans jamande!

T

twelvetoes

Hej! Jag är newbie här på Bukefalos så skäll gärna om jag gör något fel ;)
När jag skaffade min första katt Siri (från ett katthem, hon var ca 2-3 år när jag köpte henne) bodde jag på landet i ett litet hus med min dåvarande sambo och Siri kunde gå in och ut som hon ville. Det tog hon väldigt bokstavligt. Hon är så sjukt jävla enträgen, det är knappt så man tror att det är sant! Hon jamar ungefär lika högt som en hund skäller, får hon inte komma in sekunden hon kommer till dörren jamar hon som om slutet är kommet och krafsar på dörren i all oändlighet. När jag bodde i huset hoppade hon dessutom upp på alla fönster om vi inte kom och öppnade och letade reda på oss där. Det kanske låter som att jag är känslig, men det är världens terror att vissa nätter vara tvungen att gå upp åtta gånger och släppa in en hysterisk katt. Tiden har gått, jag bor i en liten lägenhet nu och en annan katt har tillkommit. Siri jamar som en galning. Det är när hon vill in eller är hungrig. Även när hon är ute, det händer titt som tätt att folk tror att hon är övergiven. Det ska det gå fort! På sekunden. Det är ingen idé att försöka ignorera henne, hon ger sig helt enkelt bara inte och ger sig på den andra katten om hon inte får som hon vill. Hon väcker till och med grannen ibland :S det här problemet har alltså varit ända sedan jag fick henne, det blev lite sämre när min hund gick bort annars har det varit ganska ihållande.
Det jag har försökt med är att vänta ut henne, skaffa kattkompis, spruta på henne med vattenspruta (fy mig!), locka till mig henne och försöka lugna ner henne, aktivera henne mer inne, göra som hon vill och hoppas att hon lugnar sig av sig själv.
Är det någon som har någon idé på varför hon håller på som hon gör och vad jag kan göra för henne så att hon lugnar ner sig? Det kan väl inte vara så att hon fortfarande saknar sin gamla matte? (Som dumpade henne på katthemmet, undrar varför :angel: )
 
Sv: Ett herrans jamande!

Tror inte det passar henne alls att bo med dig i en liten lægenhet. Ett stælle på landet med kattlucka så att hon får bestæmma sjælv vill hon sækert ha! Det ær lov att stænga ute katten från sovrummet så att man får sova om den ær helt omøjlig!
 
Sv: Ett herrans jamande!

Kan hon inte vara inne på nätterna och så släpper du ut på morgonen när du går upp?
Att hon blir så desperat kan säkert ha något att göra med att hon blev lämnad, hon kanske tror att hon blir övergiven igen.

Kanske du kan ha ett fönster öppet som hon kan komma in igenom?
 
Sv: Ett herrans jamande!

jag har också en skrikare hemma! zorro heter han. han kom till oss som kattunge från ett stall -09, sedan dess har han varit inne. vi hade en katt sedan innan, lillen, som är nästan ett år äldre. båda våra killar är kastrerade.

helt plötsligt började zorro mjaua väldigt högt om nätterna. vi trodde att det kanske bara va nån typ av vårkänslor och att det nog skulle gå över. nix! för ett år sedan flyttade vi till en större lägenhet och zorro bodde inte in sig riktigt lika snabbt som lillen men har aldrig vantrivts. efter nån månad i nya lägenheten började nattskrikandet igen. han mjauar även på dagarna, men det är ju inte lika jobbigt när man är vaken! ;)

ibland skriker han när det inte är fullt i båda matskålarna ('fri' tillgång på torrfoder) för han vill inte äta från botten. ibland kommer han upp i sängen och kelar lite och bäddar sen hoppar han ner och börjar skrika igen. vi har nätad balkong och där är dom flera gånger om dagen. han kan springa bort till dörren och mjaua, då får han gå ut. sen när han vill komma in så får han det och sen börjar han ofta mjaua igen.

dom har mycket leksaker, leker ofta med varandra och med oss. borde alltså inte vara ett fall av understimulans! vi kan verkligen inte komma på vad det är han vill..? :confused:
 
Sv: Ett herrans jamande!

Japp, jag har också en sångare här hemma. Lite irriterande att inte förstå vad han vill. Eller om han vill något alls. På morgonen, då vet jag. Fy mig om jag inte går upp när klockan slagit 06... Då har jag en liten kör utanför. Och när han jagar saker som inte går att få tag på (solkatter och flygfän utanför fönstret). Men resten.. Håhå jaja. Nog för att jag vill ha katter som pratar, men han behöver inte föra en sån HÖGLJUDD monolog hela tiden.

Röstkapacitet på den lillskiten. Brorsan är lite mer behaglig ;)

Gällande TS så vill väll katten helt enkelt bo i hus med kattlucka och egenbestämmande rättigheter. Förstår att det är förjädra jobbigt i alla fall. Inga möjligheter med öppet fönster någonstans i lägenheten? Eller flytt, antingen på hela familjen eller att hon får hitta en ny familj som bättre motsvarar hennes (högljutt) ställda krav?
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 178
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp