Ett fall för equiterapeut?

_Runaway_

Trådstartare
Har en varmblodsvalack som jag börjar fundera lite över. I träningen trampar han igenom bak och det fick jag tips om på travforumet att det kan bero på låsningar i ländryggen. Sen Börjar jag fundera vidare. Han är hopplös att lyfta bakbenen på i stallet. Han drar åt sig benet och vägrar slappna av och låta mig sträcka det det minsta bakåt. Skulle tex sömma om honom i veckan och han bara ryckte i benen och studsade iväg på tre ben om jag inte släppte. Och med tanke på hans beteende vägrar jag tro att det bara är dumheter. Kan det där också ha sin orsak i att det sitter låsningar någonstans? Vad tror ni, fall för ET?

Sv: Ett fall för equiterapeut?

om man har ett problem; ta veterinär att titta på det först. equiterapeuten tar man i andra hand. men mest ska man väl anlita en sådan i förebyggande/rehabiliterande syfte. equiterapeuten kan aldrig ersätta veterinären. många seriösa gör inte något åt allvarliga problem utan veterinärs utlåtande först.

i mina öron låter det lustigt att bara ett ben skulle lida av låsningar, borde ge dubbelreaktion tycker jag iaf. Vet att vissa hästar kan stå under sig med benen om de har ländryggsproblematik. läste om nån här på forumet som hade en häst som "stod som om den balanserade på en stock". Min häst stod också på det viset fast inte lika gravt, hon hade låsningar i ländryggen. men det är kanske inte fallet med din häst bara svamlade lite..

åk till en klinik till en veterinär som är utbildad i kiropraktik, den jag anlitade tyckte jag var bättre än kiropraktorn till och med.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Centaur
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 062
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka