Ett enda SM ?!

B

bonefish

Sqha skall enligt dess ordförande försöka ta intiativ till att få ett enda SM för WRAS, Paint och Quarter där respektive organisationers ryttare får kvala till en gemensam final där en enda Svensk Mästare i respektive klass koras ! Det var på tiden och är det bästa förslag som har setts på länge i Western sammanhang. Samverkan gynnar oss alla ! Kanske kan det här om det blir verklighet få Häst Sverige att börjar ta oss på allvar. Ett splittrat Western Sverige med 100 talet SM medaljer utdelade per år som idag gör det definitivt inte ! Ingen skugga över de individuella prestationerna men det vilar i Häst Sverige ett lätt löjets skimmer över den inflation av SM medaljer som utdelas inom Western idag !

det finns redan en enda svensk mästare i resp. klass.
den som vinner sin klass i SM (OBS det finns bara ett enda SM.).
Dom sk "SM för Quarter", "SM för Paint", "SM för Arb" osv är inga öppna tävlingar.

Sen är det givetvis mycket bra om dom kan samordna tävlingarna, då det är lite jobb att arrangera så stor tävling.
/mvh Lex

Tycker att svaren på min tråd som redan har inkommit tydligt visar på den splittring som finns idag. Destå större anledning att jobba för ett enda gemensamt SM ! Det är riktigt att endast WRAS SM är ett öppet SM men verkligheten som den ser ut är att det bryr sig ett stort antal westernryttare inte om utan rider hellre idag Quarter och eller Paint SM. En jämförelse mellan standarden på olika SM tycker jag är ointressant, räcker med att säga att idag med reservation för en del undantag så tävlar tyvärr inte de bästa inom western emot varandra på SM vare sig det är arrangerat av Quarter, Paint föreningarna eller WRAS.
Förhoppningsvis går det inom WRAS och rasförbunden att slänga prestigen överbord och börja arbeta för ett enda gemensamt SM !

Enade blir vi starka, söndrade svaga !

Jag håller helt med dig!!
Det blir mycket bättre med en svensk mästare i varje gren som tävlat mot alla de bästa ekipagen i den grenen!!
Och vad det gäller ordet SM så får det egentligen INTE heta quarter-SM då det är öppet för en enda ras, mer korrekt benämning är quarter-riks om man ska se hur det ser ut i övriga hästsverige!
Ett SM är alltid öppet för ALLA raser!

Skrämmande!
Att läsa vissa inlägg. Det finns faktiskt fler raser än quarter man kan rida western på. På WRAS-SM i år kunde man se både ponnyer, halvblod och nordsvenskar. Helt rätt tycker jag. Det är så det ska vara. ALLA raser och korsningar ska vara välkomna på SM och i westerridning!

Positivt!
Allt som kan öka samarbetet inom westernsverige känns värdefullt.
Vi är så få så det finns ingen anledning att slittra upp oss på femtioelva olika föreningar.

Hoppas att utveckligen går åt mer samarbete.

Heja dig Bonefish :bow: :bow:
Klokt och genomtänkt. :idea:
Jag tycker också att det är dags att gräva ner allt gammalt groll och satsa på ett gemensamt SM. Jag kan inte se att själva tävlingen i sig skulle vara svårare att arrangera än tex nuvarande Quarter/Paint SM.

Någon i ett tidigare inlägg skrev att det gick att rida western på alla raser. Ja det är ju precis det som detta gäller :smirk: Ett öppet SM för alla dit man kvalar enligt överenskommna regler. :)
Här kan som Bonefish säger, äntligen de bästa i Sverige tävla mot varandra och vi får en fullvärdig SM medaljör i varje gren.
Att prata om att det redan finns ett SM och det är det enda som får kallas SM, är ju bara tröttsamt.

Nu är det så att finns flera anledningar till att vissa väljer att åka på rasshower och att vissa väljer WRAS tävlingar. Det är svårt för att inte säga omöjligt att välja båda fullt ut, ffa ekonomiskt. :smirk:

Låt oss se ett gemensamt SM snart :bump: :bump:

Monke :)

Ett litet problem var dock att SQHA och SPHA glömde :confused: att skicka en kallelse till WRAS om mötet de har i dag om detta gemensamma SM så WRAS fick helt enkelt ta och bjuda in sig själva....
Tråkigt bara att mötet om detta (bl.a) krockar med WRAS Novembermöte som också går den här helgen annars hade kanske fler representanter för WRAS styrelse kunnat åka. Nu blev det Maggan som fick ta på sig detta.... :bow:

Ska bli intressant att få veta hur det gick.... :D :D

Förresten vad gäller namnet Western SM så är det WRAS som äger rätten till det........ ;)

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Blir intressant att följa vidare utveckling i saken men det vore verkligen bra om vi alla som håller på med Western kunde enas i den här frågan..... ;) :angel:....

ja det ser ju positivt ut! :)
Vilka fina tävlingar det kommer att bli om detta går i lås.
De skrev ju bla att statusen på SM måste höjas så alla tycker att det är värt äran att vinna, kanske är det inte bara äran som måste få bra valör utan även att prispengarna höjs rejält!
Det har förekommit att ett SM-guld genererat 500:- i 1:a pris och det är faktiskt inte konstigt att det inte lockat "alla" att delta då :angel:
Nu har de ju något år på sig att ragga sponsorer och få allt i land så nu håller vi tummarna för att detta går vägen! :)

Detta kan ju bero på en så enkel sak som att diskussions forumet var inför SQHA, SRHA, NSBA och SPHA årsmöten och alltså vände sig till deras medlemmar!!!! :crazy:
Mötet skulle behandla dessa föreningars funderingar kring allt som rör deras aktiviteter och funktion, inte specifikt ett öppet SM :smirk:
Var inte så rent ut sagt j-la negativa :devil:

Att vi skulle prata om detta och komma fram till vad medlemmarna tyckte för att sedan träffa WRAS och komma fram till ett förslag var tanken.
Att Maggan som medlem i båda rasföreningarna och medlem i WRAS styrelse sedan kom var ju givetvis kul.
Detta innebar ju att hon kunde informera WRAS vad våran inställning var väldigt tidigt.

Att sedan på slutet i ditt inlägg börja tjata om patentet på "Svenska Mästerskapen i Westernridning" är ju bara att försöka sätta käppar i hjulet innan det ens har börjat rulla.
Jag tror inte att en enda upplyst själ inom Western världen har kunnat missa att namnet är WRAS eget. :crazy:
Och jag säger bara slit det med hälsan :angel:

Usäkta den lite irriterade tonen, men det är så att tonen på sagda möte, som undertecknad deltog på var mycket positiv och förändringsbenägen :D

Därför är det ledsamt du att man väljer att då bevisligen inte själv åka på vare sig detta möte eller WRAS Novembermöte för att göra sin röst hörd utan väljer att sitta på Buke och sura. :angel:

:confused: :confused: :confused: Vad har jag gjort dig för ont?????????? Det verkar som om du har läst mitt inlägg som djävulen läser bibeln......totalt bakfram alltså....
Det står i programmet för lördagen 11.00-14.00 Allmän diskussion SAMTLIGA intresserade ämne: Stor SM (WRAS,SQHA,SPHA) betyder inte det att det borde finnas med folk från WRAS från början??? Eller är det bara jag som är naiv???? :confused: :confused:

Om nu detta med ett stor SM ska börja med en positiv ton så är det väl ändå bäst att alla inblandade förbund är med från början för att undvika problem framöver....
Tjata, vaddå tjata?? Det var bara ett litet påpekande från min sida som ju faktiskt råkar stämma med att WRAS faktiskt har Rätten till namnet Western SM. Att övriga rasföreningar sen kallar sina tävlingar för Quarter SM och Paint SM osv är ju en helt annan sak.... Förstår inte denna upprördhet helt plötsligt.... :confused:

Hade gjärna åkt på båda mötena om jag kunnat men för det första så räcker inte ekonomin till för varken det ena eller det andra plus att jag inte var uttagen som representant för min klubb till Novembermötet....förresten vart har du fått ifrån att jag sitter och surar, jag tycker att det vore jättebra med ett gemensammt SM men eftersom jag har varit med gamet såpass länge (13år) så så får du ursäkta att jag är lite avvaktande så här till att börja med....

Du har inte gjort mig något ont alls, men inlägget kändes inte speciellt positivt. :smirk:
Nej jag tror inte att jag läst inlägget bakfram. :smirk:

Vad gällde diskussionen så var den tänkt att se hur rasmedlemmarna ställer sig till ett gemensamt SM.
Tycker dom att det är bra eller slår dom bakut?

Att forma sagda eventuella SM måste ju bli en långtidsplan för ett antal utsedda från varje förening.Förutsatt att alla VILL detta :idea:
Vilket innebär att WRAS kollar med sina medlemmar på Novembermötet vad deras medlemmar vill och tycker, precis som Arab folket bör göra.

När vi bestämt oss för att alla är villiga och intresserade kan gruppen bildas och planerinegen kan ta sin början :D

Att WRAS patenterat Svenska Mästerskapen i Westernridning innebär i detta läget endast att det är det enda namn man INTE kan använda på SM ;)

Jag kan berätta lite vad som framkom på mötet för den som är intresserad.
Man vill ha Kval och Final vid samma tillfälle, helst två kval innan final. Allt skall vara helt öppet, dömas av tre domare, utlänska (krav från WRAS).
Klasser som det skall delas ut medaljer i måste ha minst 15 deltagare i kvalet.
Undgdomsklasser erbjuds enligt samma modell.
Planeras att kunna genomföras 2005 första gången.
Att man som förening är positiv till detta visas genom att man inte ordnar något "eget" SM under 2004. Detta för att ge folk lite tillvänjningstid.
Allt detta är bara lösa funderingar som framkom under mötet men det är ett tänkbart scenario.
Vi får väl se vad det färdig resultatet blir. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka